Bila skotska högländerna, besöka destillerier. Erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Bila skotska högländerna, besöka destillerier. Erfarenheter?

Är det någon som har erfarenhet av att bila skotska högländerna?
Bra att tänka på?

Vi är tre som börjat prata om att bila en vecka i de skotska högländerna.

Vi vill uppleva de olika delarna av höglandet samt besöka några destillerier.

Spey och Islay är inte vad vi är ute efter.

Enklaste skulle ju självklart vara att boka en färdig bussresa, men vi vill ha friheten att själva välja våra utflykter och sevärdheter.

Kanske finns någon bra och trevlig FB-grupp att spana in?

Om ni har någon erfarenhet av liknande, vad var mest positivt och vad hade ni skippat om ni skulle gjort om resan?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har varit på Islay och nu senast runt INverness, och om ni skall bila så är det ju någon som inte får smaka när ni är på plats. Men nästan alla erbjuder "take away" på smakproverna som man får på de olika proverna och rundturerna.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Att köra bil:
Ta det lugnt och vänj dig/föraren vid att sitta på fel sida om det är första gången.
Sedan är många vägar rätt smala men hyfsat hög hastighet, och var inte rädd för att ta de mindre , det är oftast mycket vackert utanför de större vägarna.
Körde Edinburgh-Perth-Dundee-Kirriemuir- Sedan småvägar genom Cairngorms National Park, via bland annat Balmoral
Sedan Inverness-Loch Ness-Fort William-Genom bergpassen till Dunoon-Glasgow och åter Edinburgh
Inga konstigheter på denna resa rent bilmässigt.

Nästa gång kör jag gärna ännu längre norrut och kollar fler slott och annat.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Rekommenderar varmt att du ställer frågan till ChatGPT, modulen Travel Guide GPT som finns är fantastisk för sådan här planering, tror dock du måste betala för att kunna byta modul.

Jag drog in ditt inlägg i min Travel Guide och fick följande, sedan kan man fortsätta speca ner det tydligare och få mer exakt hjälp.

Åh, vilket fantastiskt äventyr ni har framför er! Att bila genom de skotska högländerna är en resa fylld av dramatiska landskap, historiska slott, och den magiska känslan av att vara mitt i naturens storslagenhet.

Här är några saker som kan vara bra att tänka på när ni planerar er resa:

1. Vägval och rutter
North Coast 500: Detta är en av de mest kända rutterna och den bjuder på otroliga vyer längs kusten. Den går från Inverness och tar er genom några av de mest avlägsna och vackra delarna av högländerna.
West Highland Way: Om ni är intresserade av vandring, kan ni överväga att kombinera bilresan med delar av denna vandringsled. Den går från Milngavie (nära Glasgow) till Fort William och ger en utmärkt utsikt över Loch Lomond och Ben Nevis.
Glencoe och Glen Etive: Dessa platser är kända för sina hisnande landskap och är perfekta för en naturskön biltur. Glen Etive är också känd från James Bond-filmen "Skyfall".
2. Boende
Boka i förväg: Speciellt om ni planerar att resa under sommarmånaderna, då boenden i populära områden kan bli fullbokade snabbt.
Bed & Breakfasts: Ett charmigt och autentiskt sätt att uppleva Skottland på. Ni får ofta en mer personlig upplevelse och möjligheten att prata med lokalbefolkningen.
Byar att överväga: Inverness, Fort William, Oban och Ullapool är bra baser för att utforska olika delar av högländerna.
3. Destillerier
Även om ni inte är ute efter Speyside eller Islay, finns det ändå många andra destillerier att utforska:
Talisker Distillery på Isle of Skye erbjuder en robust och rökig whisky, perfekt för den som gillar en kraftig smak.
GlenDronach Distillery nära Huntly är känt för sin sherryfatslagrade whisky, vilket ger en rik och komplex smak.
Ben Nevis Distillery i Fort William är ett av de äldsta destillerierna i Skottland och erbjuder en fantastisk inblick i whiskyproduktionen.
4. Vädret
Högländerna är kända för sitt ombytliga väder. Det är klokt att vara förberedd på allt från solsken till regn och vind, oavsett årstid. Se till att packa lager-på-lager kläder, vattentäta ytterkläder och bra skor.
5. Natur och djurliv
Missa inte chansen att besöka Loch Ness, även om ni inte letar efter Nessie. Andra platser att överväga är Cairngorms National Park och Torridon för spektakulär vandring och naturupplevelser.
Håll utkik efter det rika djurlivet i högländerna, inklusive hjortar, örnar och kanske till och med utter.
6. Mat och dryck
Njut av lokala specialiteter som haggis, färska skaldjur, och den rökta fisken Arbroath Smokie.
Lokala pubar är också utmärkta platser för att njuta av en pint ale och prata med lokalbefolkningen.
7. Köra i Skottland
Vänstertrafik gäller, så det kan vara lite ovant om ni inte är vana vid det. Landsvägarna kan vara smala och slingriga, så kör försiktigt och ta det lugnt.
Förbered er på att köra längre sträckor mellan byarna, och att det kan finnas få möjligheter att tanka i de mer avlägsna områdena.
Det låter som ni har en oförglömlig resa framför er! Om ni har fler frågor eller vill ha hjälp med att planera en specifik rutt, är jag här för att hjälpa till.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Aye, var där 2019, men whisky är inte mitt område. Dock, hamnade först ovanför Aberdeen, och det verkar ju vara det mest whiskytäta området i skottland.

Men skall du även njuta av o åka, så rekar jag Inverness, Loch Ness över till Fort August. Vi tog oss sedan ned till Oban, Falkrik (Wheel!) och över Loch Lochmond o Balmore över tillbaka till Aberdeen. Förut även varit uppåt Wick o de övre delen av skottland, var mycket trevlig, lite annorlunda miljö än turistdelen av skottland. Det går hyfsat fort o ta sig dit man vill, bara ni har någon med er som gillar o köra rally på småvägar

Se upp med att Oban med fler verkar ha anpassat sig för whiskyturismen o leva på det, men som sagt, kollade på annat.

Och beroende på vart ni åker ifrån, men vi tog Logan Air från Norge till till Aberdeen, går mycket fort o flyga , lätt att hyra bil o åka iväg direkt där var smidigare än första gången vi åkte via Glasgow. Dessutom mycket intressanta ställen man kan kolla medans man åker upp till Inverness, stanna hellre en gång för mycket än för lite.

Och ha koll på tåg eller kanalbåtar, även om mycket är nedlagt så har de några linjer som vi kommer testa nästa gång. SVT play har där några program om just det inne nu.

Permalänk
Medlem

Wow, hade inte förväntat mig så snabb respons.

Stort tack @oobum, @SirMacke och @sinclairhacker för att ni delar med er 👍🏻
Precis den typ av svar jag hoppades på.
Har försökt hitta fejsbok-grupper, men det är bara en massa reklam överallt och då tröttnar jag 😊

Blir till att kolla in SVT Play också.

Och tack @isbjoern för tipset om ChatGPT.
Har inte fipplat med det, så ditt inlägg var klart intressant.

Jättetack ❣️

Permalänk
Medlem

Jag är ingen Whisky-drickare, men när jag bilade runt i Skottland i nästan 3 veckor i sommar blev det en öl nästan varje dag. En del ganska meh, men andra riktigt bra. Generellt, ju mörkare desto bättre.

Tips inför bilresan: I Sverige kör jag nästan alltid med Waze, men i Skottland var Google Maps bättre på att visa i vilken fil man skulle köra, vägval etc. Hyrbilen hade Android Auto (Nissan X-trail, det antar jag att de flesta bilar kanske har numera; i Sverige har jag en äldre Volvo utan sådana finesser) och Maps funkade rätt ok.

Jag upplevde det inte som krångligt i sig att köra på vänster sida av vägen, även om min fru tyckte att jag slickade vägrenen första dagarna, men, folk kör ju så jäkla fort...det är typ 60mph (nästan 100km/t) på vad som i Sverige skulle vara 70-vägar, och i en hyrbil så var jag sällan över det kan jag säga. Vi undvek motorvägar. Väldigt många vägar är riktigt smala, med mötesplatser - ibland. Många rastplatser är fina, andra är total katastrof och förknippat med livsfara att försöka stanna på, enorma hålor etc.

För att slippa krångel med dyr datatrafik skaffade jag ett extra SIM-kort via Hallon, tog ett erbjudande om typ 100GB data/månad för 79kr i 4 månader, och så smockade jag in det i mobilen som data-sim-kort. Hallon använder Tres nät, och det är tänkbart att det finns konkurrenter med bättre täckning men täckningen var rätt haltande även för min fru som har Telia i Sverige, och med mitt Tele2-kort. Iaf var det skönt att kunna använda data utan att behöva tänka på kostnaden. (Användningen i Storbritannien var begränsad till ca 30GB tror jag, men vi var inte i närheten av det).
Då jag fortfarande hade i mitt vanliga SIM-kort funkade det bra för alla att ringa mig. (De flesta mobiler nu stödjer väl dual sim?)

Eftersom vi var där rätt länge så tyckte jag att det skulle vara kul att regga sig på diverse matbutiks-appar för att få lite deals. Kan säga att det var totalt ovärt att göra det. Sjuukt krångligt, fick använda VPN, sideloada appar, regga med påhittade adresser (tog kedjornas huvudkontor som min hemadress och telefonnummer, det gick bra...), men jag gjorde det ju delvis för att det var skoj. Tjänade väl några tior på Coop, Sainsbury...Tesco kanske. Minst krångligt var Coop.

Vi reste som familj, och aktiviteterna var därefter, men jag känner såhär i efterhand att restaurangbesök överlag gärna får vara korta och billiga. Visst fick vi ibland god mat, inte snack om det, men att lägga 2 timmar på en lunch, där barnen mest åt pommes, bleknade jämfört med mackorna vi åt på en picknickfilt utanför en slottsruin, om man säger så.

Tyrkfelsnisse
Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Wow, hade inte förväntat mig så snabb respons.

Stort tack @oobum, @SirMacke och @sinclairhacker för att ni delar med er 👍🏻
Precis den typ av svar jag hoppades på.
Har försökt hitta fejsbok-grupper, men det är bara en massa reklam överallt och då tröttnar jag 😊

Blir till att kolla in SVT Play också.

Och tack @isbjoern för tipset om ChatGPT.
Har inte fipplat med det, så ditt inlägg var klart intressant.

Jättetack ❣️

MIn fru påminner att mycket var via kunskapskanalen, så man kanske inte hittar det via SVT play direkt.
(sök på Skottland på kunskapskanalen sida)

T.ex https://kunskapskanalen.se/program/naturskona-tagresor-i-varl...

Ser att en längre serie om kanaler, som bla tog upp Inverness till Fort Williams, verkar borta nu.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att ta nån natt i Dufftown och utgå därifrån.
Finns en handfull väl värda destillerier att besöka inom nära avstånd därifrån.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Är det någon som har erfarenhet av att bila skotska högländerna?
Bra att tänka på?

Vi är tre som börjat prata om att bila en vecka i de skotska högländerna.

Vi vill uppleva de olika delarna av höglandet samt besöka några destillerier.

Spey och Islay är inte vad vi är ute efter.

Enklaste skulle ju självklart vara att boka en färdig bussresa, men vi vill ha friheten att själva välja våra utflykter och sevärdheter.

Kanske finns någon bra och trevlig FB-grupp att spana in?

Om ni har någon erfarenhet av liknande, vad var mest positivt och vad hade ni skippat om ni skulle gjort om resan?

Tack på förhand.

Var där senast nu i somras. Var några dagar i Edinburgh där vi sedan hyrde bil av Alamo (Nissan Qashqai, rekommenderad. Jättebra bil) och körde runt högländerna. Speyside är stort och du kör igenom området per automatik när du kör till Inverness, så tycker en liten visit vore inte dumt. Stannade på hotell i Contin med visiter till Loch Carron, Loch Ness och Glen Ord.
Mycket beror ju på vad ni gillar och är ute efter? Jag gillar Whisky, mat och fina vyer. Så en båttur på morgonen på Loch Ness är en av de bästa jag gjort. Liten båt (max 12 pers) och en spegelblank sjö, underbart. Urquart Castle var ok, men extremt mycket turister. Såklart kul att se, men man ser den lika bra från sjön.
På vägen upp stannade vi i Dunfermline Abbey och kollade var Robert the Bruce var begravd, vilket var intressant eftersom historia är trevligt.
På vägen ner stannade vi vid Blair Castle, vilket hade världen bästa bro och å. River of Tilt, Bridge of Tilt. Det SVÅRASTE att ta sig över!

Men beror ju helt vad ni själva tycker är värt, vissa bryr ju inte sig om historia, andra vill bara dricka/äta. Men när vi planerar resor så brukar vi hålla oss borta från "huvudturistmålen" och tar jämförelser mellan google-reviews, tripadvisor osv för att se om något har höga betyg på flera ställen än ett. Har ni en favofritwhisky så är det alltid värt ett besök till deras destilleri. Riktig upplevelse.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Stort tack @Pirum och @Weuffelhjaern!

Kul att så pass många ändå åkt i närtid och har färska tips och reflektioner.

Vi gillar alla att röra oss i naturen och för egen del är det lite av en bucketlist att bila runt, kika några slott uppleva vyerna.
Vad gäller whisky så är det främst en av oss som är är fantast. För egen del är jag insnöad åt romens härliga värld.
Men uppskattar en fin whisky emellanåt och besöker gärna några destillerier.

@Baalex Just Dufftown har ena polaren besökt vid ett par tillfällen, så det är inte högprioriterat.

Permalänk
Medlem

Efter att ha googlat en del och kollat upp lov-tider samt festivaler (undvika) så ser det ut som att vi åker i maj, tidigast 6:e.

Och nu har polarn ändrat sig om Dufftown.

Vilka är bästa sidorna för att söka prisvärt boende?

Kanske någon har tips om bra boende kring Dufftown, Inverness och Isle of Skye?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Efter att ha googlat en del och kollat upp lov-tider samt festivaler (undvika) så ser det ut som att vi åker i maj, tidigast 6:e.

Och nu har polarn ändrat sig om Dufftown.

Vilka är bästa sidorna för att söka prisvärt boende?

Kanske någon har tips om bra boende kring Dufftown, Inverness och Isle of Skye?

När vi var där bokade vi inget i förväg, utan tog bedandbreakfast lite här o där, då det passade i tiden, och gick runt i omgivningarna. T.ex ifrån Aberdeen så längs kusten upp mot Petershead osv, stannade vid Elgin o frågade vid turistbyrån o fick en lista på 30 ställen i den stan, tredje hade plats för oss fyra, trevlig ställe o intressant miljö, och fick sedan råd på vägar till Culloden, den de själva åkte, massor med småvägar o njutbart innan man kom fram.

Inverness skippade vi och bodde istället utanför Fort August men kunde lika gärna tagit någon B&B utanför centrum i Inverness.

Före Oban stannade vi vid en lite by, med ett hotell som visade sig ha stort whiskysortiment, och egentligen var lyxigt, men de hade lediga rum kvar de inte fått uthyrt, och då kunde priser diskuteras.

Och efter Falkirk Wheel så stannade vi i en by, där jag knappt kan hitta tillbaka till, men mycket trevlig B&B, imponerande vad de bygger i sten även i modern tid, och en pub med genuin mat man åt lokalt, och inte turistanpassat.
Fick där mycket bra råd hur vi skulle åka över bergen o sen mot Ballmore osv mot Aberdeen.

På en whiskyresa skulle jag iaf helst stanna i en by efter eller före sevärdheten man besöker.
Hänt flera gånger att vi åkt till en by efter ett turistställe, och hittat något bra o genuint, men samtidigt nära.

Dock hade priserna sista gången, påsken 2019, gått upp så B&B var ofta nästan lika dyrt som hotell.
Detta var dock före Covid, ni som varit därefter kanske vet om saker ändrats, hört att det var tufft för B&B då.

Lite osäker dock om man större sällskap, 8+ pers osv så kan det ju bli flera B&B som man får hoppa in på. Å andra sidan så känner alla varandra där, så de tipsar en till nästa bra ställe, ordnar sig alltid.

Isle of Skye kan jag tänka mig man behöver förboka, så många whiskyfanatiker som vill eller skall dit

la till om isle of skye
Permalänk
Medlem

Jag understryker gärna att bilresor man tror ska ta n timmar ofta tar 2n timmar....dels för att man inte kör så snabbt som man tror att man ska, dels för att man kanske vill ta några bensträckare när man ser något intressant. Så, planera därefter. Inte kul att resa om man måste köra stressat.

Nu har jag bara varit i Skottland en gång (i år alltså), och vi höll oss väl inte direkt i turiststråken vad jag förstod, men resesällskapet (med flera turer till Skottland de senaste 30 åren) tyckte det blivit färre B&B.

De gamla tanterna, pensionärer eller hemmafruar, som hade det som bisyssla var färre och Airbnb mycket mer. Faktum är att vi (till min stora lättnad får jag väl säga) snart gav upp att leta B&B på kvällskvisten, det var mycket effektivare att 1-2 dagar i förväg boka något via Airbnb eller Booking eller nåt. Kostade mer, men då visste man var man skulle sova och kunde vara mer avslappnad och även göra mer saker eftersom man visste att man inte behövde avsätta tid åt att leta boende. Vi var ju där nästan 3 veckor och jag hade nog blivit utbränd om jag hade behövt leta boende varje kväll.

Standarden varierade oerhört på Airbnb-ställena, även om det märktes att de flesta hade det som business med städpersonal inhyrd osv. 2 ställen med läckande element, minst ett ställe med problem med ohyra (flygfän, inte kackerlackor, ett tips är att packa in mycket i plastpåsar), tvättmaskiner fulla med hundhår (det är hundar överallt i det landet...), you name it. Man får ta det som en del av charmen med resandet...i efterhand kanske vi skulle sovit på fler vandrarhem, Blackwater Hostel Glamping & Campsite hade rustika sängar och rejält kök och matsal man kunde använda sig av. Exempelvis. Men ingen lyx.

Själv ångrar jag att jag bara köpte 1 av detta öl. Hade jag haft vägarna förbi deras shop borde jag köpt ett 12-pack blandade öl.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag understryker gärna att bilresor man tror ska ta n timmar ofta tar 2n timmar....dels för att man inte kör så snabbt som man tror att man ska, dels för att man kanske vill ta några bensträckare när man ser något intressant. Så, planera därefter. Inte kul att resa om man måste köra stressat.

Nu har jag bara varit i Skottland en gång (i år alltså), och vi höll oss väl inte direkt i turiststråken vad jag förstod, men resesällskapet (med flera turer till Skottland de senaste 30 åren) tyckte det blivit färre B&B.

