Microsofts nya Surface-enheter slopar Surface Connect

Permalänk
Medlem

Lite väl mycket extra för att få en lite större ssd. Typiskt de alltid ska göra något för att förstöra för spontanköp

Permalänk
Medlem

Känns som att de smyghöjt priserna på de redan existerande datorerna. Tror att Laptop 7 (13,8'') brukade hamna på 12500-13000kr.

Värt att notera är också att även om det är Snapdragon X Plus processorer, så är det färre kärnor, dvs svagare och billigare.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Äntligen! Tack EU!

Då kanske inte nästa Surface måste hamna i återvinningen.

Fanns det någon vettig anledning bakom Surface Connect mer än att skapa något sämre betydligt sämre än MagSafe?

Varför skulle den hamna på sopen för det? Du kan ju själv välja att använda en USB laddare istället, finns i så fall båda kontakterna.

En vettig anledning är väl knappast att göra saker sämre, finns väl ingen och inget företag som anser försämringar vettiga? Konstigt synsätt.

Dessutom är det inte först nu som laddare inte får säljas med enheter, vare sig det är datorer eller annat. Det har varit så i många år nu för privatpersoner. För företag har det delvis varit annorlunda.

Permalänk
Medlem

När jag skulle köpa min första nya dator på nästan 15 år nu så blev valet Surface Pro (11) eftersom jag är viltfotograf. Jag såg att alla dessa Surface Pro alla kom utan laddare och en USB-C laddare fick köpas extra. Inga problem i sig, men som så många andra påpekat så ville jag ha den fantastiska magnetiska, för att slippa dra ner datorn i golvet. Jag har försökt hitta magnetiska laddningsmöjligheter till min mobil, av samma anledning, men i princip omöjligt hitta något som är dugligt. Dessa små USB kopplingar blir lätt utslitna och det blir väldigt dyrt att få sånt lagat, om det ens går.
Som tur är kunde jag välja att köpa samma Surface Pro (11) Elite OLED för företag som faktiskt fortfarande kommer med Surface Connect laddare med i köpet, plus fördelen av äkta Bitlocker och alla fördelar med att kunna styra upp en Win Pro mycket mer än en Home edition. Dessutom var priset billigare än samma mer avskalade versionen för Home användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Habegäret växte precis!

Ja jag blev också sugen på en sådan.
Kommer inte köpa nu vid lansering, men kanske senare.

Nu vid lansering så är processoralternativen för Framework Laptop 12
i3-1315U
i5-1334U

Intel skulle gjort en processor som är lite snabbare än 1334U och kallat den 1337U.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarfr:

Varför skulle den hamna på sopen för det? Du kan ju själv välja att använda en USB laddare istället, finns i så fall båda kontakterna.

Nu pratade jag utifrån egen erfarenhet om första generationens Surface Pro.

Utan fungerande Surface-sladd så blev den smått värdelös, då det var enda sättet den gick att ladda på. När det blev möjligt att ladda via vanliga USB-porten vet jag inte, men troligtvis någongång efter Surface Pro 3.

Tycker inte att MagSafe är prefekt, men jag har alltid kunnat låna/hitta/köpa ersättningsladdare vid behov samma dag.

Hos Amazon tar det nära 3 veckor att få hem en sladd till en gammal Surface Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja jag blev också sugen på en sådan.
Kommer inte köpa nu vid lansering, men kanske senare.

Nu vid lansering så är processoralternativen för Framework Laptop 12
i3-1315U
i5-1334U

Intel skulle gjort en processor som är lite snabbare än 1334U och kallat den 1337U.

Haha! Jo hade en i5-3317U i min Lenovo Yoga och tänkte på sifferkombo ovan redan då

Såg att Framework Laptop 12 gick på typ 6800:- utan RAM & SSD i grundutförandet.

Har aldrig känt och klämt på en Framework, så har svårt att veta var jag kan förvänta mig.

Just MacBook 12, Lenovo Yoga och Dell XPS 13 är mina favoritbärbara. Så Framework Laptop 12 skulle kunna bli en fullträff om bara byggkvaliteten är i samma höga nivå (eller i närheten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tråden handlar om kontakten.

Vill du hata på ARM och Snapdragon (eller allmänt hata på Windows) så finns det andra bättre trådar för det.

Fö. så är det helt underbart grymt. Älskar mina datorer med Snapdragon (precis som mina Mac med ARM). Inga problem alls och helt grym batteritid.

Intel är så körda...

Det behövs ju en motpol mot alla evangelister som blint prisar dem. Varken Microsoft eller Apple vill ditt bästa.

För övrigt, hur fan behandlar ni er utrustning om ni måste ha speciella kontakter för att inte drutta era grejer i backen? Lär er ta hand om sakerna istället. Jag har aldrig ens spräckt en telefon.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarfr:

Jag har försökt hitta magnetiska laddningsmöjligheter till min mobil, av samma anledning, men i princip omöjligt hitta något som är dugligt. Dessa små USB kopplingar blir lätt utslitna och det blir väldigt dyrt att få sånt lagat, om det ens går.

Själv kör jag med motsvarande dessa:

Hittills aldrig haft några problem alls. Ser det som en fördel att dessa enbart kan användas för laddning.

Även skönt att kunna använda samma laddsladd till allt. Dyra vet jag inte heller, då jag ofta gett ~35 SEK per uppsättning (tre kontakter + sladd) från Temu.

Rekommenderas!

Permalänk
Medlem

Det blev ett köp för att ersätta min surface go, nästan samma vikt, 520g vs 690g, vilket är bland det viktigaste för mig, hade en surface 10 som är något större än min Go, men den blev för stor. Samtidigt har min GO för dålig prestanda, batteriet blev mycket bättre på win11 LTSC, men prestandan är inte där jag vill ha den, eller batteritiden heller.

Får se hur Arm presterar i win miljö har en del program som säkert kommer att ställa till det...

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem

@Ceogar när jag köper in surface till arbetsplatsen köper jag även serviceavtal till varje maskin som gäller 3-4 år.

Man måste inte låsa in sig på ett år oberoende vilken datortillverkare man väljer.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Meh, vill ha en ny Surface Laptop Studio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nu pratade jag utifrån egen erfarenhet om första generationens Surface Pro.

Utan fungerande Surface-sladd så blev den smått värdelös, då det var enda sättet den gick att ladda på. När det blev möjligt att ladda via vanliga USB-porten vet jag inte, men troligtvis någongång efter Surface Pro 3.

Tycker inte att MagSafe är prefekt, men jag har alltid kunnat låna/hitta/köpa ersättningsladdare vid behov samma dag.

Hos Amazon tar det nära 3 veckor att få hem en sladd till en gammal Surface Pro.

Finns dessa:

https://noerdic.nu/products/nordic-2m-ladekabel-til-microsoft...

Samt även bara en adapter för USB-C sladd, sådan kör jag själv med på min Surface Pro 4.

https://noerdic.nu/products/nordic-usb-c-ladeadapter-for-micr...

Hur smidigt som helt att ha med i techpouchen, men jag tycker ändå det är bra att de förflyttar sig från kontakten och hoppas att USB-IF kanske standardiserar en magnetkontakt för nuvarande och kommande standarder.

Nu har jag ej koll på exakta detaljer, men Qi2 fungerar riktigt bra från min erfarenhet.

Mer standardisering åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@Ceogar när jag köper in surface till arbetsplatsen köper jag även serviceavtal till varje maskin som gäller 3-4 år.

Man måste inte låsa in sig på ett år oberoende vilken datortillverkare man väljer.

Till skillnad från alla andra märken vi levererade (Lenovo, HP, Dell) osv så fick inte vi till det. Att behöva köpa till en tjänst som ALLA andra tillverkare erbjuder gratis för sina pro-modeller kändes lite galet också med tanke på hur dyra enheterna var från början.

handlade om ca 40-50 enheter.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Till skillnad från alla andra märken vi levererade (Lenovo, HP, Dell) osv så fick inte vi till det. Att behöva köpa till en tjänst som ALLA andra tillverkare erbjuder gratis för sina pro-modeller kändes lite galet också med tanke på hur dyra enheterna var från början.

Nu har jag inte köpt någon Dell burk till varken mig själv eller andra på senare tid.
Men tog en snabbtitt och såg någon tabell med
Grundläggande Support
Premium Support
Premium Support Plus

Samt att man kan välja 1, 2, 3 eller 4 år.
(Åtminstone när jag gick in på att konfigurera en stationär dator).

Så Dell verkar fortfarande erbjuda möjlighet att betala för att få bättre support och/eller under längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jag har serviceavtal, min Surface Laptop Studio blev dränkt i vatten och dog. Den fick jag utbytt utan frågor. Lite besvärligt att behöva skicka in istället för på-platsen support som jag hade med Lenovo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Mer standardisering åt folket!

Passar tyvärr inte de första modellerna av Surface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Passar tyvärr inte de första modellerna av Surface.

Ah, det hade jag missat.

Hur ser den ut?

https://noerdic.nu/products/nordic-1-5m-usb-opladerkabel-12v3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Ser bättre ut! Nästa gång jag ramlar över en Surface Pro, så ska jag se till att ha rätt sladd

Hade den Surfacen jag kommit över varit i bättre skick, så hade den även fått mer kärlek av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Jag har serviceavtal, min Surface Laptop Studio blev dränkt i vatten och dog. Den fick jag utbytt utan frågor. Lite besvärligt att behöva skicka in istället för på-platsen support som jag hade med Lenovo.

Detta är varför vi aldrig gick vidare med Surface enheter, samt är extremt restriktiva med Apple. Ingen on-site support? tack och hej. Hade ett tag avtal med lokal firma som kom och hämtade och skötte hela garantibiten mot Apple. Men vill man inte ha magsår så drar man inte in consumer produkter i större organisationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Detta är varför vi aldrig gick vidare med Surface enheter, samt är extremt restriktiva med Apple. Ingen on-site support? tack och hej. Hade ett tag avtal med lokal firma som kom och hämtade och skötte hela garantibiten mot Apple. Men vill man inte ha magsår så drar man inte in consumer produkter i större organisationer.

Det är en stor nackdel. Jag är den enda som har en Surface (som jag administrerar själv), och kan leva utan den ett tag då jag har andra enheter. Men inte att rekommendera för vanliga användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Det är ju bra! Har du köpt extra?

Tycker som vanlgit att ms är så dåliga när de kommer till sådant här då detta är väldigt snålt samt länken för att köpa utökat skydd är 404. Står ingenting vid beställlning på ms hemsida eller något om garanti och utökat serviceavtal på varken Inet eller komplett tex. Alltid inkluderat i pro för andra tillverkare. Sen att det finns serviceavtal är en grej men att det inte är standard eller är smidigt att köpa till är typiskt ms. ms nekade en av våra enheter som hade fått en repa just över där serienummret står trots att det var helt kosmetiskt. De skriver ju själva såhär: "eller skada som rimligen kan förväntas till följd av normalt slitage"
Dvs om din enhet råkar ha en rimlig slitage skada så kan de neka dig att byta en tex trasig hårddisk eller minnesmodul.

"Garantiöversikt
Din nya Surface eller ditt Surface-märkta tillbehör levereras med:

En ettårig begränsad maskinvarugaranti
90 dagars teknisk support

Utöver den begränsade standardgarantin kan köpa utökat skydd för din Surface (inte tillgängligt på alla marknader). "

https://support.microsoft.com/sv-se/surface/surface-garanti-v...

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Vad gör ni med datorerna är då frågan?
Vad är förresten ganska många?

Har haft enheter som är över fem år gamla som rullat på utan problem. Just a tip.

Instämmer helt med dig. Har haft en massa egna Surface-datorer under minst 10 års tid (Surface Pro 2 var min första), samt flera Surface Pro via arbetsgivare/kunder, och aldrig haft ett enda fel på någon av surfacekontakterna.

Har haft ett nätagg/adapter som jag köpte som reserv som fyndvara hos Inet som inte fungerade, men där fick jag en helt ny på garanti. Har även haft en recall på en nätsladd från Microsoft, men då var det själva 230V-stumpen (inte connect-delen) som byttes.

Är supernöjd med mina Surface (och MagSafe) kontakter. Vill inte sluta använda de, även om jag gillar att jag i tillägg till dessa proprietära magnetiska kontakter även kan ladda alla mina Mac och Surface även via dess USB-C i (enormt smidigt när man inte har med sig rätt kabel, tex. på hotell eller kontor med dockningsstation). Då har man alltid bägge alternativen.

Hoppas att USB-forum i framtiden kan ta fram en standard magnetiskt USB-kontakt, men fram tills dess så ser jag att Apple och Microsoft behåller alternativen med sina proprietära magnetiska kontakter på så många av deras enheter som möjligt. Att de kompromissar med sina allra minsta och tunnaste plattor kan jag dock förstå (där räknas ju varje mm man kan spara).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Jag köper avtal till surface som ger mig nästa dag när jag handlar.

https://learn.microsoft.com/en-us/surface/surface-next-busine...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller