Garantiärende RTX 4090

Permalänk

Garantiärende RTX 4090

Halloj!

Jag har ett RTX 4090 inköpt på Inet och på senare tid har den fått mycket coil whine, den har alltid haft det men det har ökat rejält senaste veckorna.

Kontaktade Inet som tog emot för att felsöka och mycket riktigt bekräftade dom att det är extrem coilwhine, hörs från flera meter bort.

Problemet är nu dock det inte finns några 4090 att tillgå och det jag blev erbjuden var ett Gigabyte RTX 5080 för 14129:- + 3000kr i presentkort, vilket jag inte godkände.

Vad ska man göra? Vad har jag för rättigheter? Kortet har fortfarande garanti.

Inet har dock skött det riktigt snyggt och tagit det vidare då teknikern inte tyckte att det var en bra deal för mig heller, förlorar 8gb vram och 20% prestanda för 3000:- känns inte fair.

Visa signatur

7950X3D, 64GB @ 6000mhz, RTX 4090
Legion 5 Slim 7840HS, 32GB @ 5600mhz, RTX4060

Permalänk
Medlem

Om kortet fungerar i övrigt ser jag inte varför de ska ersätta det. Coil whine är en olägenhet men påverkar inte funktionen.

Permalänk
Skrivet av ottomanslap:

Halloj!

Jag har ett RTX 4090 inköpt på Inet och på senare tid har den fått mycket coil whine, den har alltid haft det men det har ökat rejält senaste veckorna.

Kontaktade Inet som tog emot för att felsöka och mycket riktigt bekräftade dom att det är extrem coilwhine, hörs från flera meter bort.

Problemet är nu dock det inte finns några 4090 att tillgå och det jag blev erbjuden var ett Gigabyte RTX 5080 för 14129:- + 3000kr i presentkort, vilket jag inte godkände.

Inet har dock skött det riktigt snyggt och tagit det vidare då teknikern inte tyckte att det var en bra deal för mig heller, förlorar 8gb vram och 20% prestanda för 3000:- känns inte fair.

Rent generellt skall väl du ersättas med 5090 som är dess nyare version. Tryck på att Vram är viktigt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ottomanslap:

Vad har jag för rättigheter?

Har Inet bedömt att kortet är defekt har du rätt att få det reparerat eller ersatt, och ersättningsprodukten skall då vara motsvarande eller bättre. I det här fallet innebär det rimligen ett annat RTX 4090, och om inte det går att lösa ett RTX 5090.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Om kortet fungerar i övrigt ser jag inte varför de ska ersätta det. Coil whine är en olägenhet men påverkar inte funktionen.

Tur att inte du får bestämma då, jag är rätt säker på att vi kan hitta något som du inte skulle acceptera om någon ödslar tid på det. Ljud användes för att tortera folk förr i tiden, det skall inte underskattas. Sedan är det ofta mer en en person i hushållet, kanske husdjur också.

Hur mycket skall till för att det skall uppfattas som ett problem enligt dig?
- Obalanserade däck i en bil?
- Konstant surr i TV/Radio/stereon/mobiltelefon, även när de är avstängda?
- En sula är plattare än den andra?

Har kostnaden någon påverkan på kvalitén man förväntar sig?

Permalänk
Skrivet av twit:

Har Inet bedömt att kortet är defekt har du rätt att få det reparerat eller ersatt, och ersättningsprodukten skall då vara motsvarande eller bättre. I det här fallet innebär det rimligen ett annat RTX 4090, och om inte det går att lösa ett RTX 5090.

4090 har inte funnits hos Inet sedan november/December att tillgå i

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Swedishchef_90:

4090 har inte funnits hos Inet sedan november/December att tillgå i

Att de inte finns nya i butik innebär inte att det är omöjliga att få tag på som refurb eller genom andra kanaler. Det finns inget krav på att ersättningsprodukten i ett sådant här fall skall vara ny. Det blir ju en avvägning Inet får göra - kan de få tag på och isåfall vilken kostnad det skulle innebära jämfört med kostnaden för ett RTX 5090.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av twit:

Att de inte finns nya i butik innebär inte att det är omöjliga att få tag på som refurb eller genom andra kanaler. Det finns inget krav på att ersättningsprodukten i ett sådant här fall skall vara ny. Det blir ju en avvägning Inet får göra - kan de få tag på och isåfall vilken kostnad det skulle innebära jämfört med kostnaden för ett RTX 5090.

Hmm sant, glömde bort refurb,dock gäller ju 3 år reklamation igen så brukar inte vara värt det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Halloj!

de återbetalar dig väl för hela kortet om du ber dem? finns inte mycket annat att göra när 4090 inte "finns" längre

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Om man hör coil whine som låter mer än hela systemet när fläktarna är på 100% och flera meter ifrån, så tycker jag och även Inet i detta fall att den är defekt. Coilwhine uppstår i alla fps, även 30 fps.

Skrivet av twit:

Ja, jag ville gärna ha ett 4090 eller få den reparerad och inte ett 5080 det är inte motsvarigheten alternativt pengarna tillbaka eller ett 5090. VRAM är extremt viktigt i 4K som jag spelar.

Skrivet av Jagers:

de återbetalar dig väl för hela kortet om du ber dem? finns inte mycket annat att göra när 4090 inte "finns" längre

Tyvärr inte, får bara ca 15k tillbaka om jag vill ha pengarna, kvittopris: 25999:-

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Tur att inte du får bestämma då, jag är rätt säker på att vi kan hitta något som du inte skulle acceptera om någon ödslar tid på det. Ljud användes för att tortera folk förr i tiden, det skall inte underskattas. Sedan är det ofta mer en en person i hushållet, kanske husdjur också.

Hur mycket skall till för att det skall uppfattas som ett problem enligt dig?
- Obalanserade däck i en bil?
- Konstant surr i TV/Radio/stereon/mobiltelefon, även när de är avstängda?
- En sula är plattare än den andra?

Har kostnaden någon påverkan på kvalitén man förväntar sig?

Säger inte att jag skulle godta coil whine i den mån att det känns tortyrliknande. Men juridiskt sätt är det funktionen, inte ljudnivån, på kortet avgör om det skall ersättas med likvärdig (5090).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ottomanslap:

Tyvärr inte, får bara ca 15k tillbaka om jag vill ha pengarna, kvittopris: 25999:-

Hur gammalt är kortet? 11000:- i nyttoavdrag låter orimligt imo.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Va, hur kommer det sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Halloj!

Kämpa på ge inte upp, du kan vända dig till ARN också och få det prövat där om inget annat fungerar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Kämpa på ge inte upp, du kan vända dig till ARN också och få det prövat där om inget annat fungerar.

Behöver nog inte dra in ARN i detta, rätt säker på att folket på inet kommer fram till en lösning.

Att du bara skulle få 15k av inköpspriset på 26k låter väldigt konstigt och lågt.

Permalänk
Skrivet av ottomanslap:

Om man hör coil whine som låter mer än hela systemet när fläktarna är på 100% och flera meter ifrån, så tycker jag och även Inet i detta fall att den är defekt. Coilwhine uppstår i alla fps, även 30 fps.

Ja, jag ville gärna ha ett 4090 eller få den reparerad och inte ett 5080 det är inte motsvarigheten alternativt pengarna tillbaka eller ett 5090. VRAM är extremt viktigt i 4K som jag spelar.

Här är inets svar i en annan tråd angående ett liknande ärende

Tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1682096-vardeminskning...

Skrivet av Inet:

Hej igen,

Får ursäkta det något sena svaret, vi har varit i kontakt med konsumentvägledare samt hallå konsument för att få en så objektiv bild utav det som möjligt. Har även haft en och annan diskussion internt där vi inser att det är ett väldigt specifikt fall då vi av nästan alla gånger kan lösa det med att antingen reparera eller ersätta varan. I detta fallet så lyckades vi tyvärr inte med det.
Vi är inte ute efter att bråka om detta, utan vi uppskattar verkligen er feedback och att konsumenträtt diskuteras.
Samtidigt känner vi ändå att vi vill ge er ett mer utförligt svar utifrån hur diskussionen går. Vår rutin för nyttoavdrag (ej värdeminskning) är enligt en överhängande majoritet av konsumentvägledare ute i landet rimlig, men varje fall måste bedömas individuellt då varje fall är unikt och konsumenten kan ha skadeståndskrav på oss som också ska tas med i bedömningen. Men det avdraget för nytta vi beräknar enligt förra svaret utgör basen vi utgår ifrån. Några svar från olika konsumentvägledare om just nyttoavdrag:

”Om näringsidkaren inte avhjälper felet eller levererar en ny vara kan konsumenten kräva att få häva köpet. Att häva ett köp innebär att näringsidkaren betalar tillbaka pengarna som konsumenten har betalat, mot att konsumenten lämnar tillbaka varan. Konsumenten behöver inte acceptera ett tillgodokvitto. För att konsumenten inte ska ha rätt att häva köpet krävs det att näringsidkaren visar att felet är ringa, det vill säga av liten betydelse. Konsumenten har rätt att få ränta på beloppet som näringsidkaren återbetalar. I vissa fall har näringsidkaren rätt att få ersättning för den användning som konsumenten haft av varan, så kallat nyttoavdrag.https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsum... ska spegla den nyttan du har haft tex är livslängden 10 år och du har haft varan 2 år så bör ju ett skäligt avdrag var 20-30 %. En tvist om detta kan prövas i ARN www.arn.se”

”Att häva köpet innebär att konsumenten får pengarna tillbaka. Eftersom ursprungspriset gäller för en oanvänd vara har säljaren rätt att göra ett förslitningsavdrag eller nyttoavdrag. Ett sådant avdrag görs för att du faktiskt har haft nytta av varan i flera månader innan den gick sönder. Att dra av en del av priset för den tid du felfritt använt varan är därmed tillåtet. Hur stort detta avdrag blir beror på tiden varan var felfri och kunde användas utan begränsning.”

”Ja, det stämmer att företaget får göra ett nyttoavdrag om köpet hävs. Det är alltså inte säkert att du får tillbaka hela summan om du har haft nytta av din vara under dessa år. Företaget får enbart göra nyttoavdrag för den tid som du har haft nytta av varan, inte för tiden som den har varit på reparation.”

”Ja det stämmer, företaget har rätt att göra ett sk nyttoavdrag när du haft varan under en längre tid (ibland även under en kortare tid), för den användning som du haft av varan. En vara minskar alltid i värde och skulle man få tillbaka samma pengar man gav för varan som för 1.2 eller 3 år sedan skulle det innebära att man som konsument gör en ekonomisk vinst.”

Vi följer alltid ARN:s rekommendationer, och kommer det ett beslut som visar på en annan tolkning än den vi och många andra gjort så kommer vi rätta oss efter den. Det skulle vi även välkomna då det gör det enklare för oss att följa lagen, då det utan vägledande beslut blir tolkningar.
Med det sagt så kommer vi alltid att jobba för en lösning där bägge parter blir nöjda, och i de flesta fallen är det via avhjälpande av felet (reparation) eller omleverans (likvärdig vara). I exemplet med grafikkort så är det spelprestanda som är standard att gå efter när man kollar efter en likvärdig vara, men i vissa fall finns andra användningsområden och då får vi såklart gå utifrån den specifika kundens behov och användningsområde.

Hoppas ni är med på hur vi tänker och att vi verkligen inte är ute efter att skapa en osund relation till denna typ av problematik.

Trevlig helg igen

Visa signatur

Permalänk

Liten uppdatering, blev uppringd av Servicechef och fortsatt erbjuden 19k i presentkort alternativt 5080 (gigabyte) + 3k presentkort. Han hade lyckats få tag på ett MSI RTX 4090 Suprim LIQUID med AIO också, men det skulle tvinga mig att byta både chassi och cpu kylare för att få plats i min nuvarande setup samt att AIO kylning inte är likvärdigt anser jag.

Han skulle titta vidare om de fanns ett annat 4090 de kunde få tag på och återkoppla.

Tänker såhär, om man kan gå ner till 5080 + presentkort varför kan man inte erbjuda t.ex. 5090 + mellanskillnaden? Dvs kvittopriset: 25999:- + det som saknas? Det borde ju vara tvärtom att det inte ska vara nackdel för kunden om man inte kan hitta ett likadant/likvärdigt?

Jag kanske är ute och cyklar men tar gärna emot feedback från andra här på forumet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Tänker såhär, om man kan gå ner till 5080 + presentkort varför kan man inte erbjuda t.ex. 5090 + mellanskillnaden? Dvs kvittopriset: 25999:- + det som saknas? Det borde ju vara tvärtom att det inte ska vara nackdel för kunden om man inte kan hitta ett likadant/likvärdigt?

Ett problem är väl att de helt enkelt inte har några 5090 i lager och troligtvis inte vet när de får in fler, annars brukar de i min erfarenhet inte ha något emot att man väljer att dyrare grafikkort om man betalar mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt sett har du väl rätt att häva köpet om dom inte ger dig en likvärdig erästtningsprodukt?

Permalänk
Skrivet av perost:

Ett problem är väl att de helt enkelt inte har några 5090 i lager och troligtvis inte vet när de får in fler, annars brukar de i min erfarenhet inte ha något emot att man väljer att dyrare grafikkort om man betalar mellanskillnaden.

Problemet är att de då räknar 19k presentkort + ca 10-15k för ett 5090 vilket låter helt galet. Det är ju inom garantitiden och hade de haft t.ex. likadant 4090 så hade de ersatt mitt med det som kostar 25999:-

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

.

Dom kan hävda nyttoavdrag men samtidigt så kan du kräva ränta för tiden dom haft dina pengar så då går det jämnt ut och du får tillbaka fulla beloppet du har betalat.
Inte första eller sista gången Inet försöker med detta så bara stå på dig om hävning blir sista vägen att gå.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Problemet är att de då räknar 19k presentkort + ca 10-15k för ett 5090 vilket låter helt galet. Det är ju inom garantitiden och hade de haft t.ex. likadant 4090 så hade de ersatt mitt med det som kostar 25999:-

@Blomman90 kan nog hjälpa dig att komma på rätsida om vad som är korrekt eller inte, riktigt duktig kring detta ämnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att Inet har dömt ut produkten som defekt och frågan egentligen då endast handlar om lösning.
Du som konsument ska gå skadefri ur en godkänt reklamation. Det betyder att om de hittar ett annat 4090 som kräver att du köper nya komponenter för att kunna använda så har du inte varit skadefri. I så fall får Inet även skicka med dessa komponenter utan kostnad.

Den bästa situationen är nog att hitta ett annat 4090 hos en annan återförsäljare (om det nu finns några sådana kvar på hyllorna, nytt eller begagnat). Detta tänker jag främst för att det råder ingen tvekan om att ett nytt 4090 är likvärdigt med det du hade. Huruvida ett 5080 eller 5090 är likvärdigt är en mycket mer komplex fråga att utröna.

Om man häver köpet så ska pengarna återgå, med undantag för att de har rätt att göra ett avdrag för den nytta konsumenten haft (man pratar alltså ren nytta, inte värdeminskning). Det är väldigt svårt att mäta nyttan man haft av ett grafikkort, och jag tror inte jag någonsin sett någon praxis för detta (annat än för fordon, där man normalt alltså kollar på mätarställningen, inte tiden sedan köp). Men som nämnts ovan så har du även rätt till ränta på det du betalat (referensräntan + 2 procentenheter). Det borde landa runt 1500:- per år du ska få i ränta. Så det normala är att man kvittar nyttoavdraget mot räntan. Men visst, man kanske får acceptera ett visst nyttoavdrag som överstiger den ränta man har rätt till. Men att det skulle vara uppåt 10k låter för mig väldigt högt. Du behöver inte heller acceptera ett presentkort (vad ska du göra med det om de nu inte har några likvärdiga grafikkort att erbjuda).

Personligen hade jag sagt att jag vore beredd att betala mellanskillnaden (från det du betalat) till ett 5090 (om de nu kan vaska fram ett sådant). Det låter som en "win-win" om du frågar mig. För om de hade haft ett 4090 på hyllan så hade de ju behövt ge dig det (även om det kostar 25k och de endast vill ge dig 19k), så skillnad i "förlust" för Inet borde vara försumbar.

I andra hand, om de inte kan eller vill leverera ett 5090, så hade jag bett att få häva köpet mot full återbetalning, så du kan köpa ett 5090 hos en annan återförsäljare. Nyttoavdraget menar du kan kvittas mot räntan samt de skadestånd du skulle kunna begära för täckningsköp. Sen lägger du mellan några tusenlappar och får ett 5090.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Jag tolkar det som att Inet har dömt ut produkten som defekt och frågan egentligen då endast handlar om lösning.
Du som konsument ska gå skadefri ur en godkänt reklamation. Det betyder att om de hittar ett annat 4090 som kräver att du köper nya komponenter för att kunna använda så har du inte varit skadefri. I så fall får Inet även skicka med dessa komponenter utan kostnad.

Den bästa situationen är nog att hitta ett annat 4090 hos en annan återförsäljare (om det nu finns några sådana kvar på hyllorna, nytt eller begagnat). Detta tänker jag främst för att det råder ingen tvekan om att ett nytt 4090 är likvärdigt med det du hade. Huruvida ett 5080 eller 5090 är likvärdigt är en mycket mer komplex fråga att utröna.

Om man häver köpet så ska pengarna återgå, med undantag för att de har rätt att göra ett avdrag för den nytta konsumenten haft (man pratar alltså ren nytta, inte värdeminskning). Det är väldigt svårt att mäta nyttan man haft av ett grafikkort, och jag tror inte jag någonsin sett någon praxis för detta (annat än för fordon, där man normalt alltså kollar på mätarställningen, inte tiden sedan köp). Men som nämnts ovan så har du även rätt till ränta på det du betalat (referensräntan + 2 procentenheter). Det borde landa runt 1500:- per år du ska få i ränta. Så det normala är att man kvittar nyttoavdraget mot räntan. Men visst, man kanske får acceptera ett visst nyttoavdrag som överstiger den ränta man har rätt till. Men att det skulle vara uppåt 10k låter för mig väldigt högt. Du behöver inte heller acceptera ett presentkort (vad ska du göra med det om de nu inte har några likvärdiga grafikkort att erbjuda).

Personligen hade jag sagt att jag vore beredd att betala mellanskillnaden (från det du betalat) till ett 5090 (om de nu kan vaska fram ett sådant). Det låter som en "win-win" om du frågar mig. För om de hade haft ett 4090 på hyllan så hade de ju behövt ge dig det (även om det kostar 25k och de endast vill ge dig 19k), så skillnad i "förlust" för Inet borde vara försumbar.

I andra hand, om de inte kan eller vill leverera ett 5090, så hade jag bett att få häva köpet mot full återbetalning, så du kan köpa ett 5090 hos en annan återförsäljare. Nyttoavdraget menar du kan kvittas mot räntan samt de skadestånd du skulle kunna begära för täckningsköp. Sen lägger du mellan några tusenlappar och får ett 5090.

Tack för kanon svar och låter fullt rimligt! Det är ungefär så jag resonerat också men Inet har inte riktigt varit på samma spår. Kanske ska bjuda över dom hit

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Inet har inte riktigt varit på samma spår. Kanske ska bjuda över dom hit

@inet

Permalänk
Medlem

Har du köpt kortet med kreditkort kan du även ta hjälp av konsumentkreditlagen paragraf 29

"29 § Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren. Köparen får också invända att han eller hon har betalat till säljaren eller har en överenskommelse med denne. Detta gäller dock inte om köparen visste att säljaren saknade rätt att ta emot betalningen eller ingå överenskommelsen och inte heller om köparen uppsåtligen eller av grov oaktsamhet underlät att skaffa sig kunskap om detta.

Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten."

Har jag använt mig av flertalet ggr både vid resor eller köp när företag krånglat.

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har raderat ett sidospår som på ytterst skakig grund inleddes med ett misstänkliggörande av TS istället för att vara behjälplig i det aktuella ärendet.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Undrar lite över den biten. Säger verkligen praxis att Inet ska vara ansvariga om den nya varan inte passar med övriga komponenter om Inet inte har något ansvar över dem? Säg att man får en annan bil som ersättning men ens garage inte passar, ska då bilhandlaren stå för att renovera garaget? I övrigt håller jag med allt du säger men just denna biten är jag lite osäker kring. Antar att det blir en fråga om "väsentlig olägenhet för konsumenten".

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Undrar lite över den biten. Säger verkligen praxis att Inet ska vara ansvariga om den nya varan inte passar med övriga komponenter om Inet inte har något ansvar över dem? Säg att man får en annan bil som ersättning men ens garage inte passar, ska då bilhandlaren stå för att renovera garaget? I övrigt håller jag med allt du säger men just denna biten är jag lite osäker kring.

Alltså hade det varit luftkyld gpu hade jag förstått om den inte passar men nu har man köpt en luftkyld av en anledning och inte en AIO gpu som är något helt annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Alltså hade det varit luftkyld gpu hade jag förstått om den inte passar men nu har man köpt en luftkyld av en anledning och inte en AIO gpu som är något helt annat.

Jo jag förstår ju ditt dilemma och principiellt håller jag med dig men jag ställer mig frågandes till om konsumentköplagen täcker sådana problem. Inet ger dig ett grafikkort som är likvärdigt, sen om de har övrigt ansvar i hur du ska och kan använda det vet jag inte. Som jag lade till så antar jag att skulle det handla om "väsentlig olägenhet för konsumenten" men jag vet ärligt talat inte hur långt det sträcker sig. Jag läser juridik därav mitt försök att tolka lagen.

Säg att hela din dator var byggd av inet då hade det ju varit en solklar situation där inet måste få hela datorn att fungera men oklart om de har denna skyldighet när det bara gäller en komponent. Där tänker jag att man hamnar i vad som är väsentligt olägenhet för konsumenten. Ett exempel som är orimligt tänker jag är om man får ett nytt kylskåp på garantin men som är bredare än det man har, då är det ju helt orimligt att man måste renovera köket för att få det att passa men frågan är om att det inte passar i ditt chassi är "olägenhetligt" nog.