De gamla tanterna, pensionärer eller hemmafruar, som hade det som bisyssla var färre och Airbnb mycket mer. Faktum är att vi (till min stora lättnad får jag väl säga) snart gav upp att leta B&B på kvällskvisten, det var mycket effektivare att 1-2 dagar i förväg boka något via Airbnb eller Booking eller nåt. Kostade mer, men då visste man var man skulle sova och kunde vara mer avslappnad och även göra mer saker eftersom man visste att man inte behövde avsätta tid åt att leta boende. Vi var ju där nästan 3 veckor och jag hade nog blivit utbränd om jag hade behövt leta boende varje kväll.

Standarden varierade oerhört på Airbnb-ställena, även om det märktes att de flesta hade det som business med städpersonal inhyrd osv. 2 ställen med läckande element, minst ett ställe med problem med ohyra (flygfän, inte kackerlackor, ett tips är att packa in mycket i plastpåsar), tvättmaskiner fulla med hundhår (det är hundar överallt i det landet...), you name it. Man får ta det som en del av charmen med resandet...i efterhand kanske vi skulle sovit på fler vandrarhem, Blackwater Hostel Glamping & Campsite hade rustika sängar och rejält kök och matsal man kunde använda sig av. Exempelvis. Men ingen lyx.

Själv ångrar jag att jag bara köpte 1 av detta öl. Hade jag haft vägarna förbi deras shop borde jag köpt ett 12-pack blandade öl.
<Uppladdad bildlänk>

VIlken förändring med airbnb, synd men inte oväntat.

Borde skrivit med att även senaste resan 2019, så förutom att åka lugnt och inte stressa fram, så stannade vi redan på eftermiddagen och bokade rum på någon B&B, och sedan gick eller åkte runt i omgivningarna.

De som kom senare på kvällen, klagade ibland just på att de fått åka runt, och att det varit mycket upptaget.

Vandrarhem håller jag med om, ingen lyx men fungerar ofta mycket bra, tycker själv det eller tälta är enklast.....

Permalänk
Medlem

Åter tack för era erfarenheter.

Ja, verkar onekligen som antalet B&B blivit betydligt färre, om man lyssnar till ena polaren.

Och priser på Airbnb är ibland lite avskräckande 🫣

Tanken var att åka i slutet april/början maj, men lutar mer åt att åka före påskloven.
🤔

Och sedan ha allt planerat i förväg, med gott om tid för bensträckare eller vandring.
Frågan är hur vädret är i början av april…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Åter tack för era erfarenheter.

Ja, verkar onekligen som antalet B&B blivit betydligt färre, om man lyssnar till ena polaren.

Och priser på Airbnb är ibland lite avskräckande 🫣

Tanken var att åka i slutet april/början maj, men lutar mer åt att åka före påskloven.
🤔

Och sedan ha allt planerat i förväg, med gott om tid för bensträckare eller vandring.
Frågan är hur vädret är i början av april…

Var ju där på påsken senast, 13 april 2019 o framåt, och vädret är nog inget jag skulle fundera på i Skottland.

Att det kan vara regnigt eller mycket kraftig blåst, är bara o räkna med, oavxett årstid.
(Försökte hälla upp the från thermos i mugg vid Peterhead vid Nordsjön, bara o glömma utan vindskydd....)

Däremot så vsar det ju varmare då än jag är van i Värmland, mer som Skåne.

Fördelen med påsk och kanske även före, var att det var mycket mindre turister sa de vi bodde hos, ha dock koll att alla ställen öppnat som ni skall besöka, så de inte har stängt under lågsäsong. Minns hur destilleriet i Oban blivit mycket mer turistanpassat och sånt kostar det mer o hålla igång.

Var beredd på att skottarna kan klaga om de har flera soliga o sköna dagar en hel vecka

stavfel
Permalänk

Gjort 3 resor t Skottland och 1 till Irland (plus grapparesor men det är en annan historia...)
1 Boka boende i förväg! På vissa ställen är det ont om boende och har råkat illa ut
2 Efter Brexit tänk på att tulla dina flaskor när du kommer hem
3 Åk till ställen du aldrig hört talas om, inte bara ditt favoritdestilleri
4 Framförallt kring Dufftown så finns mer än man anar så ta till tid. Generellt
5 Förhandsboka rundturer! Chansa inte på att det finns plats, då de kan ta slut direkt om de bokas av en grupp dagen innan. Jo det kostar en del, men är du där för att snåla eller få en upplevelse? Dessutom blir alla så mkt vänligare och bjuder på sig på dessa rundturer.
6 Undvik storhelger utan åk på vardagar utanför säsong och du får mer ut av visningarna
7 Besök ett svenskt destilleri! Ju nu svårt med Mackmyra så åk till High Coast

Bästa upplevelsen: Kilbeggan på Irland. Hade ingen aning men var så fantastiskt!
Sämsta upplevelsen: Glenmorangie... Fint ställe men sååå mkt folk och personalen stroppiga till tusen

Permalänk
Medlem

Tack för bra tips @Annan thomas.

Vad gäller ta sig tid i Dufftown, är det något specifikt som poppar upp och du kan tipsa om?

Tyvärr har Aberlour, Dalmore och Edradour stängt av olika anledningar 2024-2026 (har mailat).

Trist att läsa om dina erfarenheter av Glenmorangie.

High Coast ska vi besöka med jobbet, det ser jag fram emot.

Tidigare låg ett litet destilleri utanför Grythem som jag letade upp av en slump (såg skylt utmed E18). Litet och ruggigt trevligt, köptes dock upp och allt flyttades om jag kommer ihåg rätt. Var typ 10 år sedan.

Permalänk

Vi kan förstås ha lyckats att pricka en dålig dag hos Glemorangie, absolut! Är det ett av era mål så åk dit ändå, så får jag veta om det var en engångsföreteelse. Annars är det fantastisk fint där. Åxå! Skottland är inte som hemma så vi brukar ta oss ut på andra utflykter åxå, natur eller slott typ.
Synd att Edradour är stängt. Det är ett bra avslutningsbesök iom att de haft ett jättesortiment from Signatory. Om man inte hittat flaskor nog att ta hem så har man funnit det där. Synd att även Dalmore har stängt, för det ligger åxå fint.
Runt Dufftown så skulle jag kolla på Maps och surfa vidare efter önskemål.
Ett par länkar jag har på min Maps:
Vägen från Edradour (eller Blair Athol) norröver går via Glenshee skidort. Fantastisk väg!
https://maps.app.goo.gl/WnFqkGmcBq5AKorR9
The Whisky Castle är väl ingert slott men en fantasisk affär med provsmakning om du har tur..
https://maps.app.goo.gl/98kPf1nYR8Eb3vXk7
Att se tunntillverkning var intressant
https://maps.app.goo.gl/8bCaB3NAM9LnVdFf8
Mina medresenärer ville inte besöka en av de största oberoende buteljerarna. Jag skulle verkligen vilja åka dit nån gång
https://maps.app.goo.gl/5kJJfKGa5e3MXTjPA
Bästa restaurangen med största whiskysortimentet till humana priser, och man fick hämta flaskorna själva
https://maps.app.goo.gl/3PhNerFS5EvcJffC8

Jag avstår att lista några destillerier för de finner du nog ändå. Man skulle kunna facka in dem som så:
1 Ej öppna för allmänheten (kanske för grupper med förbokning)
2 Liten shop öppen för allmänheten, sällan olika val av rundturer och provningar
3 Stor shop med besökscenter, oftast med olika val av rundturer och provningar
Börja skissa på er resa, men med tanke på att ett besök på en 2a kanske tar en timme och en 3a 2-3timmar, och sen ska man ha mat ibland vilket sällan finns på destillerierna, plus att destillerierna oftast bara har öppet mellan 10-18 så förstår du att det blir svårt att hinna så många ställen per dag...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att mat och flera stora dunkar bensin ⛽ är viktigt om man väljer att åka till / via mer öde ställen och vägar.

Istället för att vara beroende av abonnemang så kan man kanske satsa på en Mini Star 🌟 Link.

Jag personligen surfar inte när jag reser utan mer på kvällen/när jag är framme. Surfa kan man göra hemma. Bank med tillhörande BankID behöver väl knappast nämnas. Se till att ha två (2) banker - med Swish påkopplat - ifall den ena eller den andra banken strular.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annan thomas:

Vi kan förstås ha lyckats att pricka en dålig dag hos Glemorangie, absolut! Är det ett av era mål så åk dit ändå, så får jag veta om det var en engångsföreteelse. Annars är det fantastisk fint där. Åxå! Skottland är inte som hemma så vi brukar ta oss ut på andra utflykter åxå, natur eller slott typ.
Synd att Edradour är stängt. Det är ett bra avslutningsbesök iom att de haft ett jättesortiment from Signatory. Om man inte hittat flaskor nog att ta hem så har man funnit det där. Synd att även Dalmore har stängt, för det ligger åxå fint.
Runt Dufftown så skulle jag kolla på Maps och surfa vidare efter önskemål.
Ett par länkar jag har på min Maps:
Vägen från Edradour (eller Blair Athol) norröver går via Glenshee skidort. Fantastisk väg!
https://maps.app.goo.gl/WnFqkGmcBq5AKorR9
The Whisky Castle är väl ingert slott men en fantasisk affär med provsmakning om du har tur..
https://maps.app.goo.gl/98kPf1nYR8Eb3vXk7
Att se tunntillverkning var intressant
https://maps.app.goo.gl/8bCaB3NAM9LnVdFf8
Mina medresenärer ville inte besöka en av de största oberoende buteljerarna. Jag skulle verkligen vilja åka dit nån gång
https://maps.app.goo.gl/5kJJfKGa5e3MXTjPA
Bästa restaurangen med största whiskysortimentet till humana priser, och man fick hämta flaskorna själva
https://maps.app.goo.gl/3PhNerFS5EvcJffC8

Jag avstår att lista några destillerier för de finner du nog ändå. Man skulle kunna facka in dem som så:
1 Ej öppna för allmänheten (kanske för grupper med förbokning)
2 Liten shop öppen för allmänheten, sällan olika val av rundturer och provningar
3 Stor shop med besökscenter, oftast med olika val av rundturer och provningar
Börja skissa på er resa, men med tanke på att ett besök på en 2a kanske tar en timme och en 3a 2-3timmar, och sen ska man ha mat ibland vilket sällan finns på destillerierna, plus att destillerierna oftast bara har öppet mellan 10-18 så förstår du att det blir svårt att hinna så många ställen per dag...
<Uppladdad bildlänk>

Ja, riktigt synd att de har stängt för allmänheten.
Vissa områden har väldigt svårt att få tag på bemanning, så det var fler som inte tar emot besökare 2025.

Tunnbinderi var ett klockrent tips, tackar för det 👍🏻
Och tack för de andra tipsen också för den delen.

Härlig bild, precis sådana miljöer som vill upplevas.

Skrivet av Radovic:

Jag tycker att mat och flera stora dunkar bensin ⛽ är viktigt om man väljer att åka till / via mer öde ställen och vägar.

Istället för att vara beroende av abonnemang så kan man kanske satsa på en Mini Star 🌟 Link.

Jag personligen surfar inte när jag reser utan mer på kvällen/när jag är framme. Surfa kan man göra hemma. Bank med tillhörande BankID behöver väl knappast nämnas. Se till att ha två (2) banker - med Swish påkopplat - ifall den ena eller den andra banken strular.

Vet ej om ditt svar var ämnat mig eller någon annan tråd?
För hänger inte helt med på hur dessa tips passar in 😊

Permalänk
Medlem

Nä jag tänkte ifall man åkte via/till de riktigt öde vägarna i Skottland 🏴󠁧󠁢󠁳󠁣󠁴󠁿.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