Permalänk
Medlem

Philips 55plm9009 vertikala linjer ?

Bildfel med vertikala linjer ,vad kan vara fel, tv'en är bara 4 veckor.

https://ibb.co/Sy2q07h

Permalänk
Bildexpert 📺

Den är trasig och den där bilden bör räcka långt för att få igenom en reklamation. Även om det finns "försök själv"-fixar kommer dessa kräva att du gör saker som häver garantin och dessa är något man tar till med en gammal TV som är bortom garantier och reklamationsrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den är trasig och den där bilden bör räcka långt för att få igenom en reklamation. Även om det finns "försök själv"-fixar kommer dessa kräva att du gör saker som häver garantin och dessa är något man tar till med en gammal TV som är bortom garantier och reklamationsrätt.

Hej
Fick ok från philips om att få tv'n bytt, detta örende är mellan mej och philips men var kommer elgigantens ansvar in de är ju säljare ???väntar ännu på tv'n ,alla tekniker är på semester meddelar philips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bill288:

Hej
Fick ok från philips om att få tv'n bytt, detta örende är mellan mej och philips men var kommer elgigantens ansvar in de är ju säljare ???väntar ännu på tv'n ,alla tekniker är på semester meddelar philips.

Skillnaden mellan garantier och reklamationsrätt är att reklamationsrätten är lagstadgad medan garanti är frivilligt att ge. Du har med andra ord 3 års reklamationsrätt enligt lag, men tillverkaren/butiken kan ge dig garanti med bättre villkor (men inte sämre).

Om TV:n inte är äldre än 3 år så är det med andra ord oftast bäst att kontakta butiken i första hand och använda din reklamationsrätt, eftersom du då har konsumentköplagen att luta dig mot. Däremot kan det ibland vara smidigare att kontakta tillverkaren direkt, men då får du förlita dig på deras garantivillkor istället.