Guide för att Göra en Ge FX 5900 till en Ge FX 5950 Ultra! De är SANT!!!

Permalänk
Medlem

Inget är säkert, men när jag köpte kortet så hade det här inte kommit ut/tagit fart än, och jag tycker även att det helt oflashade/oklockade kortet var värt pengarna...
Nu skall jag sova
Skall upp klockan halv 6 imorgon, huga.

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wufflon
Flashade just mitt MSI fx5900spvtd-128 (400/700-2.8ns minnen).
Flashade med MSIs egna 5950u-bios, det finns på MSIs egna forum,
http://forum.msi.com.tw/attachment.php?attachmentid=167&sid=
Eller där ^
Det bootade prima osv, men jag tror inte det är 100% spelstabilt i stockspeed, inte färdig med mina test än.
Det kan förstås variera...
Mitt kör iaf stabilt i 475/900 nu, då menar jag ut2k3, 3dmark osv- stabilt.
Skall testa mig uppåt och maxa, sedan blir det ominstallation av OS och benchande...
Edit: Innan flash maxade kortet 500/820 3dmark men ej spelstabilt om man lirade länge.
Edit2: Måste bara säga det, för vad jag betalade för det här kortet så är prestandan skamlöst bra

Måstr fråga massa nu, är en sådan som inte vågar, har tight med pengar just nu, hårt om det felar.
Hur varmt är kortet? Kan man flasha-tillbaka det om det felar? Får du verkligen inga problem när du kör samma speed som ett 5950, inga artifacts eller nått alls? Det verkar ju sjukt i så fall, och detta skulle då vara på din normala kylning, som msi har, den vanliga flänsen som sitter på ena sidan. För jag antar att du inte har 256 megs versionen som har kylning på båda sidorna eller? Klarar kortet att klocka mera på core om man flashar mer eller vara på minnet?

Permalänk
Medlem

kortet är helt klart värt pengarna i orginal skick ! men vill man ha en extra boost så varför inte flasha om ? behöver ni bios till leadtek kortet finns jag i #+][aK][+ på irc jag är aK][beNNy. Finns 2st men aK][beNNy är jag ! Om det inte skulle gå flasha så sätt in ett Pci graffe i datorn och flasha tillbax ! Antingen vågar man å vinner eller så kör man orginal flytande oxå

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Super Joke
Får du verkligen inga problem när du kör samma speed som ett 5950, inga artifacts eller nått alls?

Dags för lite morgonspekulationer medan jag väntar på att slöa telia ska uppgradera mitt ADSL.

Anledningen till att det går att flasha ett FX5900 med 2.8ns minnen med ett FX5950-bios utan problem, är förmodligen att FX5950U har 2.0ns-minnen. Dessa har lite slappare timings än de som sitter på FX5900 Ultra (2.2ns).

Så om man skulle prova att flasha med ett 5900 Ultra-bios skulle det knappast gå ett skrämma upp 2.8ns-minnena så pass högt.
Det är också därför som folk får så pass liten prestandaökning när de gör den här lilla "modden".

Sen är det tyvärr så att FX5900U/FX5950U lever mycket på sina 256 MB. Det är inte som tex ett Radeon 9800 Pro, där skillnaden är minimal, (Iaf vid normalt användande av AA/AF) mellan 128 MB och 256 MB.

Ett FX5900 128 sladdar ordentligt i jämförelse med Ultrakorten oavsett om det är klockat lika högt.

Men men, det är ju alltid skoj att meka med sina kort

Citat:

Klarar kortet att klocka mera på core om man flashar mer eller bara på minnet?

Tydligen så ger 5950-bioset 0.2V extra till GPU'n, därav den extra OC-förmågan
Mer kräm till minnena tror jag inte flashingen ger.

Permalänk

Korda: Fick du mera score i typ 3dmark01 och 03 när du flashade, eller klart du fick mera, men var det så att du tyckte, oj, detta vart det verkligen värt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leufert
Jag undrar detsamma, samma tillverkare fast ett non-ultra kort.

ja flasha me leadteks bios, funkar prima.. ligger på 550 * 1050 nu..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

det funkar faktisgt skit bra..

flasha min MSI 5900 med ett MSI 5950 Ultra bios

men hör att TV-UT funkar inte efter man flasha ...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Ingen som kan testa i fall det stämmer alltså att inte tvut funkar, som den skall eller alls

fan vad jag tjötar, men hur skriver man

fattar inte det där i mitten direkt... och skall man ens anväda programmet som heter CWSDPMI.EXE ?

