Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Trevligt man kan förhandsboka igen.
Nån mer än jag som bytt spakarna på Dualsens handkontrollen då? Köpte 4 gulikit hallsensor kit, funkar super. 2 av mina 4 handkontroller fick mycket stickdrift inom 1 år, men som nya nu. Dock behöver man löda lite.

Om jag fattat det rätt går det att enbart byta sensormodulerna med vissa av dem då piggen som går ut från joystick är samma som ersättningsmodulens.

Då blir det förmodligen betydlig enklare eftersom såna där lödningar som är för att hålla ner skärmar och metalhus (som själva spaken sitter i) ofta suger musten ur mindre kapabla lödkolvar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Förvisso men man kommer inte kunna spela levels som andra gjort eller lägga upp egengjorda banor. Det är en stor del av spelet och det är därför de plockar bort spelet.

Och just därför tycker jag att dom borde sälja spelet för 10kr inkl. all DLC sista perioden innan spelet tas bort för all framtid.

Ska dom ändå få ta bort spelet så är det minsta dom kan göra att låta så många som möjligt få möjligheten att spela ett så pass bra spel som Little Big Planet 3!

Fortfarande jävligt fult att ta bort ett spel helt från försäljning som är bra i single player - när det bara är online-funktionerna som saknas. Fortsätt sälja det för 10kr för evigt, men låt butikssidan tydligt visa att online-delen är avstängd. Problem solved. Jag ser inte problemet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Förbokade där precis med skivläsare och ställ. Nu ska man bara komma på en bra ursäkt till frugan. 😅

Men dom där små "läckra" benen för att ha "Pro'n" horisontellt följer väl fortfarande med, eller?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Och just därför tycker jag att dom borde sälja spelet för 10kr inkl. all DLC sista perioden innan spelet tas bort för all framtid.

Ska dom ändå få ta bort spelet så är det minsta dom kan göra att låta så många som möjligt få möjligheten att spela ett så pass bra spel som Little Big Planet 3!

Fortfarande jävligt fult att ta bort ett spel helt från försäljning som är bra i single player - när det bara är online-funktionerna som saknas. Fortsätt sälja det för 10kr för evigt, men låt butikssidan tydligt visa att online-delen är avstängd. Problem solved. Jag ser inte problemet.

Håller med dig fullständigt!

Permalänk
Medlem

Det har gått rykten om att den riktiga orsaken till att dom plockar bort spelet är för de planerar släppa en remaster av spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Om jag fattat det rätt går det att enbart byta sensormodulerna med vissa av dem då piggen som går ut från joystick är samma som ersättningsmodulens.

Då blir det förmodligen betydlig enklare eftersom såna där lödningar som är för att hålla ner skärmar och metalhus (som själva spaken sitter i) ofta suger musten ur mindre kapabla lödkolvar.

Lödningen var inget problem för mig, har en hobby lödstation.
Problemet var att jag inte har en varmluftslöd, så blev tvungen att dela den trasiga spaken då den har 4st 3 pins kontakter. Efter dom blev delade var det enkelt att ta bort den trasiga spaken. Att sätta dit den nya gick bra, använde bara en löd sug för att göra rent.
Ska byta en till snart, ska försöka komma ihåg att ta kort och visa då.

Permalänk
Medlem

Idag kl 10 ska bokningar på 30th slim återupptas.
Om det även gäller svenska återförsäljare återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Idag kl 10 ska bokningar på 30th slim återupptas.
Om det även gäller svenska återförsäljare återstår att se.

Verkar inte så :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Verkar inte så :/

Nej, uppenbarligen gjorde återförsäljarna som de ville med lotterier etc den 26:e istället.
I UK sålde de nyss slut på Argos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det jag insinuerar och gissar är att Sony valde att begränsa "tillgången" på release av bokningar just för att få rubriker som "PS5 PRO FULLBOKAD ÖVERALLT! !!!!! ! !#¤#¤!"&"¤&"&/! ! ! !!!!""

