Förvånande fynd: Singla slant är inte ren slump

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

De har gjort det på fritiden. Vad gör du på fritiden som är så mycket bättre? Forskare drivs framförallt av nyfikenhet, alla kan inte forska på hur man botar cancer.

Det är väldigt många som uttalar sig tvärsäkert om hur det beror på slumpen osv. Jag får iaf vibbar om att de inte har någon som helst koll på statistik men ändå tycker de kan göra såna bedömningar. Mina inlägg i tråden kanske inte heller är så lysande för övrigt, så de kan också ha sin grund i Dunning-Kruger-effekten.

Är det på fritiden får de göra vad de vill, antingen missade jag det eller så stod det inte i artikeln. Gör nog rätt mycket som är bättre än det där på fritiden, tex pantar burkar...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Klart man kan påverka utfallet om man tränar tillräckligt, det tycker jag säger sig självt. Träna tillräckligt länge och du kan säkert styra det nära 100% av tiden också.

I det fall som beskrivs, där en person flippar upp myntet och sedan fångar det i luften håller jag med om att utfallet borde gå att styra.
Vill man ha bättre slumpmässighet ska man inte fånga myntet utan låta det landa på en ojämn yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Vi människor är inte slumpmässiga utan väldigt vanestyrda och specifika när vi gör saker.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Avstängd

Det gäller att kasta upp myntet utan att det snurrar. Sen är det bara att grabba tag i det och lägga upp.

Permalänk

Varje kast är som många skriver 50/50, oavsett tidigare resultat.

Detta fenomen som beskrivs har varit känt för en annan då jag dömde fotboll tom. 2005 ca.
Jag la alltid den sida som ena kaptenen valde åt ett håll, om det var så att jag gillade det laget mer och ville att de skulle vinna slantslingningen.

Vetenskapligt? nej
Spelade det någon roll för matchen i sig? nej
Blev det som jag ville? Ja, förvånansvärt ofta blev det rätt val för den kaptenen som valde så att säga