Permalänk
Medlem

Hur gör man en backupp av orginal biosen?

Visa signatur

| MSI Neo Platinum | AMD Athlon64 3000+ | 768MB DDR | MSI FX5900 128MB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3ngstr0m
Hur gör man en backupp av orginal biosen?

Står i första posten.

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk

mm, och jag natar att det som står där är samma sak för msi med, alltså, man skriver på samma sätt fast med den rätta filen som mam har för msi...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Super Joke
Måstr fråga massa nu, är en sådan som inte vågar, har tight med pengar just nu, hårt om det felar.
Hur varmt är kortet? Kan man flasha-tillbaka det om det felar? Får du verkligen inga problem när du kör samma speed som ett 5950, inga artifacts eller nått alls? Det verkar ju sjukt i så fall, och detta skulle då vara på din normala kylning, som msi har, den vanliga flänsen som sitter på ena sidan. För jag antar att du inte har 256 megs versionen som har kylning på båda sidorna eller? Klarar kortet att klocka mera på core om man flashar mer eller vara på minnet?

Mitt kort gick inte i 5950 stock speeds, inte stabilt, minnena klarade det helt enkelt inte.
Men visst, det gick att klocka till en bra bit högre på minnena, men mina minnen är nog faktiskt kassare än de flesta andra 5900 kort i samma prisklass, däremot misstänker jag att de har bra timings, för jag får riktigt bra prestanda ändå.
Hursomhelst, de flesta 5900xt/lx/whatever klockar nog högre på minnet än åtminstone MITT msi fx5900spvtd128.
Vet inte om det gäller för alla kort av samma modell, men mitt klockar iaf inte så högt på minnet
Hursomhelst, det funkade iaf prima med flash, men jag har flashat tillbaka det eftersom jag int e behöver den extraprestanda det ger, kör hellre säkert osv.
Angående temperatur så gick den inte upp märkbart, med någon grad tror jag.
Och ja, mitt kort är 128-versionen med heatsink enbart på ena sidan, och ja jag kör med originalkylaren.
Dock är ju MSIs 5900-kylare än av de bättre vad jag förstår, tyst och effektiv, men det blir väl så om man slabbar på en ganska massiv metallbit
Kul att testa, tjänade inte så värst mycket i prestanda egentligen, tänker inte köra den flashat, kanske när det blir gammalt...
Men med tanke på att jag bytte upp mig från ett gf4mx460 så lär väl det här hålla ett tag till då det kortet var budget redan när jag köpte det... vem vet, jag kanske vinner på lotto och kan lägga mig till med dyrare vanor :/

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk

Alla kan uppgradera offta, det beror på om man går ut mycket eller om man lägger mera på komponenter, det är som en termometer

Permalänk
Medlem

Öhh termometer? Har du druckit gin & tonic till frukost eller?

Permalänk
Medlem

borde man köpa 256 Bits istället för 128? Eller stor skillnad?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lodisen
borde man köpa 256 Bits istället för 128? Eller stor skillnad?

Gillar du Geforce FX 5800's prestanda eller Geforce FX 5900?

Idag och för framtiden ska du ha 256 Bits rekomenderar jag och det är väl värt för framtiden.

EDIT: oj sorry låter lite som attityds problem Menar inget Illa utan Jo du borde köpa 256 bits!

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem

Funkar inte för mig :(

Jag har ett Gainward Geforce FX 5900 /1200XP.
( http://www.gainward.se/products/gffx/5900/fx_ultra_1200_xp.ht... )

Mitt kort vägrar bli flashat med coole100.zip biosen.
När jag ska flasha står det något med fel ID.

Måste jag ha en annan bios till mitt kort?

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

du måste skriva -f eller något som är Force som tvingar in det "Tvångsar in den :D"

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

jag har testat skriva:
a:\nvflash -f n5950u.rom -u -p fast min rom då coole100.rom
och flash.bat , flash.bat -f
Men det fungerar inte ändå

Permalänk
Medlem

Fick samma resultat som han ovan.

