Nvidia släpper Geforce RTX 5060 den 19 maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Man kan tycka att det är minnestillverkarnas "fel" egentligen (även om de förstås bara tillverkar vad de får beställning på) snarare än Nvidia & Co. De har kört med 2GB-moduler i över 5 år nu. Där kan man snacka om stagnation i utvecklingen.

GDDR6 tillåter inget större än 2GB per modul, så de har inget val. Det är först med GDDR7 som man kan ha större moduler. Samsung har provat att göra större moduler genom en utökning av standarden kallad GDDR6W, men de är ingen som har köpt dem vad jag vet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

GDDR6 tillåter inget större än 2GB per modul, så de har inget val. Det är först med GDDR7 som man kan ha större moduler. Samsung har provat att göra större moduler genom en utökning av standarden kallad GDDR6W, men de är ingen som har köpt dem vad jag vet.

Jag vill ju tro att minnestillverkarna har ett och annat säga till om hur standarna ser ut och ev. vidareutvecklas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoxonMicke:

Det är ju helt sjukt! 4gb mindre vram många år senare på samma kortserie....

Tycker det är ännu extremare att den har 8GB när mitt 1070 har 8GB, det är ett modellnummer högre bara och är 9år gammalt nu.

Permalänk
Medlem

Jag har inte koll alls, men hur har modulstorleken för DDR4 och DDR5 (och för den delen LPDDR) utvecklats genom åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag vill ju tro att minnestillverkarna har ett och annat säga till om hur standarna ser ut och ev. vidareutvecklas...

Lite - de är en handfull av JEDECs 300+ medlemmar - men problemet är att om man uppdaterar standarderna så måste man också uppdatera memory controllern. Den byggs av Nvidia respektive AMD, och är de inte intresserade så blir det inget. Man måste inte ha med JEDEC på tåget heller - GDDR5X var väl Nvidia och Micron utan JEDEC. Vet inte hur det var med GDDR6X, det kan eventuellt ha fått JEDECs godkännande i efterhand. Om någon hade velat köra med GDDR6W så hade det räckt att AMD eller Nvidia hade kontaktat Samsung och sedan gjort uppdateringarna själva i sina chip.

Det är ur Nvidias perspektiv mycket lättare att köra en dubbelmacka i de fall man måste - och det är där hela frågan börjar och slutar: Nvidia bygger in så mycket minne i sina kort som de har lust att bygga in. Minns den största skandalen på det här området, 3070 med 8GB GDDR6. Den hade 8st 1GB GDDR6-chip trots att det fanns GDDR6 2GB på marknaden, vilka användes av både AMD och Nvidia själva (i 3060). Skälet var säkert att 3080 hade 10GB GDDR6X, eftersom det där bara fanns 1GB-kretsar och man inte ville att 3070 skulle ha mer än 3080 - men det är ju återigen ett problem som Nvidia kan lösa om de vill! Dels hade de ju kunnat beställa 2GB GDDR6X i utvecklingsfasen - de beställde ju hela standarden - och dels hade de kunnat köra dubbelmacka på 3080. De ville inte göra det.

Den bästa ursäkt jag kan göra för Nvidia är att man inte kan vända på en femöring när det gäller de här sakerna. De bestämde säkert att inte göra GDDR6X i 2GB-chip ett par år innan launch och kunde inte ändra på det 2020 när det var tydligare att det behövdes.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Detta blir ett utmärkt kort att ha i bokhyllan

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Lite - de är en handfull av JEDECs 300+ medlemmar -.

Vissa röster av dessa 300 lär höras bättre än andra dock.

Men visst, man kan lyfta över ansvaret till JEDEC som helhet och ställa sig frågan varför man inte siktade högre än 16 Gbit med GDDR6. GDDR5 fick iaf minst 3 olika densiteter, vill jag minnas (2, 4 och 8 Gbit).