Permalänk

mp3-spelare - vilken har bäst ljud?

se topic. enkel fråga, skulle vilja ha konkreta svar:) vet att den är delvis besvarad förut, men inte tillräckligt för mig...

spelar ingen roll om det är en hårddiskspelare, microhdd eller flash. maxpris 4000 kr

så... vilken har BÄST ljud?

Visa signatur

MacBook

Permalänk
Medlem

Jag måste då säga iRiver-iFP-795 eftersom jag har en och sen så är det faktist helt okej ljud med lurarna man får med så är man inte specielt kräsen så behöver man faktist inte byta som det är med många andra mp3 spelare fasst det är klart att den ger i från sig mkt bättre ljud med mina sony mdr ex71 så av dom jag har testat så är det nog iRiver som tar priset.

Permalänk
Medlem

IRiver, har själv en iFP-890 med EX71 lurarna. Underbart ljud. Fast skulle önska att man kuna ha lite högre volym. Men jag kör allt på högvolym, är sån som person. Ska låta högt...!

Permalänk
Medlem

iRiver och iAudio4 är kända för sin höga ljudkvalité. Själv har jag en iAudio4, och den låter riktigt bra (använder också EX71 lurar). Någon som jämfört dessa två spelare förresten?

Permalänk
Medlem

jag äger en IRiver iFP-390T grymt bra ljud, hörlurarna som följdemed var helt okej, men använder Koss Porta Pro för ännu högre njutning. Rellativt liten och ett pris under 2000kr!

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

Bläsch blä och pik. MD har bäst ljud. MD kan spela in från nästan vadsomhelst. MD har bättre batteritid, i det flesta fall mycket bättre. Det är lättare att byta musik med andra via MDs. Tappar du en MDspelare i backen flyger inte all din musik åt skogen.

Vad gäller empeehtreehspelare så läste jag "Creative's Nomad Jukebox Zen Xtra is supposed to be the sound quality leader" på ett annat forum. Vet ej hur bra det stämmer, men den eller en variant lär ju finnas i Svea Rike.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Bläsch blä och pik. MD har bäst ljud. MD kan spela in från nästan vadsomhelst. MD har bättre batteritid, i det flesta fall mycket bättre. Det är lättare att byta musik med andra via MDs. Tappar du en MDspelare i backen flyger inte all din musik åt skogen.

Vad gäller empeehtreehspelare så läste jag "Creative's Nomad Jukebox Zen Xtra is supposed to be the sound quality leader" på ett annat forum. Vet ej hur bra det stämmer, men den eller en variant lär ju finnas i Svea Rike.

jo, men nu handlade tråden om mp3-spelare

kan nog inte tillföra tråden något, fick C i hörsel när jag mönstrade

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem

min gamla diamond rio mp300 (heter även rio one) har mycket bra ljud

min nya muvo2 har även den mycket bra ljud

josmp300 tycker jag också har ett bra ljud

något som spelar mycket stor roll är vad du har för lurar och vad du har för output på maskinerna (lurarna kräver olika mycket)
(för låg output gör att du inte kan höja volymen så mycket)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

iRiver (iFP-795) är överlägsna både IPod gen. 3 och JOS MP-100/110, MP-130 och MP-300.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Bläsch blä och pik. MD har bäst ljud. MD kan spela in från nästan vadsomhelst. MD har bättre batteritid, i det flesta fall mycket bättre. Det är lättare att byta musik med andra via MDs. Tappar du en MDspelare i backen flyger inte all din musik åt skogen.

Vad gäller empeehtreehspelare så läste jag "Creative's Nomad Jukebox Zen Xtra is supposed to be the sound quality leader" på ett annat forum. Vet ej hur bra det stämmer, men den eller en variant lär ju finnas i Svea Rike.

Det är mycket troligare att du tappar en MD i backen då den är tyngre och otympligare. Sen är MD inte ett bra val om du är ute i skogen och springer, skakminnet är inte tillräckligt bra för terränglöpning.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wenom
kan nog inte tillföra tråden något, fick C i hörsel när jag mönstrade

Är det verkligen möjligt att höra så dåligt?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Det är ingen tvekan om att iRiver-spelarna har bäst ljud.

Visa signatur
Permalänk

ja, där ser man... misstänkte iriver, men inte att den var sååå bra!

hade iofs hoppats på ipod mini, den är förjävla snygg. var helt inställd på att köpa den, men nu blir jag ju fundersam...

är iriver iFP-795 bra annars, i övriga funktioner?

Visa signatur

MacBook

Permalänk

Tycker min mini har bra ljud.. Men sen kör jag inte med orginalsnäckorna dock.

Visa signatur

Livet är standarden för värde

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Det är mycket troligare att du tappar en MD i backen då den är tyngre och otympligare. Sen är MD inte ett bra val om du är ute i skogen och springer, skakminnet är inte tillräckligt bra för terränglöpning.

Är du på riktigt? Jag har joggat genom skog och berg med min väldigt primitiva MD, och den har aldrig hoppat det minsta lilla. De första fem modellerna ungefär (som kom för lääääänge sedan) kanske hade jogg-problem.

Större och otympligare..inte än de med HD, som iPodarna. Och att säga att de är 'otympliga' övergår även det mitt förstånd, de går ju ner i vilken ficka som helst?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

många tycker att iaudio4 har minst lika bra/bättre ljud än iriver.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Kan du visa någon recension som stödjer det du säger, Triffid?

eromerolod, jag tror inte att du blir besviken på ljudet i iPoden, även om iRivers spelare producerar bättre. Skillnaden är knappast så stor.

Edit: Kolsvart Katt: MD är olämpligt för alla som har sin musik i mp3-format. Tänk på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triffid
många tycker att iaudio4 har minst lika bra/bättre ljud än iriver.

Har också hört det. Därför ska jag satsa på iAudio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.

Kolsvart Katt: MD är olämpligt för alla som har sin musik i mp3-format. Tänk på det.

Därför aaatt?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Bläsch blä och pik. MD har bäst ljud. MD kan spela in från nästan vadsomhelst. MD har bättre batteritid, i det flesta fall mycket bättre. Det är lättare att byta musik med andra via MDs. Tappar du en MDspelare i backen flyger inte all din musik åt skogen.

Vad gäller empeehtreehspelare så läste jag "Creative's Nomad Jukebox Zen Xtra is supposed to be the sound quality leader" på ett annat forum. Vet ej hur bra det stämmer, men den eller en variant lär ju finnas i Svea Rike.

Bäst ljud? Var är ditt test/bevis/whatever?

Spela in från vad som helst? Jag kan spela in från radion i min spelare, som diktafon och med line in till stereo/annat. Vad mer vill du ha?

Ok batteritiden är bättre. Men 20 eller 40 h tycker jag man klarar sig fint på.

Byta musik. ok känns väl inte så nödvändigt...skicka över det på datorn...låna ut spelaren...jag tror nog man oftats redan har den musik man vill ha.

Och tappa den, kanske att det blir så med en HD spelare. Men knappast med en flash. Som dessutom är betydligt mindre och lättare än en MD.

Edit: Om du nu ska komma upp i typ 20 gig med en MD(som en HD MP3) Vad kostar då skivorna? Och hur stort blir inte det att ha i fickan...

Permalänk
Medlem

Säger som vanligt: Tänk på att IPodarna har FULLSTÄNDIGT KASS BAS.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Syntax: Vid samma bitrate sägs ATRAC ha bättre ljudåtergivning än mp3, kan för närvarande inte hitta någon direkt vetenskaplig artikel som säger det dock Folk kan väl just argumentera i evighet, men du hittar nog fler som håller med om det än säger emot. Eftersom ATRAC är en äldre, verkar det en del logiskt också.

vad mer vil...jag vet inte ens vad du har för spelare? Fint, du har line in, det är väl just det jag vill ha (helst optisk), men är det så att de flesta mp3spelare har det? (Jag undrar alltså verkligen).

20 eller 40timmar, vilken HD baserad spelare har det?

Jo, en del mindre, en del lättare, men flashminnen är dyra per megabyte Och säg inte att en MDspelare är värst klumpig? De är lika stora som de flesta mp3spelare med HD väl?

20 gig..haha, kommer aldrig någonsin i hela mitt liv behöva så mycket musik, vad är jag, en popradiostation? MEN, ska du ha en sådan mp3spelare får du i dagsläget stå ut med samma storlek som MD-spelare och mycket kortare batteritid.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

har nu bestämmt mig för antingen en iriver (ifp 795 / hp320) eller iaudio's hårddiskspelare. ska ta reda på med fakta om den. den verkar mkt bra iaf

för jag måste bara ha bra ljud!:D ska komplettera med shure-lurar också, om jag har råd

EDIT: jag vill INTE veta hur ljudet är med originallurar. självklart kör jag med kvalitet...

Visa signatur

MacBook

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Syntax: Vid samma bitrate sägs ATRAC ha bättre ljudåtergivning än mp3, kan för närvarande inte hitta någon direkt vetenskaplig artikel som säger det dock Folk kan väl just argumentera i evighet, men du hittar nog fler som håller med om det än säger emot. Eftersom ATRAC är en äldre, verkar det en del logiskt också.

vad mer vil...jag vet inte ens vad du har för spelare? Fint, du har line in, det är väl just det jag vill ha (helst optisk), men är det så att de flesta mp3spelare har det? (Jag undrar alltså verkligen).

20 eller 40timmar, vilken HD baserad spelare har det?

Jo, en del mindre, en del lättare, men flashminnen är dyra per megabyte Och säg inte att en MDspelare är värst klumpig? De är lika stora som de flesta mp3spelare med HD väl?

20 gig..haha, kommer aldrig någonsin i hela mitt liv behöva så mycket musik, vad är jag, en popradiostation? MEN, ska du ha en sådan mp3spelare får du i dagsläget stå ut med samma storlek som MD-spelare och mycket kortare batteritid.

Har en Iriver IFP 390T.

Nja de flesta är kanske inte rätt men alla vettiga=) (eller nya)

appropå 20 till 40 h. denna har 50=) http://nordic.iriver.se/products.php?p=19
Tänkte dock mest på flashspelare. Typ min som har 20 eller irivers nya 700/800 serie med 40 h.

Jo HD MP3 och MD är ungeför lika stora. Men det finns inga "mini MD"=)

Nä 20 gig musik är nog för mycket för mig skulle nog vija ha 1-10. Men jag har inga problem med mina 256 MB. Men det finns om man vill ha...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Därför aaatt?

ATRAC-formatet som används av MD-spelarna komprimerar musiken 6-7 gånger. Mp3-musiken är redan komprimerad. Altså ger en inspelning av en mp3 på en MD komprimering på komprimering.

Inte så konstigt att man bör undvika att spela in mp3 på MD, eller hur?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag lånar tråden lite.

Kan ni ge några länkar till bra ÅFs av mp3-spelare?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nallz0r
jag lånar tråden lite.

Kan ni ge några länkar till bra ÅFs av mp3-spelare?

ÅF=återförsäljare?

tja, kolla på www.pricerunner.se så hittar du den återförsäljare som är billigast för tillfället

annars finns ju www.mp3spelare.com

Visa signatur

MacBook

Permalänk
Medlem

http://www.howardforums.com/archive/topic/313896-1.html

Där är länk till kommentarsida om och med länk till undersökning som visar skillnaderna mellan ATRAC och mp3-komprimering.

http://www.sony.net/Products/ATRAC3/tech/lab/TESTfactory_List...

Lyssnartest..innan ni skriker: Bias! Biaaas! Kan ni ju försöka hitta något fel i testet.

Syntax: Hehe näe, inga 'mini-MD' tyvärr..dock, tycker de små som finns är små nog

Scassi: NetMD spelar man in i long play 2 eller long play 4 (lp2 resp. lp4). Lp2 är väl det man använder mest, då det är på 132 kbit/sec, och eftersom 132kbit/sec ATRAC > 132kb/sec mp3, halshuggs inte kvaliteten i alla fall. Det verkar logiskt att ljudet ska försämras, men är det ens det minsta märkbart? Jag har bara läst om folk som inte tyckt det. Läste nånstans om att man visst ska kunna spela in utan longplay alls, men har inte undersökt det närmare.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt

Lyssnartest..innan ni skriker: Bias! Biaaas! Kan ni ju försöka hitta något fel i testet.

Verkar vara korrekt genomfört, men det är ju inte direkt någon nyhet att mp3 låter dåligt vid låga bitrates. Det finns ju en anledning till att alla andra format testas mot exempelvis 64kbps-mp3or, just av den anledningen att dessa mp3or är värdelösa och man därigenom kan påvisa sin egen ljudkomprimerares förträfflighet.

128kbps mp3or är inte heller någon direkt höjdare, men jag antar att de flesta här sitter på > 192kbps (eller vbr), skapade med någon bra codec. Om man skall utmana mp3 på riktigt räcker det inte med att göra något som kodar ljudet bättre än mp3 vid <128kbps, utan skillnaden måste även vara markant >192kbps.

Jag tyckte mig se en annan tråd där mp3 vs md diskuterades. De flesta här tycks ju föredra mp3-spelare, och det var precis vad denna tråd handlade om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.

Kan du visa någon recension som stödjer det du säger, Triffid?

Kan du visa någon recension som stödjer det du säger då?

Som jag skrev tidigare, det hade varit intressant att se ett test mellan iAudio4 och iRiver. Det enda testet mellan dessa jag läst var i Pc-För-Alla, och där vann iAudio i ljudkvalité (och fick 10/10 i betyg, medan iRiver fick 8/10 om jag minns rätt). Detta var dock iRiver 390. Ingen som har länk till något annat test?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alpha
[B] Om man skall utmana mp3 på riktigt räcker det inte med att göra något som kodar ljudet bättre än mp3 vid <128kbps, utan skillnaden måste även vara markant >192kbps.

[/b]
ATRAC3plus 256kbps ger ljud tämligen likt en CDs. Vad utmanar vad för den delen, ATRAC fanns väl innan mp3, och är inte i dagens läge bäst, bara mest använt..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alpha
[b]Jag tyckte mig se en annan tråd där mp3 vs md diskuterades. De flesta här tycks ju föredra mp3-spelare, och det var precis vad denna tråd handlade om.

[/b]
Att alla föredrar mp3spelare?
http://sales.starcitygames.com/image.php?productid=9381

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)