I/O Error: Cannot open file: n5950u.rom

å har också ett gainward, inge kul ju :/

Permalänk
Avstängd

Har ni provat med nvflash version 4.41?

Om inte prova på egen risk:
I had to use an older version of nvflash or it would spit some error about a board ID mismatch.
Using the command "nvflash -f 5950u.rom -u -p" with nvflash version 4.41 worked.

Visa signatur

Powered by AMD 3900X

Permalänk
Medlem

efter ca tyysen restarts å så så fick jag det att funka med leadtek flashen mycket vackert men nu till nästa pronlem man får ju lite grafikbuggar då minnerna ligger på hela 950mhz lr vad det nu är, någon som kan rekommendera ett bra clocknings prog för gf-kort så man kan sänka värde lite?

Permalänk
Medlem

Blev mkt intresserad av det här! Vilket märke har denna mod funkat bäst med? vilket märke rekomenderas?

Gainward GeForce FX 5900 128MB DDR 2.8ns
AGP, "Ultra/1100TV-DVI", Retail

Funkar det?

Visa signatur

Barton 2500+@2.4ghz 219x11 | Swiftech ALX-800 | Abit NF7-S| 2x256 Twinmos Winbond Bh-5 pc3200 2.2.2.11 synkat och dualDDR| Gainward FX5900 2,8ns | Chieftec DX-01B-D Dragon Super | NEC2510a DL | Chieftec 340w nätagg | Samsung SyncMaster 950p

Permalänk
Medlem

Ev1lK1ng jag köpte det billigaste gainward kortet från komplett.se för ca 2100kr och det funkar att flasha å sänker man bara minnes hastigheten lite så funkar det bra å köra 3dmark iallafall ( har inte testat mer)

Men nu har jag en fråga, slutar tv-out och nvidias egna överklocknings funktion att fungera eller? Ser ingen utav dessa 2 funtioner när man är inne på kortets egenskaper.

Permalänk
Medlem

Ev1lK1ng: Dom har ju testat med Leadtek's och Gainward's men alla som de går med funkar ju!

Sedan TV-Out problemet verkar finnas har inte sett nån fix om jag har rätt, själv så sitter jag på orginal bioset fortfarande.

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem

Ixon: Jag vet inget om TV-out problemet, däremot så borde anledningen att du inte har överklockningsinställningarna i taben ha att göra med att du installerat om drivarna(?) och måste lägga in coolbits igen.

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk
Medlem

Wufflon: mm jag höll på med en massa olika tweak progs som rivatuner å så, inte trodde man att en liten regfil skulle fixxa biffen så bra , kör mitt gainward (billigaste bajset) i 450/850mhz och har inte märkt någon speciell ökning på värmen hos grafikkortet. Däremot så tycker jag att någon snubbe som har lite tid över borde fixxa min tv-out

Permalänk
Medlem

Hmm, intressant läsning. men alla bara pratar om att de lyckades öka hastigheten på kortet, men så sa nån att "timings" på minnena blev sämre så kan ni som flashat vara snälla och ge oss lite "bevis" på att kortet blev bättre i spel 3dmark och dylikt? skulle vara skoj att se lite resultat )

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem

Jag flashade själv tillbaka som jag sade, eftersom jag inte såg någon förändring i spel, jag har inte direkt gjort några benchmarks, men med tanke på att jag får 6081(6400 icke registrerade...grrr) 3dmark03-poäng, så tyckte jag inte det var värt att köra det flashat.
Om det beror på tightare timings på de vanliga 5900 eller vad det nu är, ja det vet jag inte
Men hursomhelst, körde aldrig 3dmark03 med flashat kort, kanske man skulle gjort, fick iaf 500/930 eller något liknande stabilt mot 480-500/800 oflashat.
Som sagt, det här är fortfarande ett förbaskat billigt, men förbaskat bra grafikkort som kommer att räcka ett tag för mig åtminstonde, så jag väntar med att misshandla det tills det börjar få gråa hår

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk
Medlem

fick 5775p i 3dmark 2003 med kortet flashat och sedan ner klockat enbit. Vete fan vad som e normalt se sign för dator.

Det skönaste är ju att det står 5950 ultra då man ska visa för folk vad man har för dator.