Permalänk
Medlem

ISP försöker blåsa mig??

Beställde adsl tjänst av spray i slutet av januari. Fick hem avtalet och inloggningsuppgifterna någon vecka senare. Några dagar senare så fick jag reda på att jag kommer kunna få BBB i slutet av april...Helt överlycklig!
Ringde och avbokade sprays adsl tjänst direkt efter det eftersom det känns dumt att betala anslutningsavgiften om man bara ska ha spray 3-4månader tills BBB är klara.
Inga problem sa dom på spray, fick hem bekräftelsen att tjänsten är uppsagd o avslutad...trodde jag.
Dom stängde aldrig ner mitt konto och jag har kunnat surfa vidare sen dess. (lustigt att det stod att tjänsten skulle vara tillgänglig fram till 040530). Hur bra som helst =D

Säg den lycka som består?
Fick idag en faktura för feb-mars och jag vet inte om jag är så sugen på att betala den. Jag har ju ändå sagt upp abbonemanget inom 14 dagars ramen för "ångerrätten" som jag förstått det.

Vad ska jag göra? Kan dom skicka kronofogden på mig ifall jag inte betalar deras fulfaktura?

Permalänk
Medlem

Du har ju utnyttjat deras tjänst som du har avslutat. och där av får du en faktura.

Det är ju bara och ringa och fråga varför du har fått räkningen. och hävda 14 dagars ramen.

Visa signatur

E6600 @ 3.65GHz P5W DH DLX Corsair 6400 2048MB

Permalänk
Medlem

Troligen uppfattade de aldrig att du vill nyttja din ångerrätt utan bara att du ville säga upp abbonemanget och då är det väll lite bindings tid på det runt 3 månader om jag inte har fel.
Men om du har fortsatt att nyttja tjänsten kan de hävda att dina avsikter inte alls var att nyttja ångerrätten eftersom du uppenbarligen använder tjänsten av fri vilja.

Permalänk
Medlem

varget - jo precis. antagligen så är det missuppfattning som e boven i dramat.
Har snackat med spray idag och ska faxa iväg min uppsägning till dom, får se vad som händer sen...
[[Klart att man utnyttjar linan så länge det bara går! ]]

Permalänk
Medlem

Om du sa upp tjänsten men fortsatte använda den för att den inte blev korrekt urkopplad så lär du få betala för utnyttjad tid, du visste mycket väl att du inte kommer att få surfa gratis och det fattar dom att du visste också. Har du använt tjänsten så är det bara att betala, om du däremot inte surfat vidare så vore det en annan sak.
Du skulle ha fattat misstanke om att allt inte stod rätt till när det fortfarande gick att surfa och ringt dom.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Du borde haft "Jag försöker blåsa min ISP" som topic

Permalänk
Medlem

äh!! Det är väl inte mitt fel att dom inte stängt ner kontot.
Finns det där så finns det där...Jag har ju sagt upp abbonemanget.
Vilken skum synvinkel ni ser det ifrån.
Jobbar ni som ISP:er lr?

Permalänk
Medlem

Enligt den svenska konsumentköpslagen så ska du själv ansvara för felaktigt användande av en tjänst, vilket betyder att du skulle ha ringt till dom och sagt att din uppkoppling fanns kvar trots att den inte skulle.

Permalänk
Medlem

Jag tror boven i dramat är skanova som inte hunnit koppla ur det ännu.

Exakt samma sak hände mig när jag sa upp mitt Bostream, det rullade på i nästan två månader innan dom lyckades tvinga ut skanova och stänga ner det.

Om det var gratis?, japp, fick hem en faktura först men jag ringde in och påpekade att det var uppsagt och avslutat sedan länge och att deras utrustning stod i vägen för mitt nya (BBB ADSL) och tar dom inte bort det så kan inte min nya leverantör koppla in sitt, varpå dom replikerade med "Jo, vi förstår dig. men vad vi inte förstår är varför skanova inte har kopplat ur utrustningen trots 3 bokningar, vi ber om ursäkt för detta".

Som grädde på moset kopplade dom in BBB utrustningen på samma gång

Permalänk
Medlem

Som sagt sa du upp inom 14dagar och inte använde linan skulle du inte betala.
Men det verkar ju som att du sa upp den inom 14dagar och använde linan då är det helt klart att du ska betala.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Ångerrätten avsade du dig, då du började använda tjänsten.
Mycket enkelt.

Faktureringen är korrekt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Usch vad surt isåfall. Får väl ta den smällen ifall dom inte går på min linje..
Lite halvfult av dom tycker jag - "vi tar inte bort kontot trots att han har sagt upp det för att se ifall han kanske märker att man kan använda det fortfarande, för då kan vi kamma hem mer av hans surt förvärvade csn-pengar"

Bah.

Permalänk
Medlem

Det där låter ju bara som kvalificerat skitsnack, du visste väl hur mycket pengar du hade att röra dig med innan du tecknade avtal med Spray eller har du helt plötsligt blivit en fattig student?

Du skulle aldrig ha använt abbonemanget efter att du sa upp avtalet, då hade du helt klart inte blivit betalningsskyldig. Men stå på dig så kanske dom bjuder på kostnaden, var fjantigt trevlig när du pratar med dom så om du har tur går dom på din linje...

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

kvalificerat skitsnack - ja till viss del Men student är jag allt!
Skulle ju inte vara några problem om jag bara behövde betala månadsavgiften - det gör jag mer än gärna dessa månader som e kvar, men det är anslutningsavgiften som e lite dryg. Det blir ju rätt dyrt adsl abbonemang för 2-3 månader som jag ska ha det.
Visste inte att BBB skulle bli klart så fort. Hadet förväntat mig ett par års väntetid...

Fast ni har väl rätt - borde aldrig ha använt tjänsten efter uppsägningen... Men hur lätt är det på en skala att låta bli att använda det när man vet att det funkar?
Internetberoende som jag är så det HELT omöjligt.
Bredband är som knark

Permalänk
Medlem

Jag tycker sjalvklart att du skall betala for den manaden du har anvant..
Men som jag fostar det sa du upp den innom 14 dagar.. alltsa borde de vall inte kunna fakturera dig mer en for manaden du anvander den eller inte?

Permalänk
Medlem

Ja, nu ere klart . Behöver inte pröjsa en enda krona för den tid jag surfat.
känns fint. 1,5 månad gratis bredband.
Tack spray. jag älskar er!