Permalänk
Avstängd

Är detta en funktionell rig?

Hejsan.

Ny på forumet här och går i tankarna om att köpa en dator i delar för gaming och streaming. Plockade ihop dessa delar men känner mig lite osäker på om jag fått allting rätt gällande kompatibilitet etc. Funkar allt ihop med varandra eller kommer det skära sig nånstans? Jag är lite n00b på detta, sist jag gjorde något liknande fick jag hjälp av en mycket datorkunnig person (som jag tyvärr inte har kontakt med längre) som både hjälpte mig plocka ut delar och sen mecka ihop allting. Så om ni vill vara schysst och titta igenom listan och se om det finns problem/saknas något jätteviktigt skulle det uppskattas något så enormt!

Permalänk
Medlem

@GamerGertzy:

Obvious troll.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

Om du hade tänkt att spela på datorn hade jag nog köpt 2 st 1080ti och minst 1cpu kylare till.

Permalänk
Medlem

Problemet är nog priset annars ser det bra ut.

Permalänk
Medlem

För att vara "noob" är det inte dåligt att plocka ihop värsting grejer, men men vad ska du göra med datorn?
En aning billig ljudkort i förhållande till de andra komponenterna.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vimsig:

Inte alls.

Skrivet av Luddz:

Om du hade tänkt att spela på datorn hade jag nog köpt 2 st 1080ti och minst 1cpu kylare till.

Kommer jag verkligen få användning av fyra grafikkort? Kanske krävs för PUBG iofs. Eller mining?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

För att vara "noob" är det inte dåligt att plocka ihop värsting grejer, men men vad ska du göra med datorn?
En aning billig ljudkort i förhållande till de andra komponenterna.

Spela, streama, se film, redigera foton+filmklipp.
Kanske även lite mining om jag lyckas sätta mig in i hur det fungerar etc. Men det är ingen primär funktion datorn kommer ha.
Ja, antar att ljudkortet räcker för 5.1-surround till spel och film. Behövs inget värstingkort direkt.

Permalänk
Medlem

@GamerGertzy: Provade mina 2st 980 i sli till pubg, får runt 60-80 fps i 2560x1440p .
i 1920x1080 har jag 100-130 som mest men kan allt droppa med.
Så sli funkar allt om man får till det.
Men alla spel stödjer det inte men en del gör

Men 100k för en dator är väl lite väl mycket?
Vad ska du med all ram till och den cpun till ?
Varför inte köpa någon billigare cpu än den ?

Sen visst najs bygge men de priset är ju inte värt det om man ska spela

Edit: Du behöver inte betala så mycket för att ha en burk som kan göra de sakerna

Permalänk

https://www.inet.se/nyheter/1239/heart-of-darkness, vet inte varför någon vettig "gamer" vill bränna bort 100.000kr.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vimsig:

This.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit i din sits hade jag ringt Inet och berättat att du har 100k över till en dator och du vill ha det absolut bästa. Dom fixar säkert hemkörning också ska du se 😄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

@GamerGertzy: Provade mina 2st 980 i sli till pubg, får runt 60-80 fps i 2560x1440p .
i 1920x1080 har jag 100-130 som mest men kan allt droppa med.
Så sli funkar allt om man får till det.
Men alla spel stödjer det inte men en del gör

Men 100k för en dator är väl lite väl mycket?
Vad ska du med all ram till och den cpun till ?
Varför inte köpa någon billigare cpu än den ?

Sen visst najs bygge men de priset är ju inte värt det om man ska spela

Edit: Du behöver inte betala så mycket för att ha en burk som kan göra de sakerna

Tänker mig att den ska vara robust i dagens spelklimat men även framtidssäker. Med dessa komponenter lär jag kunna spela och redigera film för en bra tid framöver. Och inte behöva en dator för varje behov.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fiddezz:

Hade jag varit i din sits hade jag ringt Inet och berättat att du har 100k över till en dator och du vill ha det absolut bästa. Dom fixar säkert hemkörning också ska du se 😄

Tror du de kan hjälpa en bygga ihop allt? Finns ju videos på tuben för hur en gör men litar inte mina skakiga händer etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Tror du de kan hjälpa en bygga ihop allt? Finns ju videos på tuben för hur en gör men litar inte mina skakiga händer etc.

