Permalänk
Medlem

Hjälp, har fått svart skärm

Hej,
Jag skulle behöva hjälp med min dator.
Jag är extremt tacksam för hjälp eftersom jag studerar IT på distans, så det kommer bli väldigt svårt utan datorn.

Det som hände var att jag satt med den som vanligt men skulle koppla in webcamen bak i datorn och då råkade jag åka in i datorn framtill med min stol, och då frös skärmen, och när jag nu startar om datorn är skärmen svart.

När jag startar datorn nu så lyser inte tangentbordet, musen eller mitt headset så jag gissar på att det kan ha hänt någonting med modekortet?

Skärmen sätts på när jag startar datorn men förblir bara svart.

Jag har en usb fläkt som fungerar i alla usb uttagen men ifall jag kopplar in tengentbord eller liknande är den bara svart.

Vad kan ha hänt? Går det att lösa eller är någonting trasigt?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk

Vad har du för dator?

kontrollera så att allt som ansluter till moderkortet sitter på sin plats.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max
Asus Geforce 2080 S ROG Strix | Fractal Design Edison M 750W - BF19
Corsair DDR4-2133 16gb x2 | Kingston SA2000
Fractal Design Define R6

Permalänk

Troligen åkte något i datorn ur possition.

Så du får öppna den o kolla om du ser nått som ser ut att sitta snett eller inte ittrykt ordentligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Troligen åkte något i datorn ur possition.

Så du får öppna den o kolla om du ser nått som ser ut att sitta snett eller inte ittrykt ordentligt.

Jag öppnade datorn och kopplade ur RAM minnerna och kopplade in dom igen, då gick det att starta datorn men jag hamnade vid en dash på skärmen, så jag gick in i BIOS och där hade boot 1 ändrats till en tom SSD så fick ändra så den bootar från SSDn med windows på.

Så felet var att ramen hoppat ur och ssdn hade byt plats i bios på nått sätt.

Tack för hjälpen<3