Sen nu, som verkar dom helt magiskt ha kommit på, "oj, vi hinner nog tillverka lite fler konsoler fram till 7:e november", och givetvis öppnar bokningarna igen, för dom vill ju kränga.

Nu kan dom då återigen kräma på FOMO! BOKA FORT INNAN DET BLIR FULLT IGEN!!!!!!!

Jag är helt övertygad om att Sony redan från start satte ett releasedatum (7e november) på ett sådant sätt att dom visste att dom på ett bekvämt sätt skulle kunna tillverka i bra nog mängd för att iaf relativt bra kunna möta efterfrågan.

Exakt så! Tillägg: Och sen kör man den där limited gråa vid sidan av för att bidra till ytterligare hype och hets kring konsolen.

Permalänk
Medlem

En ärlig fråga:
Ni som ska köpa Pro - vad ska ni spela? Jag hajar om ni inte ägt en PS5 innan, men i nuläget känner åtminstone jag personligen att jag har spelat de flesta av spelen som drar nytta av den extra kraften (förutom säg 2-3 spel). Som det ser ut nu är det ju inte supermycket intressant på horisonten när det gäller nya releaser, menar jag.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

En ärlig fråga:
Ni som ska köpa Pro - vad ska ni spela? Jag hajar om ni inte ägt en PS5 innan, men i nuläget känner åtminstone jag personligen att jag har spelat de flesta av spelen som drar nytta av den extra kraften (förutom säg 2-3 spel). Som det ser ut nu är det ju inte supermycket intressant på horisonten när det gäller nya releaser, menar jag.

Sitter på spel-tv(OLED, 120Hz och VRR) och PSVR2 så det finns ofta rätt stora möjligheter till bättre spelupplevelse.
Sedan så brukar den sista tredjedelen av konsolgenerationer erbjuda de mest imponerande spelen.

Uppgradering till Pro blir som att köpa ny GPU på två sätt. Största skillnaden blir ny GPU och priset för att uppgradera GPU på PC kostar typ lila mycket, om man räknar bort vad man får för sin nuvarande konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

En ärlig fråga:

Till att börja med, Dragon's Dogma 2. Sen FF7 Rebirth som jag heller inte kört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

En ärlig fråga:

Blir FF7 Rebirth först. Jag gick från PS4 till PS4 Pro på den tiden och grejen är inte gigantiska skillnader eller fantastiskt annorlunda spelupplevelser utan att det flyter bättre i alla spel. Som FF7 Rebirth som är bra på PS5, men blurrig grafik emellanåt o.s.v., nu får jag en chans att spela det utan sånt.

Jämför det med en GPU uppgradering av PC:n, du kan spela samma spel på ditt gamla och ditt nya kort men det kommer flyta bättre på ditt nya kort och du kanske kan dra upp några grafikinställningar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

En ärlig fråga:

Jag förbokade men har nu avbokat. Insåg att jag är i samma sits som du när det gäller spelande. Kommer troligtvis plocka upp Silent Hill 2 idag och Alan Wake 2 framöver, men inget av spelen gör det värt att uppgradera till en Pro för 10 490 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

En ärlig fråga:

Jag känner att den där frågeställning gäller mer än skillnaden mellan PS5 och PS5 Pro. Se t ex på youtube där PS5 jämförs med PC. Man kan verkligen fråga sig om det är så stor skillnad.

Klart att det är skillnad. Men är det Så stor skillnad? Är det en annan verklighet? En annan upplevelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Jag förbokade men har nu avbokat. Insåg att jag är i samma sits som du när det gäller spelande. Kommer troligtvis plocka upp Silent Hill 2 idag och Alan Wake 2 framöver, men inget av spelen gör det värt att uppgradera till en Pro för 10 490 kr.

Det där får såklart var och en bedöma. Ett RTX 4090 är mycket dyrare än RTX 4070s. Mer än skillnaden att uppgradera till PS5 Pro.

