Vad är det som händer med kvaliteten på Omron-brytare?
Jag kan inte vara den enda som drabbas av det här. Brytare i möss som börjar dubbelklicka, slutar registrera klick, eller flippar ur i nedtryckt läge. Fruktansvärt irriterande. Omronbrytare verkar vara väldigt hårt drabbade trots att de har högt anseende. Köpte förra vintern en ASUS Gladius II Origin egentligen enbart för att den har sockelmonterade brytare då jag tröttnade på möss som dog inom 12-18 månader. Innan dess hade jag en Deathadder som började strula efter ca ett år. Lödde själv dit nya brytare (Omron D2F-01F) som började strula redan efter två månader.
Tänkte att det måste ha varit jag som använt för hög temperatur vid lödningen eller liknande. Med Gladius II medföljde förutom de förmonterade D2F-01F även två D2FC-F-K. Till min fasa började även dessa strula efter bara cirka två månader. Efter sex månader var samtliga fyra brytare slut. Jag hade några D2F-01F liggande sedan tidigare reparation men har nu efter snart ett år ännu inte lyckats få någon att hålla mer än max cirka tre månader som vänsterklick.
Kollar man t.ex. Reddit så finns det enorma mängder trådar som behandlar ämnet. T.ex. splitternya Logitech GPW's som börjar dubbelklicka efter bara ett par månader. Jag förstår att mekaniska brytare alltid kommer att slitas, men det känns helt orimligt att behöva byta brytare 5-6 gånger per år. Det kan inte heller bara handla om brist på ordentlig debounce heller tycker jag, för det vore självmord för tillverkarna att strunta i det. Skulle bli svindyrt att behöva byta ut så många möss på garanti. Dessutom är det inte bara dubbelklick som är problemet utan klick som inte registreras alls samt av/på/av/på-beteende i nedtryckt läge om man skiftar trycket en aning.
Hade t.ex. en IME 3.0 (originalet) i närmare ett decennium. En MX518 som än idag lever och är i bruk hos en kusin. Vad satt det för monsterbrytare i dessa? Har någon erfarenheter av andra tillverkare? I ren desperation beställde jag ett gäng Kailh GM 4.0 från Kina som jag nyligen monterat. Ska bli väldigt spännande att se hur länga dessa håller.
Vore väldigt intressant att höra vad andra har för erfarenheter av det här problemet.
5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti