Permalänk
Medlem

Datormus laggar ständigt

Jag har en datormus, nyköpt av märket Andersson från Netonnet. Jag har upplevt liknande fel med andra möss och felet bör därför inte finnas hos datormusen i sig.

Ofta så funkar muspekaren en stund när jag startat upp datorn men ju längre jag arbetar med datorn, desto oftare laggar den. Den rör sig ryckigt, det går inte att styra den. Jag har testat att stänga av och sedan sätta igång den igen och detta kan funka för några sekunder men sen uppstår samma problem igen.

Jag har flera gånger testat att byta USB-port för mottagaren och detta hjälper tillfälligt men efter några få minuter laggar muspekaren igen. Jag har även bytt batterier men det ger ingen effekt. Jag har gått igenom drivrutiner både för datormusen och för datorn i övrigt och allt ska vara uppdaterat.

Vad mer kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Alla möss du har testat har varit trådlösa? Något i närheten som kan störa signalen? T.ex. kan mikrovågsugn påverka om musen sänder och tar emot signal på 2,4GHz frekvens (samma sak med Wifi).

Vad är det för dator du har?

Vad är det för mus/möss?

Har du testat samtliga usb-portar på datorn?

Vilka drivrutiner har du testat? Versionsnr?

Stavfel
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att musen är trådlös. Har du testat att köpa en USB-förlängare och lägga mottagaren en bit bort från datorn? Det kan vara något som stör ut den. Jag kan t.ex. knappt ha min Logitech MX Master 3S någonstans i datorn utan att det börjar lagga. Kopplar jag in ett USB-minne i porten bredvid så slutar det fungera. Jag har helt enkelt hängt mottagaren en bit bort från datorn, sådär som känns rimligt att behöva göra med en trådlös mus i herrens år 2023.

Permalänk

Tippar att det är samma skit som de köper till våra produktionsdatorer på jobbet och de är rent skräp men billiga jämfört med att byta ut ett helt tangentbord för 6000:- i konsollerna.

Den har någon otroligt dåligt implementerad sleepfunktion som kan trigga helt random även under användning och oftast vägra gå ur det utan att startas om.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows