Flytta ikoner på skrivbordet Win 11

Permalänk
Medlem

Flytta ikoner på skrivbordet Win 11

Tjena
Uppdaterade till Win 11 från Win 10 på pojkens dator. Nu hamnar genvägarna längst upp på skärmen och jag kan inte flytta dem, vill lägga dem på vänster sida på skärmen men går inte, kan bara byta plats på dem där uppe på skärmen. Sortera ikoner automatiskt är urbockad.

På min bärbara dator där jag kör Win 11 kan jag flytta ikonerna hur jag vill på skrivbordet och verkar ha samma inställningar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av online:

Tjena
Uppdaterade till Win 11 från Win 10 på pojkens dator. Nu hamnar genvägarna längst upp på skärmen och jag kan inte flytta dem, vill lägga dem på vänster sida på skärmen men går inte, kan bara byta plats på dem där uppe på skärmen. Sortera ikoner automatiskt är urbockad.

På min bärbara dator där jag kör Win 11 kan jag flytta ikonerna hur jag vill på skrivbordet och verkar ha samma inställningar.

Menar du aktivitetsfältet ("startknappen") och inte ikoner ? Högerklicka på fältet och se till att lås aktivitetsfältet inte är valt så borde du väl kunna dra det dit du vill.
Annrs posta en skärmdump på vad du menar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du aktivitetsfältet ("startknappen") och inte ikoner ? Högerklicka på fältet och se till att lås aktivitetsfältet inte är valt så borde du väl kunna dra det dit du vill.
Annrs posta en skärmdump på vad du menar.

Genvägar lr ikoner, bifogar en bild. Papperskorgen går inte heller flytta. Enda som går är att man kan byta plats på dem men inte flytta dem någon annastans på skärmen

.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av online:

Genvägar lr ikoner, bifogar en bild. Papperskorgen går inte heller flytta. Enda som går är att man kan byta plats på dem men inte flytta dem någon annastans på skärmen<Uppladdad bildlänk>.

Har du valt ordna ikoner automatisk eller justera ikoner mot rutnät ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du valt ordna ikoner automatisk eller justera ikoner mot rutnät ?

Dom är urbockad, har även testat att bocka i dem. Har letat på nätet vad som kan vara fel men kan inte hitta något om det. Mycket märkligt.

Permalänk
Medlem

Om du inte kunnat flytta dem så hade jag misstänkt att nån busat med dig och lagt en bakgrundsbild som har ikoner

Men iom att du kan flytta dem så är det nått annat.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Märkliga fel kan uppstå när man uppgraderar från en version till en annan.

Testa att köra följande kommandon i cmd/kommandotolken som admin, för att reparera systemfiler:

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Därefter

sfc /scannow

Hittar du ingen annan lösning så får du testa att göra en systemåterställning av windows (finns inbyggd funktion där du antingen väljer att spara egna filer eller rensa allt).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Prova ändra ikonstorleken till någon annan och sen tillbaka, det har hjälp mig nångång.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Märkliga fel kan uppstå när man uppgraderar från en version till en annan.

Testa att köra följande kommandon i cmd/kommandotolken som admin, för att reparera systemfiler:

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Därefter

sfc /scannow

Hittar du ingen annan lösning så får du testa att göra en systemåterställning av windows (finns inbyggd funktion där du antingen väljer att spara egna filer eller rensa allt).

Varenda spam "hjälp guide" på internet säger att man ska skriva dom där kommandona för typ allt. Har aldrigt hjälpt mig med nånting.
Bara en side note.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Varenda spam "hjälp guide" på internet säger att man ska skriva dom där kommandona för typ allt. Har aldrigt hjälpt mig med nånting.
Bara en side note.

Jag har sett det hjälpa vid vissa fel. Skadar inte att testa.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Var inget som hjälpte, får väll bli en systemåterställning och se då.

Permalänk
Medlem

Problemet löst, hittade denna sida och följde den, https://www.techrepublic.com/article/how-to-change-icon-spaci...

Permalänk
Medlem

Skapligt.
Saker som fungerade i Windows 95 får dom inte till i W11.