Olympiska Esportspelen blir verklighet nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag är fullt medveten om att en majoritet av befolkningen tycker att det är sport, det är mest att jag tycker att de har fel och att när saker som är hyfsat löjliga anses vara sport så sänker det värdet på "sport".
imho

Om fullvuxna karlar som jagar en boll fram o tillbaka kan vara sport så kan garanterat CS o Dota vara sport. Bara att de senare tränar lite hårdare kanske.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Jag är fullt medveten om att en majoritet av befolkningen tycker att det är sport, det är mest att jag tycker att de har fel och att när saker som är hyfsat löjliga anses vara sport så sänker det värdet på "sport".
imho

”E-Sport blev erkänt som en idrott av Riksidrottsförbundet (RF) i juni 2023. Det innebär att e-sport nu är en del av RF:s idrottsorganisationer och omfattas av de riktlinjer och stöd som RF erbjuder”

https://www.dn.se/sport/e-sporten-invalt-i-riksidrottsforbund....

E-Sport är en officiell idrott vilket är ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Saudiska mästerskapen i olympiska tecken!

Känns som deras uppköp av västvärlden borde börja ta stopp snart

Permalänk

Känns som att de kan lägga detta under Paralympics.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Känns som att de kan lägga detta under Paralympics.

Det är ju en av få sporter där fysiska handikapp ofta inte är ett blockerande hinder, så varför inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är ju en av få sporter där fysiska handikapp ofta inte är ett blockerande hinder, så varför inte!

Du får inte tävla i paralympics utan en handikapp så det hade varit problematiskt för 99% av alla e-sportare, den lilla detaljen

Permalänk
Medlem
Skrivet av boysetsfire:

Perfekt då kan ja säga att jag idrottar istället för att säga att jag spelar Tarkov om nätterna när någon frågar för IOC säger att dataspel är en idrott, kanske kan ja få friskvårdsbidrag till att uppgradera min standard edition till The unheard edition. "Idrotterna" som det ska tävlas i på detta nya mut-OS ser ut som mobilspels shovel ware skit...clown world.

Inte riktigt samma sak.

E-Sport som idrott involverar att delta i organiserade tävlingar och turneringar, där man tävlar mot andra spelare eller lag.

Precis som i traditionella sporter, tränar professionella E-sportutövare regelbundet för att förbättra sina färdigheter, strategier och samarbete.

E-Sport på en idrottslig nivå följer specifika regler och strukturer, inklusive att vara del av ett lag, ha en tränare och följa en träningsregim.

Många som utövar E-Sport som idrott är professionella eller semi-professionella spelare, ofta med sponsorer och kontrakt.

Permalänk
Medlem

Om det klassas som idrott och sanktioneras kan de säkert söka en massa bidrag och subventioner. Kan det vara det som driver denna galenskap framåt?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Då tycker jag att det är ungefär lika mycket idrott som att se på film/tv-serie och äta chips.

Ser fram emot att snabbätning blir olympisk gren!

Det är ju på ESPN så det måste ju vara sport!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tänker att det iaf är ett första steg.

Ett problem jag ser med detta är att ingen vet vad som händer med dota och cs osv från år till år. Spelutvecklarna kan ändra regler och speltek när som helst så det blir svårt att få det så konsekvent gällande jämförbara resultat från år till år jämfört med tex springa 1000meter

Ja,,detta är en av de större problemen inom Esport; kontinuitet finns inte riktigt.
Tänk dig att man varje år ändrade reglerna i fotboll eller liknande ...

Det finns dock inget som säger att en större organisation, säg FIFA eller UEFA,,skapar ett spel som skulle ge mer kontinuitet och som specifikt skulle vara anpassat för tävling på både lägre- och högre nivåer. Koncept som CS mm är inte jätteknöliga. Rentav är redan CS, som hållt år efteråt med små förändringar relativt andra spel, något av en förebild i detta avseende.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Skrivet av JBerger:

1. Varför inte ha pilbågsskytte, schack, dans, racing och segling utan att det ska vara ett spel? (Iirc finns pilbågsskytte, så varför ha det igen fast i spelformat?)
2. Vad fasen har schack, dans, racing eller segling att göra i OS?
3. Vad har spel att göra i OS?

Suck.

2. Segling är med på OS-programmet sen första OS 1896, då det dock blev inställt pga dåligt väder. En fördel där med E-segling, det dåliga vädret måste också leda till strömavbrott eller nån katastrofsituation med utegångsförbud för att tävlingarna ska ställas in.

Vad spel har att göra i OS? Det är ju i namnet, olympiska spelen! 😁

Sen Saudi... Nej tack. Men sportswashing och mutor går ju hand i hand med de större organisationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Om fullvuxna karlar som jagar en boll fram o tillbaka kan vara sport så kan garanterat CS o Dota vara sport. Bara att de senare tränar lite hårdare kanske.

Hey, curling...