Molnlagring vs. egen lagring - fördelar & nackdelar?

Permalänk
Avstängd

Molnlagring vs. egen lagring - fördelar & nackdelar?

Tjena! Jag ska snart börja med egen videoproduktion (i 1080p@30, ProRes Low) vilket betyder flera GB som jag kommer att behöva säkerhetskopiera för framtida bruk och som framtida referenser. Exempelvis kanske sidan där jag laddade upp klippen på (YouTube & videokurssajter) läggs ned eller jag förlorar mitt konto där.

Då har jag två val:

1. Molnlagring
2. Egen lagring

Jag undrar då över potentiella fördelar och nackdelar med respektive alternativ?

Fördelar med molnlagring som jag ser det är:
- Billigare än att köpa nya egna hårddiskar regelbundet
- Smidigare att bara ladda upp filerna än att kopiera till hårddiskar hela tiden

Nackdelar med molnlagring som jag ser det är:
- Om sidan ligger nere eller jag förlorar internet så blir det krångel
- Om tjänsten läggs ned helt och håller så blir det problem
- Om tjänstens lokala servrar angrips, drabbas av naturkatastrof eller dylikt så blir det tärt
- Vilket ansvar bär molntjänsten vad beträffar upphovsrättsskydd? Dvs., kommer de "sno" mina verk?

Fördelar med egen lagring som jag ser det är:
- Snabbare och tryggare(?) åtkomst lokalt
- Är ej beroende av internet och/eller strömavbrott så länge inte enheterna kortslöts

Nackdelar med egen lagring som jag ser det är:
- Mycket dyrare om videoproduktionen trappas upp
- Potentiellt omständligt när säkerhetskopierade enheter i sin tur måste säkerhetskopieras som blir exponentiellt större desto mer material som produceras

Vilka för- och nackdelar för molnlagring respektive egen lagring känner du till som jag inte har tänkt på?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Om du använder bara lokallagring och du får inbrott, brand eller naturkatastrof som resulterar att all data är förlorad så är du körd. Man brukar ofta säga att har du inte MINST 3 kopior på all din data så finns det inte.

Jag har mina bilder på 2-3 olika hårddiskar lokalt och en kopia på min onedrive, Microsoft påstår sig att de förvarar en kopia av all data på en annan kontinent men jag tror inte många molntjänster tar ansvar för eventuell dataförlust så länge man inte har ett dyrt avtal med något företag.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär