Riskkapitalbolag köper Prisjakt för en halv miljard

Permalänk
Medlem

Kan ju inte bli sämre i alla fall. Prisjakt har förfallit helt sedan nya sidan publicerades.

Permalänk
Medlem

Att sidan blivit helt kass både med innehåll och att sortera det innehåll som trots allt finns är en sak. Men varför i hela friden försvinner ofta saker som definitivt haft en post?

Alltså inte ens tokgamla prylar (för det finns ändå mycket) utan även fortfarande högst aktuella produkter.

Att användare inte ensamma kan administrera bort brister blev såklart klart redan när PS4 och XBOne lanserades. Men för annat? Finns knappt en uppgift för nånting som stämmer längre.. :/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har inte stämt in i klagokören de senaste åren. Folk har säkert inte fel - men jag har kunnat jämföra det jag behövt ändå. Så jag är inte särskilt kräsen.

Men nu senaste halvåret så har förfallet gått riktigt långt.

Siten hittar ju inte produkterna man söker efter. Eller den skriver att en eller två butiker har produkten - vilket då inte stämmer för den kan hittas på prisjakt i 10 butiker egentligen. Men listad en gång per butik...
Så det går inte längre att jämföra priser mellan olika butiker.
Sett det flera gånger sedan årsskiftet.

Här någonstans tappar liksom siten hela grundsyftet.

De har också tagit bort gamla produkter så nu kan man inte kolla prishistorik på en viss produkt t ex ett grafikkort man tänker köpa begagnat för så fort den slutas säljas så tar Prisjakt bort produkten och listar ett grafikkort men från en nyare generation eller något helt annat grafikkort om det inte finns någon. Helt värdelöst!

De tar bort gamla produkter som datorkomponenter i sin databas och du kan inte längre hitta den via någon sökmotor längre.

Förmodligen i tron att de driver in mer besökare men det är snarare tvärtom Prisjakt blir sämre och de kommer få färre besökare. Och det slutade de få innan dess också med den nya sämre layouten med färre funktioner.

De gick från att vara en prisjämförelsesajt för nördar till en för dumsvenskar. Nu har de förlorat sitt goda rykte från den tiden de hade vettiga folk som lyssnade på sina besökare.

Pricerunner har blivit bättre på senare tid men de har snarare slängt bort sin chans helt att inte överta det Prisjakt har blivit sämre på.

Det enda som Prisjakt blivit bättre på är prishistoriken, möjligheten att filtrera bort butiker och att felpris inte sabbar bevakningar allt annat har blivit sämre!

Det är tråkigt! De kunde ha tagit till vara gamla Prisjakt snyggat till sidan, lagt till de bra sakerna jag listade ovanför och sidan hade varit riktigt bra idag. Men ju fler kategorier de la till utan att förbättre sidan i övrigt så var det oundvikligt att den skulle bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Ursäkta men hur söker du? Eller är det kategori du klickar in på och det du syftar till?
<Uppladdad bildlänk>

Jag länkade till kategorin, den jag syftar på. Saknas en hel del moderkort när man söker manuellt.

Skrivet av Rosenvik:

De ligger alla sorterade under AM5, men utan chipset-designering. Jag antar att ett moderkort initialt blev felsorterat p.g.a. läs/skriv-fil i data från en återförsäljare, sen sorterades resten på samma ställe eftersom de var snarlika.

Ja det verkar felsorterat. Men när man söker manuellt på B850 så dyker bara runt ~28 moderkort upp, i kategorin får man bara en
Inet har 44 st varav hälften finns inte på prisjakt överhuvudtaget

Permalänk
Medlem

Det enda värdet som finns kvar är väl namnet.
Det dom skulle kunna fokusera på är ju att sälja prenumerationer på tillgång till deras databaser, segmenterad per nisch, t.ex PC-hårdvara.
Så att andra sidor som exempelvis komponentkoll kan fokusera på UI't.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Usel design och funktion, samt så tillåter man och listar oseriösa aktörer och även rena rama bedragare. Nej, Prisjakt är inte var det en gång var.

Permalänk
Medlem

Jag tror ni alla får leva vidare på nostalgin ni har för något som aldrig kommer tillbaka. Jag väntar fortfarande på att youtube ska fungera som det gjorde 2011.

Visa signatur

Programmerar och spelar (inte samtidigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är för att du (och många här) missförstår vem som är kunden, det är inte du. Det är butikerna som betalar för att vara med.

Förvisso, men vad är det som de säljer till butikerna? Det är tillgång till köpsugna konsumenter. Om de med försämrad design får användare att lämna plattformen underminerar de attraktionen hos sin produkt och därmed dess värde för butikerna.

Det är en balans mellan att manipulera konsumenterna och fortfarande ha en attraktiv tjänst. Det är därför Amazons webbplats fortfarande kommer undan med sin konsumentfientliga design, de har kommit fram till att de helt enkelt därmed säljer fler prylar.

För prisjakts del känns det som att de gått för långt i att försämra tjänsten utan uppenbar fördel för butiker som listas där. Förmodligen har de försökt öka lönsamheten genom att sänka kostnader. Det funkar kanske ett tag, men nu är det uppenbart att kvalitén blivit lidande.

Permalänk
Medlem

Finns det någon tjänst eller produkt som faktiskt blivit bättre efter att riskkapitalister köpt upp det?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Prisjakt kan väl inte bli sämre men prislappen????

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om Prisjakt, men det är det bästa vi har. Egentligen är det bara ett fåtal saker som förstör. Dels är det alla skumma butiker som flaggar med hittepåpriser. Sen har filtret försämrats. Sen de där med begagnat och demoex får dem ju bara ta bort, eller iaf ge möjlighet att filtrera bort.

Jag har jobbat gratis åt Prisjakt i många år och bidragit med mycket data till hårdvara och teknikprylar. Det jag fått tillbaka är ett bättre resultat i filtreringen, men aldrig ens ett tack från Prisjakt.

När jag anmält några butiker som är bluff eller med hittepåpriser förstör prisrankningen (och ännu värre, historiken!), så blir jag bemött av en oerhört otrevlig support. Märkligt beteende när man bara vill deras och vårat bästa.

Varför är det ingen längre som tar fram en motsvarande site? Förr i tiden fanns det flera ideella projekt, är det ingen som vet hur man gör längre?

”Det var bättre förr” är nu ett uttryck som snart passar in i vartenda kontext.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Varför är det ingen längre som tar fram en motsvarande site? Förr i tiden fanns det flera ideella projekt, är det ingen som vet hur man gör längre?

Läser man i de andra trådarna om Prisjakt, så får åtminstone jag intrycket att det finns tillräckligt med kompetens redan i dessa trådar, men trots att det uppenbarligen finns hundratals lättförtjänta miljoner att tjäna, så har ingen av dessa begåvningar slängt ihop en Prisjakt-killer...

Jag vet inte, men kan det bero på att det faktiskt inte är så enkelt som det låter

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

EEquity är ju inte direkt ett lovande namn...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Läser man i de andra trådarna om Prisjakt, så får åtminstone jag intrycket att det finns tillräckligt med kompetens redan i dessa trådar, men trots att det uppenbarligen finns hundratals lättförtjänta miljoner att tjäna, så har ingen av dessa begåvningar slängt ihop en Prisjakt-killer...

Jag vet inte, men kan det bero på att det faktiskt inte är så enkelt som det låter

Om man åkt volvo i flera år och allt varit toppen. Sen köps volvo upp av geeley och framsätet ersätts med en låda glaskross vilket gör komfortabla resor ett minne blott. Så tycker jag man kan klaga även om man inte själv tänkt bygga en volvo 2.0 från scratch.

Permalänk
Medlem

Sista döds-stöten.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om man åkt volvo i flera år och allt varit toppen. Sen köps volvo upp av geeley och framsätet ersätts med en låda glaskross vilket gör komfortabla resor ett minne blott. Så tycker jag man kan klaga även om man inte själv tänkt bygga en volvo 2.0 från scratch.

Jag har inga synpunkter på att folk klagar. Det anser jag att man ska göra, även om man själv kanske inte kan göra saker och ting bättre.

Det jag reagerar på, är alla påståenden om att det skulle vara enkelt att göra en bättre variant av Prisjakt. Om det skulle vara det, så borde det ju finnas några bättre varianter. Men det finns det inte.

Jag kan motvilligt erkänna att jag troligen själv skulle påstått liknande saker i början av min karriär som utvecklare, för drygt 30 år sedan, men idag vet jag bättre

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Hoppas verkligen att det styrs upp så att det blir användbart igen.
En halv miljard för vad det är idag känns lite... wow.

Hah. prisköpt kommer bli lika användbart som pricerunner, där företag köper till sig resultat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Samtidigt så är detta utan tvekan något jag gärna hade sätt, om dom nu ändå ska kasta reklam och erbjudanden mot mig så kan det vara med fokus på sånt jag är intresserad av så klagar jag inte iallafall

Säg istället för 5% på allt så blir det 15% på det jag har intresse av

5% på vanliga priset eller 15% på ett 20% högre "ordinarie" pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Som vanligt är det inte tekniken som är problemet. För att skala upp till prisjakts storlek är en annan femma förstås, men det är inte det som är svårt i början. Prisjakt är en marknadsplats och du behöver både hitta utbud och efterfrågan, det är väldigt svårt att få till.

Permalänk
Medlem

De ender nok opp med å ha affiliate reklame for kredittkort og forbrukslån. Som "Klarna" som driver den Norske prissammenligningstjenesten. Prisguiden. Den bare redirecter til Klarna nå.

Driver du et nettsted kan du få alt mellom 1500 - 5000 kr i affiliate inntekter for en godkjent lånesøknad i provisjon. Tenk deg selv, du har allerede trafikk til nettstedet som er i kjøpsmodus. Er gull verdt for annonsører det.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

5% på vanliga priset eller 15% på ett 20% högre "ordinarie" pris?

Vara x, y och z kostar 100kr

Som det fungerar idag så är rabatten säg 5% på x och y.

Men om jag då som har absolut noll intreessse istället skulle kunna få skreddarsydd rabatt på säg 7% på produkt z som jag faktiskt är intresserad av istället så är det helt klart en förbättring och då har jag faktiskt fått ut något av att dela med mig av min data.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får tillgång till produktfeeds? Brukar det kosta något?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Det jag reagerar på, är alla påståenden om att det skulle vara enkelt att göra en bättre variant av Prisjakt. Om det skulle vara det, så borde det ju finnas några bättre varianter. Men det finns det inte.

Fast grejen är ju att Prisjakt var så mycket bättre innan den gjorde om.

Så svårt kan det inte vara eftersom det var så innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Fast grejen är ju att Prisjakt var så mycket bättre innan den gjorde om.

Så svårt kan det inte vara eftersom det var så innan.

Ja gamla prisjakt classic var riktigt najs. Man kunde uppdatera det som saknades eller var fel samt fick en större överblick över jämförelserna mm.

Permalänk

Ändå lite förvånad över prislappen, "endast" 500 miljoner.

Läser jag rätt så omsatte de knappt 400m 2023, med 13m i resultat. Å andra sidan är tillväxten blygsam, men ändå. En värdering med omsättningsmultipel 1 är närmare vad konsultverksamheter brukar värderas som, inte ett SaaS-bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag vet inte hur utbrett det är ännu, men det har cirkulerat uppgifter om att Google Shopping ska börja använda dynamisk prissättning. Tanken är att priserna på produkterna som visas ska sättas utifrån den data företaget har om dig som person. Lite läskigt.

Menar du månne Google Automated Discounts? Har varit i beta sen förra våren.

Prissättningen sätts inom ett spann efter annonsörens premisser, men AI ML används för att nå ut till 'rätt användare med rätt pris.' Som mycket annat i Google-sfären är detta en black box än så länge, så få vet exakt hur de får fram vilken användare de visar annonsörens annons för.

En rad parametrar är med i beräkningen, så troligtvis är det mestadels redan intresserade segment av användare, men nu på en mycket mer precis och automatiserad nivå. Sofistikerade annonsörer nyttjar redan motsvarande parametrar baserat i sin egen försäljningsdata, men detta skiftar fokuset mot Googles användardata. Nya möjligheter för vissa annonsörer, komplement för andra.

Tester visar på stora ökningar i både klick och försäljning, vilket betyder att fler köper och således flödar mer pengarna till annonsör och Google. Visst, du som användare får ett lägre pris, men rabatten betalas ändå via dina användardata och kanske köpte något du annars inte hade gjort. 🤷‍♂️

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."