Trött på vintage, råd för ny skivspelare önskas!

Permalänk

Trött på vintage, råd för ny skivspelare önskas!

Jag har en Rega Planar 2 från sent 80-tal vars ljud jag vanligtvis är väldigt nöjd med, men idag var fan sista gången jag stod och slet bakom en dammig hylla för att kolla kablar eftersom den plötsligt inte spelar ur en av högtalarna, eller pillar med tallriken för att den inte driver runt skivan som jag vill. Söker alltså en ny skivspelare, med krav:

*Budget 3-4000 även billigare OK.
*Dustcover
*Phono-ingång finns, så behövs ingen inbyggd RIAA.
*Ska paras med stativhögtalare Monitor BX2 samt förstärkare Onkyo TX-8555 (https://www.eu.onkyo.com/en/products/tx-8555-34917.html)

Svarar gärna på klargörande frågor om de finns!

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom du inte lär få nått nytt som är direkt bättre för de pengarna så tycker jag du ska reparera Regan och byta pickup och ev tonarm på den i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom du inte lär få nått nytt som är direkt bättre för de pengarna så tycker jag du ska reparera Regan och byta pickup och ev tonarm på den i stället.

Medhåll. Men om det prompt ska vara nytt så är väl standardrekommendationerna Pro-Ject Debut Carbon, Rega Planar 1 och Audio Technica LP5.

Permalänk

Rimliga råd, skrev lite i affekt... Ser om jag kan få någon att ta en titt på den i veckan, är som sagt en schysst spelare i grunden!