Man kan i båda fallen argumentera för att det inte är så stor skillnad i själva upplevelsen. Man får betala dyrt för ”lite mer”.

Jag hoppas i alla fall att PS5 Pro blir ett lyft för VR. Har läst mig till att PS5 har vissa problem med att driva vissa VR-spel utan gryning grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

En ärlig fråga:

Först och främst Final Fantasy VII Rebirth som jag väntat med pga bildkvalitén. Sen blir det Hogwarts Legacy, Gran Turismo 7 och nöta vidare i Diablo IV. Har gott om spel som jag inte hunnit spela än som får en Pro-patch.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Tubb3:

En ärlig fråga:

Taggad på dessa som ska få PRO patch:

• Alan Wake 2

• Dead Island 2

• Dead Rising Deluxe Remaster

• Dragon's Dogma 2

• Final Fantasy VII Rebirth

• Gran Turismo 7

• Hitman World Of Assassination

• Hogwarts Legacy

• Horizon Forbidden West

• Like A Dragon: Pirate Yakuza In Hawaii

• Wolverine

• Metal Gear Solid: Delta Snake Eater

• Resident Evil 4

• Rise Of The Ronin

• Star Wars: Jedi Survivor

• Star Wars: Outlaws

• Stellar Blade

• The Callisto Protocol

• Until Dawn

Men också:

”Other enhancements include PS5 Pro Game Boost, which can apply to more than 8,500 backward compatible PS4 games playable on PS5 Pro. This feature may stabilize or improve the performance of supported PS4 and PS5 games. Enhanced Image Quality for PS4 games is also available to improve the resolution on select PS4 games.”

Och eftersom man mest spelar i soffan nu för tiden så är PS5 PRO ett självklart köp för min del.

Dom flesta framtida spel-releaser fram till PS6 release lär också prestera bättre på PRO.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag fick hem PSVR2 nu. Allt ser nytt ut. Men linserna ser lite orena ut, jag upplever att det är ett extremt litet finmaskigt nät av repor. Men det kan vara strukturen i glaset. Det är vad jag upplever i starkt ljus. Jag bad en annan person titta på det. Hon såg inte det jag såg.

Allt annat ser nytt ut. Ska kolla på koden funkar. Är det lugnt tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag fick hem PSVR2 nu. Allt ser nytt ut. Men linserna ser lite orena ut, jag upplever att det är ett extremt litet finmaskigt nät av repor. Men det kan vara strukturen i glaset. Det är vad jag upplever i starkt ljus. Jag bad en annan person titta på det. Hon såg inte det jag såg.

Allt annat ser nytt ut. Ska kolla på koden funkar. Är det lugnt tror ni?

Verkar lugnt. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Velade mellan att köpa PS5 nu eller vänta och köpa PS5 Pro men gick på PS5 för att jag tyckte skillnaden var stor prismässigt och prestanda skillnaderna inte lika stora. Har nu spelat spel som Spider Man Miles Morales och God Of War Ragnarök och tycker att grafiken ser väldigt bra ut med performance mode i 60FPS. Jag tycker inte det är värt att gå ner till låsta 30FPS i Fidelity mode för att jag inte ser så stor skillnad öven om den finns där. Här om dagen dök en video upp på min feed där någon visar att man kan aktivera VRR i Fidelity mode och på så sätt få FPS:en olåst. Jag har helt missat det och det är helt fantastiskt för att om man har VRR vilket jag har så kan jag helt plötsligt spela i Fidelity mode och få mellan 40-50 FPS. VRR + Performance mode kan ge 70-80 FPS i vissa spel. Helt plötsligt får jag ut mer av min PS5 tack vare VRR. Var inte den stora sälj poängen men PS5 Pro att man till skillnad från PS5 skulle kunna spela Fidelity mode i 60 FPS? Jag är ju nästan där med PS5 + VRR eller tänker jag fel?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av delidana:

