Enorm efterfrågan på TSMC:s 2‑nanometerprocess

Permalänk
Melding Plague

Enorm efterfrågan på TSMC:s 2‑nanometerprocess

Apple, AMD, Nvidia och många andra står i kö.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Forskar Intel fortfarande i bättre noder eller har de gett upp o bara kör tillverkning på äldre varianter? (Finns stor efterfrågan där med kan jag tänka.)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Intel tycks faktiskt inte vara så långt efter.
https://www.tomshardware.com/tech-industry/intel-reaches-exci...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Forskar Intel fortfarande i bättre noder eller har de gett upp o bara kör tillverkning på äldre varianter? (Finns stor efterfrågan där med kan jag tänka.)

Intel har haft problem med att göra större framsteg som inte drar med sig mindre bakslag ett tag nu(sen 14nm)

Men dom forskar ju fortfarande, även om dom har nått samma "tröskel" som GF gjorde med 14/12nm när det gäller kostnad kontra intäkter

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

2 NM då förstår jag att 📎 de står i kön. Från 6 till 2 nm.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Svårt att se hur kommande generationer kisel inte kommer vara högt prissatta med tanke på detta. Iaf högpresterande, saker som kan byggas på en äldre nod kanske kan komma att komma ner i pris, jag hoppas iaf

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk

Bra att utvecklingen går framåt men det är ändå dystert.
Förr innebar krypning i princip enbart fördelar, men vi kommer att komma till ett skede att ju mer vi krymper ju dyrare blir kretsarna och ju mer strömläckage får vi. Så om vi skulle kunna krympa mer så vill ingen ha kretsarna.
2nm är dock inte gränsen och hoppas det går bra även med 1nm när den kommer.

Permalänk
Medlem

Krympning förr var både billigare och enklare. Känns som vi snart kommer till gränsen för denna teknik och en ny måste ta över.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Krympning förr var både billigare och enklare. Känns som vi snart kommer till gränsen för denna teknik och en ny måste ta över.

Har man inte trott så förr också, men ändå så gick det att göra mindre

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

Har man inte trott så förr också, men ändå så gick det att göra mindre

Har man kanske trott men det har ju inte hänt och allt har rullat på. Nu tar det långt tid och kostar enorma summor för en liten minskning och gränserna börjar nu närma sig och problemen hopar sig för varje minskning man gör och allt blir inte automatiskt bättre.
Så en ny teknik kommer behövas då fysikens lagar börjar nu sätta käppar i hjulen och det är svårt att undvika.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Min första Pentium 5 hade 600nm eller 800nm stora transistorer och det blir idag 180000-320000 transistorer på samma plats vid 2nm och det är inte så illa tycker jag. Jag betalade 20000kr 1990 för en komplett dator och i dagens pengar drygt 40000kr. Om man går in på ex. Prisjakt och plockar ihop delar för 40000kr så får man ändå en väldigt mycket bättre dator. När det gäller framtiden så kommer vi säkert under 1nm men sedan blir det nog nya lösningar och innovationer för att komma vidare med lägre strömförsyning och snabbare datorer.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Datavetare

Tur att det alltid finns två sidor av myntet...

Det här kommer av minst två skäl accelerera prisökningarna på kretsar. Dels är detta åter igen ett hopp i tillverkningskomplexitet p.g.a övergången till Gate All Around (GAA) transistorer, dels verkar TSMC nu kunna fortsätta att diktera kraven givet att företag står på kö för att börja använda TSMC 2nm.

Samtidigt lär kostnadsökningarna drabba de som gör mer effektiva designer mindre, vilket lär driva på övergången till modernare designer. Något som på sikt är positivt.

Detta kommer driva på en övergång från x86 till ARM64/RISC-V

Klicka för mer information

Tycker i.o.f.s. Wendell har en del hål i sin kunskap kring ARM64, men tror han har helt rätt i att de som lämnat x86 för ARM64 lär vara rätt hopplös att få tillbaka just p.g.a. att det löser problemet till ett lägre pris och just den aspekten kommer bara öka bl.a. p.g.a. effekter denna SweC artikel tar upp

Visa mer
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Förr innebar krypning i princip enbart fördelar, men vi kommer att komma till ett skede att ju mer vi krymper ju dyrare blir kretsarna och ju mer strömläckage får vi. Så om vi skulle kunna krympa mer så vill ingen ha kretsarna.
2nm är dock inte gränsen och hoppas det går bra även med 1nm när den kommer.

Strömläckage är absolut ett problem då vi nu nått en nivå där den ökar med minskad storlek. Det så länge man inte också gör mer fundamentala ändringar av transistordesign!

Det fina med både TSMC 2nm (Nanosheet GAA) och även Intel 18A (RibbonFET GAA) är att båda gör just ändringar i transistordesign där en viktig egenskap är lägre strömläckage. Tyvärr är en annan viktig egenskap att det gör designen mer komplex, därmed dyrare

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Intel har haft problem med att göra större framsteg som inte drar med sig mindre bakslag ett tag nu(sen 14nm)

Men dom forskar ju fortfarande, även om dom har nått samma "tröskel" som GF gjorde med 14/12nm när det gäller kostnad kontra intäkter

Hur är det med Global Foundries?
Gav de upp racet och nöjde sig med 14nm?

Permalänk
Medlem

Litografi är extremt dyrt, sakerna tillverkas ordnade från nanoskala uppåt (äkta nanoteknik med andra ord). Intel köpte en hel drös med senaste ASML maskiner men verkar inte kunna jobba ihop en tillverkningsprocess trots detta. TSMC har en hel del kompetens som är verkligt unik.
Vi kommer alla uppskatta detta i efterhand när väl kommunist-Kina initierar sitt anfallskrig mot Taiwan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

De gav upp på 12nm.

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nöjde sig och nöjde sig, varje krympning blev exponentiellt dyrare och det som för det mesta drev GF att gå ner i storlek och förfina tekniken var AMD bl.a. Många andra kunder behöver inte gå ner så hårt och väljer då det billigare alternativet då livscykeln där är mycket längre och vinsterna på krympningen spelar inte så stor roll då det är testat och yieldsen är bra

12nm var egentligen GF 14nm men tweakad för högre prestanda, densitet var densamma vill jag minnas, det var ju snart 10 år sen det talades om den så kan missminna mig

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Ska inte Intels kommande 1,8nm vara bättre eller motsvarande TSMC 2nm

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

TSMC behöver verkligen seriös konkurrens och gärna igår

Permalänk
Medlem

Intressant att se vad som händer efter 2nm. 1nm? Kanske. Men efter det då? Kan ju inte gå till 0nm. Förr eller senare behöver dom byta till en annan skala, alternativt en helt annan process..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Intressant att se vad som händer efter 2nm. 1nm? Kanske. Men efter det då? Kan ju inte gå till 0nm. Förr eller senare behöver dom byta till en annan skala, alternativt en helt annan process..

Intel har redan bytt till "Ångström", t.ex. deras kommande 18A-process, men det är väl tveksamt om TSMC bara kommer kopiera Intel. Namnen har ju inget med fysiska mått att göra sen många år tillbaka, så de kan lika gärna hitta på någon helt annan namnsättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Intel har redan bytt till "Ångström", t.ex. deras kommande 18A-process, men det är väl tveksamt om TSMC bara kommer kopiera Intel.

Klart de inte kopierar, deras namngivning har en mind-blowing skillnad:
https://www.tsmc.com/english/dedicatedFoundry/technology/logi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Intel har redan bytt till "Ångström", t.ex. deras kommande 18A-process, men det är väl tveksamt om TSMC bara kommer kopiera Intel. Namnen har ju inget med fysiska mått att göra sen många år tillbaka, så de kan lika gärna hitta på någon helt annan namnsättning.

Kanske de kan lägga till ett + för varje krympning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Klart de inte kopierar, deras namngivning har en mind-blowing skillnad:
https://www.tsmc.com/english/dedicatedFoundry/technology/logi...

Det hade jag helt missat. Men kul att de fortsätter med "min påhittade siffra är mindre än din påhittade siffra" då

Permalänk
Skrivet av Tauri85:

TSMC behöver verkligen seriös konkurrens och gärna igår

Japan är på gång med 2nm
https://asia.nikkei.com/Business/Tech/Semiconductors/Japan-s-...

Fujutsu skall visst redan ha sampels

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Mjo, men det behövs ju snart gå över till någon helt ny tillverkningsteknology. Vet att optik varit på kartan. Samma sak med andra material än silicon. Så som sagt, det blir riktigt intressant nu efter 2nm just för att det känns som att teknologin redan är pushad till det yttersta som går. Kommer inte vara värt att fortsätta på denna bana om varje ny nm/ångström kostar trippelt så mycket som föregående med minimala vinster och stora förluster i form av läckage.

Permalänk
Medlem

Är det confirmed att Zen 6 för konsumenter görs på 2nm? Låter som en väldigt dyr historia med så mycket företag som slåss om kapacitet.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Är det confirmed att Zen 6 för konsumenter görs på 2nm? Låter som en väldigt dyr historia med så mycket företag som slåss om kapacitet.

Ryktet säger 3nm

https://www.techpowerup.com/332583/amd-zen-6-powers-medusa-po...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Hade inte förväntat mig något annat.

Skrivet av talonmas:

Tycker inte man hör om dem längre. Hur går det för dem?

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tror du inte t.ex Nvidia vill ha det senaste till sina företagskort?
Den prisklassen känns som de köper oavsett.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]