Microsoft slopar lösenordskrav för nya konton

Permalänk
Melding Plague

Microsoft slopar lösenordskrav för nya konton

Nya Microsoft-konton ska bli lösenordsfria.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kalla mig konstig om ni vill. Men personligen så gillar jag Two factor authentication.. Ge mig lösenord och biometri alt. Microsoft Authenticator tack.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Kör bara lokalt konto, så är inte drabbad..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Antar att de helst vill att folk använder derss auth app så att de kan spåra vilka andra tjänster man loggar in på?

Själv använder jag en Open Source app, Aegis, för MFA. https://github.com/beemdevelopment/Aegis

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag saknar tiden när det inte krävdes tio steg och två olika enheter för att göra en enkel, (ursäkta uttrycket) j*vla inloggning.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Tycker de bara ska ha en knapp som det står "Jag lovar att det är jag, släpp in mig!"

Permalänk
Medlem

Yikes!
nej tack, kör offline konto och ett lösenord, vill inte att nån authenticator app ska ha tillgång till att låsa upp min mail tex, speciellt i dessa tider då de-banking är en riktig grej!
Keep it safe, keep it offline!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Kalla mig konstig om ni vill. Men personligen så gillar jag Two factor authentication.. Ge mig lösenord och biometri alt. Microsoft Authenticator tack.

Det senare upplägget är väl vad de kört fram tills nu, och nu är det möjligt att välja bort att nödvändigtvis behöva ha ett lösenord.

Sedan biometri i det här sammanhanget, oklart om det räknas som en faktor. Vad gäller en onlinetjänst som i detta exempel så brukar biometri konkret innebära något i linjed med att du har någon typ av nyckel sparad på datorn som är den faktiska faktorn till inloggningen, biometri-kontrollen används som en genväg för att lokalt på din dator låsa upp tillgång till nyckeln.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Antar att de helst vill att folk använder derss auth app så att de kan spåra vilka andra tjänster man loggar in på?

Själv använder jag en Open Source app, Aegis, för MFA. https://github.com/beemdevelopment/Aegis

Nej, dom vill att man använder deras auth app för just password less-delen för att dom har full kontroll över funktionaliteten hela vägen. Det har dom inte ifall man använder deras konto och ett tredjeparts-verktyg som Googles eller Aegis osv.
Är ju bara att INTE ha andra tjänster på deras auth app och ALLT annat på Aegis eller någon annans auth app så är du ju aluminiumfolierad sen och redo att sova lugnt om nätterna.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Två faktor behöver ju inte vara lösenord dock. Vanligt idag är att kommer du från en känd dator så räknas det som en faktor och den andra kan vara t.ex. Authenticator. Kommer du från en ny dator behöver du även en mail kod. Framförallt nu när det blir vanligare att skapa en passkey på din enhet, och inte lita på loggad IP / cookies och maskin signatur.

Permalänk
Medlem

Finns ingen som helst fördel att ha femtielva olika MFA lösningar som fanimej aldrig någonsin har fungerat ordentligt.

Tacksam för att det fortfarande finns offline konton med lösenord.

ska fan inte behöva ha en padda eller mobil i närheten för att verifiera att du är du när du redan matat in korrekt lösenord.

Permalänk
Medlem
Citat:

lyckade inloggningsförsök med passkeys är betydligt vanligare än med lösenord – 98 procent jämfört med 32 procent.

32 procent lyckade inloggningar med lösenord?

Skönt att jag inte är den enda som glömmer bort lösenord.
Speciellt till diverse slaskkonton som används sällan/var länge sedan man försökte logga in på.
(Syftar inte specifikt på Microsoft konto, utan på tjänster som använder lösenord i allmänhet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Finns ingen som helst fördel att ha femtielva olika MFA lösningar som fanimej aldrig någonsin har fungerat ordentligt.

Tacksam för att det fortfarande finns offline konton med lösenord.

ska fan inte behöva ha en padda eller mobil i närheten för att verifiera att du är du när du redan matat in korrekt lösenord.

Precis, sedan behöver ju Paddan/telefonen ha en telefon/klocka för 2FA på den, osv.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Ta för i helvete inte bort möjligheten att använda lösenord för den som vill. "Ja, jag vet att jag får skylla mig själv och händer det något får ni skratta" skulle jag gärna kryssa i, inga problem.

För min del är det bara osmidigt med MFA, jag kör mycket hellre med genererade besvärliga långa lösenord i lösenordshanterare som matar in knapptrycken åt mig.

Men MS är ju som länge känt en bunt miffon, så jag räknar med att de kommer döda bort lösenord snart. Bara ytterligare ett i raden av deras idiotiska beslut.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Mera i ämnet :

By Ash Hill published 5 hours ago

" Old cached passwords will still allow a successful login which is a huge security concern. Despite the glaring open backdoor, Microsoft has insisted that this is intentional and the company has no plans to change the way this function operates as it provides a method for users to never be completely locked out of their machine.

Microsoft has their own definition of what qualifies as a "security vulnerability" and claims that this does not count as a vulnerability.

...the current configuration of Windows RDP will allow users to access machines to using old, cached passwords even if they have been updated or changed

https://www.tomshardware.com/software/windows/microsoft-has-n...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ta för i helvete inte bort möjligheten att använda lösenord för den som vill. "Ja, jag vet att jag får skylla mig själv och händer det något får ni skratta" skulle jag gärna kryssa i, inga problem.

För min del är det bara osmidigt med MFA, jag kör mycket hellre med genererade besvärliga långa lösenord i lösenordshanterare som matar in knapptrycken åt mig.

Men MS är ju som länge känt en bunt miffon, så jag räknar med att de kommer döda bort lösenord snart. Bara ytterligare ett i raden av deras idiotiska beslut.

Lösenords grejen är bara ett nytt buzzword. Hackarna har i princip redan tagit alla "nya alternativ" och det är tidsfråga innan det finns allmänt tillgängliga program som brute forcar fingeravtryck, ögon och röster.

Microsofts inloggningskoder handlar annars inte om att skydda din burk annat i 15 minuter på kontoret när du är på lunch.

Permalänk
Skrivet av AJAJ:

Hackarna har i princip redan tagit alla "nya alternativ" och det är tidsfråga innan det finns allmänt tillgängliga program som brute forcar fingeravtryck, ögon och röster.

Källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Källa på det?

Oj, upptäckte precis att ni kommenterat mitt svar. Det är allmän gods att MFA är knäckt och hackat på ungefär samma sätt som de flesta tycker att skyn är blå och solen gul utan att för den sakens vis behöva ange en källa för att himlen är blå och solen gul.

Jag bjuder på lite länkar som motsvarar himlen blå, solen gul i termer av MFA.

"Enkla och löjliga attacker" https://cybersecurityventures.com/multi-factor-authentication...

"Attacker så komplexa att inte ens säkerhetsföretagen förstår hur de fungerar" https://www.vectra.ai/blog/attackers-dont-hack-in-they-log-in...

"Massvis med små knep för att kringgå MFA, beskrivna av personer för MFA" https://www.knowbe4.com/multi-factor-authentication

"Fler knep och knåp plus rek att behålla passwords" https://specopssoft.com/blog/ways-mfa-breached-passwords/

"You might be shocked to learn that all MFA solutions are actually easy to hack. That’s right:" https://www.wiley.com/en-ie/Hacking+Multifactor+Authenticatio...

Sedan är det antagligen enklare att brute-forca fingeravtryck och iris avläsningar än att lösa "komplexa passwords", även om det nog är ännu enklare att koda sig runt kontrollen i den mån det sökta målet inte är krypterat betingat på biometri eller liknande.

Permalänk
Skrivet av AJAJ:

Oj, upptäckte precis att ni kommenterat mitt svar. Det är allmän gods att MFA är knäckt och hackat på ungefär samma sätt som de flesta tycker att skyn är blå och solen gul utan att för den sakens vis behöva ange en källa för att himlen är blå och solen gul.

Jag bjuder på lite länkar som motsvarar himlen blå, solen gul i termer av MFA.

"Enkla och löjliga attacker" https://cybersecurityventures.com/multi-factor-authentication...

"Attacker så komplexa att inte ens säkerhetsföretagen förstår hur de fungerar" https://www.vectra.ai/blog/attackers-dont-hack-in-they-log-in...

"Massvis med små knep för att kringgå MFA, beskrivna av personer för MFA" https://www.knowbe4.com/multi-factor-authentication

"Fler knep och knåp plus rek att behålla passwords" https://specopssoft.com/blog/ways-mfa-breached-passwords/

"You might be shocked to learn that all MFA solutions are actually easy to hack. That’s right:" https://www.wiley.com/en-ie/Hacking+Multifactor+Authenticatio...

Sedan är det antagligen enklare att brute-forca fingeravtryck och iris avläsningar än att lösa "komplexa passwords", även om det nog är ännu enklare att koda sig runt kontrollen i den mån det sökta målet inte är krypterat betingat på biometri eller liknande.

Nu skummade jag iofs rätt snabbt, så jag kan ha missat något viktigt, men av det jag såg underströk artiklarna huvudsakligen det faktum att människan är den svaga länken i alla säkerhetssystem där vi är inblandade.
Multifaktor-autentisering kommer i många varianter, och alla av dem är inte i varje läge knäckta, även om specifika implementationer över tid visat sig ha säkerhetshål i sig. Samma gäller naturligtvis biometrisk autentisering.

Enkelt uttryckt: "MFA" är ett koncept, inte en enstaka teknik. (Vissa av) teknikerna bakom (vissa former av) MFA kan säkert knäckas, men jag skulle bestämt påstå att det är felaktigt att säga att "MFA är knäckt och hackat".
Samtidigt vore det naturligtvis fel att påstå att något system är säkert bara för att man har MFA framför det, men i generella termer kan man åtminstone säga att attackytan är betydligt mer komplex för en angripare om man implementerat det på ett korrekt sätt.
Samma gäller naturligtvis biometrisk autentisering, där en korrekt implementation i allra minsta fall gör det svårare för en tillfällesbrottsling att knäcka systemet - till skillnad från, säg, ett PIN eller en manuellt inskriven lösenkod är det svårt att axelsurfa sig till det.

Permalänk
Medlem

Nu skummade jag iofs rätt snabbt, så jag kan ha missat något viktigt, men av det jag såg underströk artiklarna huvudsakligen det faktum att människan är den svaga länken i alla säkerhetssystem där vi är inblandade.
Multifaktor-autentisering kommer i många varianter, och alla av dem är inte i varje läge knäckta, även om specifika implementationer över tid visat sig ha säkerhetshål i sig. Samma gäller naturligtvis biometrisk autentisering.

Enkelt uttryckt: "MFA" är ett koncept, inte en enstaka teknik. (Vissa av) teknikerna bakom (vissa former av) MFA kan säkert knäckas, men jag skulle bestämt påstå att det är felaktigt att säga att "MFA är knäckt och hackat".
Samtidigt vore det naturligtvis fel att påstå att något system är säkert bara för att man har MFA framför det, men i generella termer kan man åtminstone säga att attackytan är betydligt mer komplex för en angripare om man implementerat det på ett korrekt sätt.
Samma gäller naturligtvis biometrisk autentisering, där en korrekt implementation i allra minsta fall gör det svårare för en tillfällesbrottsling att knäcka systemet - till skillnad från, säg, ett PIN eller en manuellt inskriven lösenkod är det svårt att axelsurfa sig till det.

1 Den generella uppfattning är att MFA och MFA2 system är den svagaste länken i hela kedjan, av väldigt många olika skäl. Den mänskliga faktorn är där ganska liten i förhållande till teknikens övriga brister.

2 Det du tar upp är ett access förfarande där du hävdar att en teknik skulle vara starkare pga. annorlunda input. Saken är väl den att ifall någon spenderar en månad på att axelsurfa till sig någon annans lösenord så kan denne nog lika gärna tillverka ett finger med rätt fingeravtryck och köra ändå.

3 Tittar man på exakta finger avtryck är chansen att fingeravtrycken öppnar sig slumpmässigt i populationen runt 1 på 200k men pga. indirekta släktskap m.m. samt dåliga avläsningar och trubbig utrustning för att kompensera för slitage m.m. så kan det vara som så att chansen är 1 på 1k eller 1 på 10k. Det är ganska bra, men vad är chansen att du prickar en 4 eller 6 PIN kod (0-9) med 3 chanser, 1 på 10k eller 1 på 1000k.

3 Fallet med knäckningar av hårddiskar och kryptering är vad som avses med bruta forca, inte själva accessen.

Permalänk
Skrivet av AJAJ:

1 Den generella uppfattning är att MFA och MFA2 system är den svagaste länken i hela kedjan, av väldigt många olika skäl. Den mänskliga faktorn är där ganska liten i förhållande till teknikens övriga brister.

Vad är MFA2? Hittar inget relevant när jag söker på webben efter termen. Jag ska erkänna att jag inte är spjutspetskompetent inom området, men jag trodde jag hade lite koll..

Men återigen: MFA är inte en teknik, och alla sätt att implementera MFA kan inte rättvist dras över samma kam.
Om jag har en SFTP-server som kräver både användarnamn+lösenord samt en korrekt ssh-nyckel för att släppa in användare, så ser angreppsprofilen på den helt annorlunda ut än om jag har en "vanlig" kombination av användarnamn och lösenord + TOTP-kod på en webbsite, vilken i sin tur har olika angreppsprofiler beroende på hur TOTP-koden lagras hos användaren. Båda dessa uppför sig i sin tur helt annorlunda än Passkeys, men har mycket gemensamt med en webbtjänst som kräver tvåvägsvalidering av server- och klientcertifikat i tillägg till användarnamn och lösenord. I denna representativa men begränsade lista av tillämpningar av MFA, var är MFA och inte människan den svagaste länken?

Skrivet av AJAJ:

2 Det du tar upp är ett access förfarande där du hävdar att en teknik skulle vara starkare pga. annorlunda input. Saken är väl den att ifall någon spenderar en månad på att axelsurfa till sig någon annans lösenord så kan denne nog lika gärna tillverka ett finger med rätt fingeravtryck och köra ändå.

3 Tittar man på exakta finger avtryck är chansen att fingeravtrycken öppnar sig slumpmässigt i populationen runt 1 på 200k men pga. indirekta släktskap m.m. samt dåliga avläsningar och trubbig utrustning för att kompensera för slitage m.m. så kan det vara som så att chansen är 1 på 1k eller 1 på 10k. Det är ganska bra, men vad är chansen att du prickar en 4 eller 6 PIN kod (0-9) med 3 chanser, 1 på 10k eller 1 på 1000k.

Packar ihop dessa två i ett svar:
För ett par år sedan var det stor uppståndelse runt ett antal personer i USA som fått sina iCloud-konton knäckta efter att ligor satt i system att "bli kompisar" med ett offer på en fest, en brottsling lånade telefonen för att ta en gruppbild, och vid tillbakalämning låste telefonen för att den skulle kräva manuell inloggning. Under tiden höll sig deras kumpan bakom offret för att se vilken kod de knappade in när de sedan försökte logga in på telefonen igen. Poängen här var att man utnyttjade naivitet och överförfriskning för att underlätta ett arbete som annars hade varit betydligt svårare.

Men om biometrisk säkerhet är "bra" beror ju helt på systemet som används för biometrisk validering. Första generationen av Apples TouchID knäcktes väldigt snabbt, men krävde den sorts motivation du pratar om här: Någon som är beredd att pudra, fotografera och modellera fingeravtryck à la Mission:Impossible. Tittar du på modern FaceID har angriparens arbetsinsats ökat rejält. Oavsett detta skulle jag påstå att en biometrisk faktor vid autentisering ökar de facto-säkerheten för majoriteten användare, därför att den underlättar för dem att ha någon som helst säkerhet, samtidigt som moderna och väldesignade implementationer i praktiken kräver en riktad, personlig attack för att man ska kunna knäcka dem, och då är vi snabbt inne på högre straffskalor; grejer som olaga tvång eller människorov.

Men personer som vet med sig att de lever under hot från statliga aktörer uppmanas att inte använda biometrisk data för att logga in; inte minst för att exempelvis USA gjort tolkningen att det står dig fritt att inte avslöja något som finns i ditt huvud (ett lösenord), men du kan i många fall tvingas ställa ett finger eller ditt ansikte, vilka båda är offentligt synliga, till förfogande. Men om du vet att du har en amerikansk trebokstavsmyndighet efter dig, eller att du blåst maffian på alldeles för mycket stålar, så hoppas jag att du också är bra på att bedöma din operationella säkerhet kontra din hotbild.

Skrivet av AJAJ:

3 Fallet med knäckningar av hårddiskar och kryptering är vad som avses med bruta forca, inte själva accessen.

Här ser jag inte riktigt kopplingen till vad vi pratade om, men förtydliga gärna.

Permalänk
Medlem

Vad är MFA2? Hittar inget relevant när jag söker på webben efter termen. Jag ska erkänna att jag inte är spjutspetskompetent inom området, men jag trodde jag hade lite koll..

Men återigen: MFA är inte en teknik, och alla sätt att implementera MFA kan inte rättvist dras över samma kam.
Om jag har en SFTP-server som kräver både användarnamn+lösenord samt en korrekt ssh-nyckel för att släppa in användare, så ser angreppsprofilen på den helt annorlunda ut än om jag har en "vanlig" kombination av användarnamn och lösenord + TOTP-kod på en webbsite, vilken i sin tur har olika angreppsprofiler beroende på hur TOTP-koden lagras hos användaren. Båda dessa uppför sig i sin tur helt annorlunda än Passkeys, men har mycket gemensamt med en webbtjänst som kräver tvåvägsvalidering av server- och klientcertifikat i tillägg till användarnamn och lösenord. I denna representativa men begränsade lista av tillämpningar av MFA, var är MFA och inte människan den svagaste länken?

Packar ihop dessa två i ett svar:
För ett par år sedan var det stor uppståndelse runt ett antal personer i USA som fått sina iCloud-konton knäckta efter att ligor satt i system att "bli kompisar" med ett offer på en fest, en brottsling lånade telefonen för att ta en gruppbild, och vid tillbakalämning låste telefonen för att den skulle kräva manuell inloggning. Under tiden höll sig deras kumpan bakom offret för att se vilken kod de knappade in när de sedan försökte logga in på telefonen igen. Poängen här var att man utnyttjade naivitet och överförfriskning för att underlätta ett arbete som annars hade varit betydligt svårare.

Men om biometrisk säkerhet är "bra" beror ju helt på systemet som används för biometrisk validering. Första generationen av Apples TouchID knäcktes väldigt snabbt, men krävde den sorts motivation du pratar om här: Någon som är beredd att pudra, fotografera och modellera fingeravtryck à la Mission:Impossible. Tittar du på modern FaceID har angriparens arbetsinsats ökat rejält. Oavsett detta skulle jag påstå att en biometrisk faktor vid autentisering ökar de facto-säkerheten för majoriteten användare, därför att den underlättar för dem att ha någon som helst säkerhet, samtidigt som moderna och väldesignade implementationer i praktiken kräver en riktad, personlig attack för att man ska kunna knäcka dem, och då är vi snabbt inne på högre straffskalor; grejer som olaga tvång eller människorov.

Men personer som vet med sig att de lever under hot från statliga aktörer uppmanas att inte använda biometrisk data för att logga in; inte minst för att exempelvis USA gjort tolkningen att det står dig fritt att inte avslöja något som finns i ditt huvud (ett lösenord), men du kan i många fall tvingas ställa ett finger eller ditt ansikte, vilka båda är offentligt synliga, till förfogande. Men om du vet att du har en amerikansk trebokstavsmyndighet efter dig, eller att du blåst maffian på alldeles för mycket stålar, så hoppas jag att du också är bra på att bedöma din operationella säkerhet kontra din hotbild.

Här ser jag inte riktigt kopplingen till vad vi pratade om, men förtydliga gärna.

1 MFA2 innebär egentligen bara krav på två authenticeringar. När man tänker på saken så tänker man exempelvis telefonkoll + password. Däremot kallas många tekniker för MFA2 bara med nummer eller mail+nummer. I slutändan blir det oftast bara mail som sägs vara MFA2 för att den på något vis är telefonkontrollerad.

2 Problemet för MFA folket är väl snarare att det vanligaste är att den som redan tagit kontrollen över maskinen kan genomföra godtyckliga MFA1, 2, 3 utan att användaren vet om saken eller ens finns vid maskinen samt att en aktiv sådan maskin kan emuleras och fortsätta bruka aktiva sessioner, etc. Password kan lida av samma problem men kan också inte göra det.

3 MFA har det problemet med, men där är det bara för hackaren att begöra authenticering tills den godkänns. Ifall en mobilbrukare får 400 förfrågningar på en halvtimme kommer den att tro att det är en bug och trycka ja för att få frågorna att försvinna. Ondskefullt ja, och kan utföras från varsomhelst på jordklotet.

4 CIA brukar ragga på mig på nätet för jag är "sexy..."

5 Brute force innebär bara i det fallet att dekryptera exempelvis en hårddisk som krypterats eller låsts med password eller biometri.

Permalänk
Medlem

Lite knåp i registret så behöver man inte logga in. Loggar bara in när jag behöver vara Administratör. Min fru hade glömt administratörslösenordet. Lite sökande på internet så hittade jag ett gratisprogram som tar bort lösenordet och sedan lägger man in det på nytt. När det var så enkelt att komma förbi lösenordet så är det inte så noga om man har nått eller inte. Jag använder bara lokala lösenord. Vill inte att Microsoft ska ha tillgång till min dator. (men det har dom nog ändå?)