Velade mellan att köpa PS5 nu eller vänta och köpa PS5 Pro men gick på PS5 för att jag tyckte skillnaden var stor prismässigt och prestanda skillnaderna inte lika stora. Har nu spelat spel som Spider Man Miles Morales och God Of War Ragnarök och tycker att grafiken ser väldigt bra ut med performance mode i 60FPS. Jag tycker inte det är värt att gå ner till låsta 30FPS i Fidelity mode för att jag inte ser så stor skillnad öven om den finns där. Här om dagen dök en video upp på min feed där någon visar att man kan aktivera VRR i Fidelity mode och på så sätt få FPS:en olåst. Jag har helt missat det och det är helt fantastiskt för att om man har VRR vilket jag har så kan jag helt plötsligt spela i Fidelity mode och få mellan 40-50 FPS. VRR + Performance mode kan ge 70-80 FPS i vissa spel. Helt plötsligt får jag ut mer av min PS5 tack vare VRR. Var inte den stora sälj poängen men PS5 Pro att man till skillnad från PS5 skulle kunna spela Fidelity mode i 60 FPS? Jag är ju nästan där med PS5 + VRR eller tänker jag fel?

Det är sant till viss del. Men inte helt och hållet. PS5 Pro handlar inte vara om fps utan även om resolution. Se bara på FF7 Rebirth. Det är en jättestor skillnad i grafik. Pro-versionen har inte gryning grafik alls, alla defekter är borta. Detsamma kommer nog att gälla FF16.

Sedan är det ganska få spel som har 40-fps-läge eller uncapped fps. PS5 Pro kommer att tillämpas på alla spel (även ps4-spel) och alla spel som kommer till PS6.

Om det är värt det måste nog var och en bedöma. Somliga tycker att det är värt att lägga 4k på ett par vinterkängor. Andra tycker det är mer värt att lägga pengarna på en lite bättre konsol. Man bör nog känna efter själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Verkar lugnt. Lycka till!

Tack. Jag hoppas att det blir bra. Attans dålig timing bara. Synd att amazon skulle ha rea just nu. Med det här vill jag poängtera problemet med VR. metaphor refantazio kommer ju nu och jag är sjukt taggad på det. Så jag undrar hur mkt jag kommer röra VR-luren närmare veckan 😳

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Tack. Jag hoppas att det blir bra. Attans dålig timing bara. Synd att amazon skulle ha rea just nu. Med det här vill jag poängtera problemet med VR. metaphor refantazio kommer ju nu och jag är sjukt taggad på det. Så jag undrar hur mkt jag kommer röra VR-luren närmare veckan 😳

Gillar du plattformspel kan jag tipsa om Max Mustard till PSVR 2.

Permalänk
Skrivet av Tubb3:

En ärlig fråga:

Fan, precis så ja tänkte också. Finns inget spel som jag har nu som komme dra nyttan av PRO. Så tror ja väntar tills GTA 6 kommer. Någon fördel lär ju PRO få.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

”Alla” spel kommer ha nytta av Pro. Kommande spel ännu mer…
Om pengarna är värt för dig, det är upp till dig.
Läser en del här som försöker ”övertyga sig själva” att Pro inte är värt pengarna. Om du tycker så, då är det inte värt det. 😀

Permalänk
Medlem

Avvaktar nog lite med åsikterna tills jag sett vad utvecklarna faktiskt gör med spelen.
Insomniac och Naughty Dog verkar bara lägga in PSSR i 60 fps läge, vilket känns som minsta möjliga ansträngning.
Hoppas verkligen de flesta går in och ändrar alla spellägen och åtgärdar alla visuella problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Avvaktar nog lite med åsikterna tills jag sett vad utvecklarna faktiskt gör med spelen.
Insomniac och Naughty Dog verkar bara lägga in PSSR i 60 fps läge, vilket känns som minsta möjliga ansträngning.
Hoppas verkligen de flesta går in och ändrar alla spellägen och åtgärdar alla visuella problem.

Knappast troligt? Om de inte får pengar för det så är det copy paste code som gäller I detta fall ny dll fil

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop