Dyra minnen ger nästan ingenting för s939

Permalänk
Medlem

Dyra minnen ger nästan ingenting för s939

Har sett många här på forumet som tror man behöver det värsta i minnesväg till Athlon64. Såg en tråd på anandtech som många nog kommer tycka är intressant
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=28&threadi...

När man väl är uppe i pc3200 hastigheter verkar det som att steget upp till pc4700 bara ger typ 1% bättre prestanda. De flesta som uppgraderar borde därmed kunna använda sina gamla stickor pc2700/pc3200 vid köp av a64 cpu/s939 moderkort.

Det ska nog tilläggas att att testet är gjort för socket 939. Snabbare minnen är nog viktigare om man kör single channel på 754.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

Intressant!

Jag har själv funderar på det här en längre tid, just pga bristen på tester där de dyrare minnena jämförs mot de billigare.

Lär inte vara värst populärt hos de som lagt upp massor pengar på kvalitetsminnen dock.

Permalänk
Medlem

Det är ju inga stora skillnader med dyra minnen i höga hastigheter i spel och dyl så vill man ha hög fps ska man ju helt klart lägga pengarna på nytt graffe istället, inget nytt med det.
Men i Superpi, ett program där man borde kunna se klara skillnader mellan minnena har han redan så löjligt bra resultat i 1M så med det snabba minnet blir tiden bara 1 sek bättre, hade han kört 10M så hade skillnaderna varit betydligt större mellan de olika minnena.
I Sandras minnestester ser man också en tydlig skillnad mellan minnena vilket inte märks i Tex Far Cry där nåt annat begränsar datorns prestanda iom att det bara skilljer 1 FPS mellan 800*600 och 1600x1200.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Man köper ju dyrare minnen för att de ska kunna överklockas en bra bit...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Att överklocka minnen ger inte mycket till s939 som sagt var. Den största förbättringen får man faktiskt genom att klocka cpun i och med den integrerade minneskontollern också får en ökad hastighet.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

Så det är tex bättre att köpa 2GB Corsair Value än 1GB Corsair XL ? Kostar ungefär lika mycket.

Permalänk
Medlem

Hah, ger ingenting? Tyckte testet visade motsatsen. Nä bra ram ska det vara, inte bara för överklockning utan även för stabilitet.

Edit: Lunna: satsa på corsair-minnena. Du kommer inte ångra dig.

Permalänk
Medlem

corsair XL suger, A-data äger..+ att adata inte är dyra

Visa signatur

Propan är en flytande "gas" med en kokpunkt på -41c.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k e s
corsair XL suger, A-data äger..+ att adata inte är dyra

själv hålle rjag på OCZ

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
själv hålle rjag på OCZ

Tror du inte jag gör det då?!

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/mina_ocz.jpg

Visa signatur

LePont SF-201B | A64 3700+ @ Stock | ASUS K8N-E-Deluxe | 2 x 1024MB Corsair CMX1024-3200C2PRO @ 3-3-3-8 | Gainward BLISS 7800GS+ 512MB @ Stock | 900W Tagan TurboJet | Plextor PX-760A | 74GB WD Raptor | +4TB HDD | NEC MULTISYNC FE2111SB 22" | Logitech Z-2300 | Sennheiser PC150 | Logitech Cordless Desktop Keyboard och en MX518

Permalänk
Medlem

Kvalitet skall det vara. Men man måste absolut inte köpa det värsta och dyraste bara för det. Det finns "kvalitet" till rimliga pengar. Att dumsnåla på ram är lika dumt som att köpa en sportbil och trycka dit skeva kinesiska cyckelhjul och tro att det inte spelar någon roll eftersom bilen ändå "rullar" fram.

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Medlem

Jag ligger ifunderingar på ett helt nytt A64:a system, och har problem att välja just minnen. Har haft som i grund att tänka på Corsairs XL minnen, men nu när jag fick reda på detta så tvekar jag. Kan inte några snälla tomtenissar ta och rekommendera ett par minnen som fungerar klockrent till AMD64 tex en 3500+ 939 med relativt låga timings. Har funderat utöver corsairs value minnen, men vet ej. Skriv på! Ge mig tipps vad som är prisvärt och shysst.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

FEvE, jag skulle personligen inte bry mig särskilt mkt om ngn som säger att "xx suger" utan motivering. Folk som vill trycka ner sina åsikter i halsen på en är det gott om.

FÖ tycker jag det är märkligt hur så många bara accepterar all hype från minnestillverkarna. Grafikkorten testas tex som bara faen, och både ATI & Nvidia kritiseras. Men det finns knappt några tester med minnen där det visas vettiga prestandaskillnader i verkligheten - i tex SPEL. Jag säger spel, för det är där i de flesta behöver mest prestanda duh. Klarar man sig finfint med ValueRam, eller är det värt pengarna med dubbelt så dyra minnen? Skall man istället lägga cashen på bättre cpu, på graffet, osv?

Visst kan man visa på fina resultat i div teoretiska tester, men märks det sen i _verkligheten_? Vinner man många fps? Eller märker av det på ngt sätt? Prisvärde, prisvärde, prisvärde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazelou
Att överklocka minnen ger inte mycket till s939 som sagt var. Den största förbättringen får man faktiskt genom att klocka cpun i och med den integrerade minneskontollern också får en ökad hastighet.

Uh. Du säger emot dig själv. klockar du processorn så klockar du ju minnet också.Det händer ju inte så mycket om man bara höjer frekvensen på minnena. tex fsb/minneshastighet 1/2. Det är ju ingen som sitter och maxar sina minnen till låt oss säga 500ddr och sen segar med fsb på 133mhz.

Anledningen man köper dyra minnen är för att kunna matcha med fsb. dvs köra 1:1. Processorn hanterar ju minnet så det är ju ganska meningslöst att klocka minnet om fsb går på halva farten. Eller?

Därför köper man det bästa minnet för att kunna ha en så hög fsb som möjligt. OCH för att kunna köra minnena i samma hastighet. Då får man den bästa prestandan.

Klockan är mycket, kanske är jag korkad, men jag förstår inte riktigt vad trådskaparen vill säga.

I vilket fall.Hur det än är. Varför skulle detta bara begränsas till s939?

God Natt.

edit: verkar ju som latency är viktigt till athlon64, så där är ytterligare en anledning till att inhandla lite dyrare minnen.
Ska läsa igenom testet noggrannare när jag vaknar och är lite piggare

edit två: ännu tröttare efte att ajg började tjuvläsa lite.. känner mig mera korkad än för 5 minuter sedan. Men är det bara jag som tycker att det INTE är så konstigt att cpu-testerna visar VÄLDIGT lika när man kör med samma FSB????Alla tester för den delen. Ok. jag är medveten om att jag inte är professor eller ens väl insatt i datorvärlden om man jämför med många i detta forumet, men jag trodde inte att jag var SÅ HÄR korkad. Kan någon förklara detta som för en 6-åring(mig?), vad det är som sägs här igentligen.

Anlednigen jag blir lite upprörd är att min övertygelse att köpa dyra minnen är för att kunna ha en hög fsb, och utnyttja den med minnena, dvs 1:1.

Sen borde det ju bli likadant om man bara jämför minnena emellan. pc3200 i 400mhz ddr och pc4000 i 400mhz ddr borde ju rimligtsvis få likartade benchresultat. För mig är det klart som vatten. För man köper väl ändå inte pc4000 för att köra dem i 400mhz ddr??? Och har man pc4000 minnen, då kör man inte fsb i 200.

Nä nu ska jag vila lite. Hoppas någon har förklarat för mig när jag vaknar.

Edit 3: TIMINGS.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Eftersom minneskontrollern sitter integrerad med cpu'n när det gäller athlon64 så leder en överklockning av cpun till att även minneskontrollern får en ökad hastighet. Den jobbar alltså snabbare. Hur snabbt man sedan kör sitt minne avgör vilken minnesbandbredd som finns tillgänglig.