Det tar en avgift på ca 700kr för de så det är inga bekymmer.

Permalänk
Medlem

Det finns inget som är "framtidssäkert" när det gäller spel. Det finns högpresterande grejer och så finns det lågpresterande grejer. Vad du än köper så kommer du kunna lägga ut samma summa om fem år och få motsvarande komponenter. Skulle nästan vilja påstå att du får motsatt effekt om du handlar för sådana här summor. Tror inte en 100k-dator är dubbelt så bra som en 50k.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fiddezz:

Det tar en avgift på ca 700kr för de så det är inga bekymmer.

Ah, såg det nu. Tack!

Skrivet av L'ombra:

Det finns inget som är "framtidssäkert" när det gäller spel. Det finns högpresterande grejer och så finns det lågpresterande grejer. Vad du än köper så kommer du kunna lägga ut samma summa om fem år och få motsvarande komponenter. Skulle nästan vilja påstå att du får motsatt effekt om du handlar för sådana här summor. Tror inte en 100k-dator är dubbelt så bra som en 50k.

Visst skulle jag kunna det, men tanken är just att inte behöva köpa en ny dator om fem år. Utan ha denna i minst tio.
Under tiden lär väl nya tekniker introduceras etc. men jag lär ändå kunna använda den till det mesta för det. Om än inte med senaste externa hårddiskar etc kanske. Eller du menar att jag bör köpa en för typ 20k med jämna mellanrum (varannat år?) istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Ah, såg det nu. Tack!

Visst skulle jag kunna det, men tanken är just att inte behöva köpa en ny dator om fem år. Utan ha denna i minst tio.
Under tiden lär väl nya tekniker introduceras etc. men jag lär ändå kunna använda den till det mesta för det. Om än inte med senaste externa hårddiskar etc kanske. Eller du menar att jag bör köpa en för typ 20k med jämna mellanrum (varannat år?) istället?

Om du köper den för 100k och Sture köper en för 20k så tjänar han mer på sin.
Han kanske bara behöver byta grafikkortet och klocka sin cpu så tuffar den på vidare .
Medans du slösat otroligt mycket pengar på en burk du kanske inte tjänar så mycket på att göra?

Men vill du ha det så köp det, är ju valfritt
Tror du att det blir bättre med att köpa det så kör på det

Permalänk

han råtrollar ju -.-
första tråden med splitternytt konto

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HickeHiskelig:

han råtrollar ju -.-
första tråden med splitternytt konto

Inte alls. Alla måste vi börja någonstans, eller hur?
Det står mellan detta datorbygge eller en iMac Pro för foto + videoredigering, men då blir det nog inte så mycket gaming. Då kanske jag måste komplettera med en bärbar PC också, så det drar iväg ännu mer. Så detta verkar optimalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GamerGertzy:

Inte alls. Alla måste vi börja någonstans, eller hur?
Det står mellan detta datorbygge eller en iMac Pro för foto + videoredigering, men då blir det nog inte så mycket gaming. Då kanske jag måste komplettera med en bärbar PC också, så det drar iväg ännu mer. Så detta verkar optimalt.

Köp en iMac sen ett PS4, sen en iPhone 8 för att komplettera din bärbara du ska köpa.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Köp en dator var annat år för 20 000:- istället så kommer du får mycket mer för pengarna än att lägga 100 000 på en dator som ska räcka 10 år.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

@GamerGertzy: I min mening är det att slösa bort pengar ut i luften. En prisvärd dator kan man kanske komma upp i 20-30k efter det får man väldigt lite prestanda för pengarna jag skulle köpt en 30k rigg och Uppgraderat/bytt ut om nått år. Ser ingen mening att köpa en dator för 100k därav ca 70k är väldigt lite prestanda för pengarna..

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Medlem

Du glömde Sweclockers Fraktfritt

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sparkar_boll:

Du glömde Sweclockers Fraktfritt

Oh, hur får jag det?

Nu har jag i vilket fall halverat kostnaden, tror ni det räcker för spel/streaming/bild+videoredigering?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11229430/

Permalänk
Inaktiv

Välj 8700K istället 7800K, den sista fördel är om ramminnesbegränsningen på 64GB är ett hinder.
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-8700K-vs-I...

Skippa optane, den är väl idag i princip meningslös. (för de som har hdd som systemdisk, varför de nu ej skulle köpa ssd)

SSD nöj det med Evo modellen, speciellt nu efter Intelbuggen.

Varför dubbla cpukylare?

10GB hdd, laga data på en disk är vansinne. Nu kanske du har fullt med backupdiskar och då är den kanske bra, men sök på recensioner på dem. (jag är skeptisk, men vet egentligen inte ett skvatt)

Windows Pro, domänanslutning och RDP är det viktigaste, gör du ej detta kan du köpa home.

Sli av grafikkort är lite ute, det är mer prousers som kör med flera grafikkort. Men då ska de väl ej vara ihopkopplade? Alltså att man vill redigera filer samtidigt som man spelar.

Permalänk
Medlem

Alltså, du ska lägga 50k på en dator men väljer förra generations i7 istället för t.ex 8700k som är mycket bättre? Varför köra SLI? Har du användning av just det? SLI/Crossfire känns rätt utdaterat idag då jag fått uppfattningen om att det är få applikationer/spel som utnyttjar det. Satsa på ett 1080Ti istället då.

3000kr på vattenkylning
6000kr på RAM
12000kr på lagring

Allt detta känns otroligt omotiverat om du nu inte är typ yrkesprofessionell streamare/videoredigerare och livnär dig på detta? Eller har du en rik farsa som betalar allt?

För gemene man är det otroligt dumt att lägga 50k på EN dator. Det är MYCKET smartare att lägga kanske 20k på en dator idag, och sen uppgradera den/köpa ny om typ 2-3 år.
Du får en grym dator med 8700k och 1080 för runt 20k.

Permalänk
Medlem

Alltid undrat va detta ger för tillfredsställelse för folk som börjar trolla runt på forum.
Måste vara för hög ping mellan hjärnhalvorna.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

I call Troll!

Om inte: Vad behöver du i datorn? - skriv vad du ska göra med den!

Gör din egen research, läs vad andra har byggt, förklara varför du behöver en dator för 50k.
Det finns många andra trådar som du kan kopiera rakt av och få en bättre presterande dator för ca halva priset. ex #17205850

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

@GamerGertzy:

Jag vill säga troll men ger dig "the benefit of of the doubt" och antar att du inte trollar.

- Tog en 8700K istället med vattenkylning.
- Tog ett mobo med bra internt trådlöst så du slipper separat kort
- Tog 1080 Ti för ska man vara overkill kan man lika gärna vara det ordentligt
- Tog ett 7.1 ljudkort
- Tog 4 fläktar för att byta ut dem som följer med i chassit så det blir tystare och bättre
- Tog 3TB HDD istället för en stor för det är billigare och bättre ifall en disk skulle dö
- Tog ett ordentligt nätagg för att köra utan att pressas för mycket
- Tog ett stort chassi utan fönster för mer ljuddämpning
- Tog billigare RAM
- Tog bort RGB pga av inget fönster pga bättre ljuddämpning
- Tog bort custom vattenkylning då Inet inte monterar sånt.

Personligen hade jag aldrig nånsin köpt det här då det kostar mer än det smakar. Jag hade sänkt min budget med 20k åtminstone och ändå varit nöjd i flera år.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11229516/

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |