Kan inte kopiera klistra text från artiklar med webbläsare?

Permalänk
Medlem

Kan inte kopiera klistra text från artiklar med webbläsare?

Har märkt att på flera webbsidor, med olika webbläsare, kan jag inte kopiera klistra text från artiklar

Har man infört någon form av skydd mot det?

Permalänk
Snusfri

Även märkt det jag med på vissa sidor att om man höger-klickar så kan man inte välja "Copy/Kopiera" på markerad text.
Finns dock en enkel workaround, CTRL-C och CTRL-V fungerar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Har märkt att på flera webbsidor, med olika webbläsare, kan jag inte kopiera klistra text från artiklar

Har man infört någon form av skydd mot det?

En del webbsidor kör javascript som blockerar klienter från att kopiera text. Finns webbläsartillägg som försöker blockera blockeringen, men det är nog lite av en katt-och-råtta-lek.

Permalänk

Tillägget Allow Right-Click använder jag till Chrome för sådana här situationer. Kan även spara ned filmer då det åter går att högerklicka och välja spara video.

Visa signatur

| ASUS ROG STRIX B650E-F | AMD RYZEN 9800X3D | ASUS PRIME 9070 XT |
| 64GB DDR5 6000 CL30 | NOCTUA NH-D15 | FRACTAL DESIGN POP AIR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Även märkt det jag med på vissa sidor att om man höger-klickar så kan man inte välja "Copy/Kopiera" på markerad text.
Finns dock en enkel workaround, CTRL-C och CTRL-V fungerar.

På svenska sidor fungerar det, mindre bra på vissa amerikanska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatfriend:

Tillägget Allow Right-Click använder jag till Chrome för sådana här situationer. Kan även spara ned filmer då det åter går att högerklicka och välja spara video.

Tack för tips, får pröva det

Får dock upp varning när jag ska installera tillägget i chrome?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

En del webbsidor kör javascript som blockerar klienter från att kopiera text. Finns webbläsartillägg som försöker blockera blockeringen, men det är nog lite av en katt-och-råtta-lek.

Trodde ett kort stund det var fel på mitt tangentbord, haha

Permalänk
Medlem

Annan workaround är att högerklicka på texten och välja inspektera(och om det är spärrat, köra ctrl+shift+i eller f12), och kopiera texten från utvecklarverktygen. Det har de lite svårare att stoppa.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd

Inaktivera JavaScript: I vissa fall kan du försöka inaktivera JavaScript i din webbläsare för att se om det tillåter textkopiering. Detta kan göras via webbläsarinställningar eller med hjälp av tillägg som NoScript.

Webbläsartillägg: Det finns tillägg för webbläsare som kan hjälpa till att kringgå dessa begränsningar. Exempel inkluderar "Enable Copy" eller "Allow Copy".

Läsbarhetsverktyg: Verktyg som "Reader Mode" i webbläsare som Firefox eller tillägg som "Mercury Reader" kan ibland kringgå dessa skydd genom att visa en ren version av texten.

Källkod: Du kan titta på sidans källkod (ofta via högerklick > "Visa sidkälla" eller "Inspektera") för att hitta och kopiera texten direkt därifrån.

Skärmdumpar och OCR: Ta en skärmdump av texten och använd en OCR (Optical Character Recognition) programvara för att konvertera bilden till text.

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Tack för tips, får pröva det

Får dock upp varning när jag ska installera tillägget i chrome?

Jag provade ta bort och lägga till det igen, jag får ingen varning men jag måste ge tillägget en behörighet att visa aviseringar.

Visa signatur

| ASUS ROG STRIX B650E-F | AMD RYZEN 9800X3D | ASUS PRIME 9070 XT |
| 64GB DDR5 6000 CL30 | NOCTUA NH-D15 | FRACTAL DESIGN POP AIR |

Permalänk
Medlem

Firefox
Tillåter tyvärr fortfarande webbsidor att ändra högerklicksmenyn. Men blockerar dem från att dölja den helt.

1. Navigera till about:config
2. Ändra dom.event.contextmenu.enabled till false.

Högerklicksmenyn visas då alltid vid högerklick, även på ställen där man inte vill att den ska synas så som vid navigation av kartor. Den kan enkelt döljas igen med ett tryck på ALT, så ser man custom menyn istället.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.