Tjena! Jag ska snart börja med egen videoproduktion (i 1080p@30, ProRes Low) vilket betyder flera GB som jag kommer att behöva säkerhetskopiera för framtida bruk och som framtida referenser. Exempelvis kanske sidan där jag laddade upp klippen på (YouTube & videokurssajter) läggs ned eller jag förlorar mitt konto där.
Då har jag två val:
1. Molnlagring
2. Egen lagring
Jag undrar då över potentiella fördelar och nackdelar med respektive alternativ?
Fördelar med molnlagring som jag ser det är:
- Billigare än att köpa nya egna hårddiskar regelbundet
- Smidigare att bara ladda upp filerna än att kopiera till hårddiskar hela tiden
Nackdelar med molnlagring som jag ser det är:
- Om sidan ligger nere eller jag förlorar internet så blir det krångel
- Om tjänsten läggs ned helt och håller så blir det problem
- Om tjänstens lokala servrar angrips, drabbas av naturkatastrof eller dylikt så blir det tärt
- Vilket ansvar bär molntjänsten vad beträffar upphovsrättsskydd? Dvs., kommer de "sno" mina verk?
Fördelar med egen lagring som jag ser det är:
- Snabbare och tryggare(?) åtkomst lokalt
- Är ej beroende av internet och/eller strömavbrott så länge inte enheterna kortslöts
Nackdelar med egen lagring som jag ser det är:
- Mycket dyrare om videoproduktionen trappas upp
- Potentiellt omständligt när säkerhetskopierade enheter i sin tur måste säkerhetskopieras som blir exponentiellt större desto mer material som produceras
Vilka för- och nackdelar för molnlagring respektive egen lagring känner du till som jag inte har tänkt på?