För övrigt så straffas inte Athlon64 av att man ej kör 1:1 divider buss/minne som tex är fallet för athlon xp. Det enda "straff" man får är att man begränsar minnesbandbredden eftersom minnet körs långsammare. En sak som kan sänka minnesprestandan är dock om man ej väljer en heltals multiplier, tex 9.5 eller 8.5. Vissa tester har visat att cpu/minneskontroller synkar sämre mot minnet då.

Det fina med överklockning med athlon64/s939 är alltså att man kan höja bussen upp till 300 med överklockningsvänliga 3000+ winchesters och använda minnesdividers så att minnet fortfarande går i runt 200Mhz. Visst, man begränsar minnesbandbredden som är tillgänglig för minneskontroller/cpu men den minnesbandbredd som tex pc4700 ger behövs sällan. Någon ytterligare prestandaförlust existerar inte i och med att man kör asynkront mot minnet. Om man nu kan tala om "asynkront" när det gäller athlon64. Minneskontrollern sitter ju tillsammans med cpun.

Detta gäller alltså för socket 939. Kör man Socket 754 så har man halverat tillgänglig minnesbandbredd i och med att bussen mot minnet bara är 64bit gentemot 128bit för s939. Här skulle jag tror pc4700 ger en påtaglig skillnad om man nu lkan köra så snabbt. Jag har inte testat så jag vet inte.

Till sist så är latency viktigt för prestandan i alla datorer, även athlon64. Meningen med den integrerade minneskontrollern är just att minska latencyn.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

SÅ vill man ha 2 gig ram kan man lika gärna köpa a-data om man inte ska överklocka. Man sparar ju 1500.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Ok, så på 939 så förlorar man inte prestanda om man inte kör minnena 1:1?

Så att jag kan klocka bra även med mina Corsair pc2700?

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem

Så ett par Corsair Value skulle sitta fint med ett AMD system Pender?
Eller ett par A-Data. Då kan jag välja en aning bättre processor. Bra tråd detta.
Kan köpa en 4000+ AMD istället för en 3500+ nu när jag valde om minnena.
Då måste man ju käna mer prestanda än att välja dyrare minnen.

Edit : Vet nån vad A-Datas PC3200 går i för timings? Eller är Corsairs Value bättre val för 30kr mer?.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

k. nu fattar jag me. gott det. Då är det intressanta hur viktigt latency är och vad det ger i prestanda.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
Kan köpa en 4000+ AMD istället för en 3500+ nu när jag valde om minnena.
Då måste man ju käna mer prestanda än att välja dyrare minnen.

Köp 4000+, vill se vad de presterar hos en svennson och du har ju pengar så slå gärna till så jag har lite att jämför min 3700+ med.

Visa signatur

LePont SF-201B | A64 3700+ @ Stock | ASUS K8N-E-Deluxe | 2 x 1024MB Corsair CMX1024-3200C2PRO @ 3-3-3-8 | Gainward BLISS 7800GS+ 512MB @ Stock | 900W Tagan TurboJet | Plextor PX-760A | 74GB WD Raptor | +4TB HDD | NEC MULTISYNC FE2111SB 22" | Logitech Z-2300 | Sennheiser PC150 | Logitech Cordless Desktop Keyboard och en MX518

Permalänk
Medlem

Jag kör mina PC333 i 5:3, är det rätt eller ska jag ta en funderare

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz(Newcastle) | ASUS A8V Deluxe | Western Digital Caviar 80GB |Leadtek GeForce 6800GT 256MB | 1024MB PC3200 Corsair VS |

Permalänk
Medlem

ja ta o fundera lite:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
Så ett par Corsair Value skulle sitta fint med ett AMD system Pender?
Eller ett par A-Data. Då kan jag välja en aning bättre processor. Bra tråd detta.
Kan köpa en 4000+ AMD istället för en 3500+ nu när jag valde om minnena.
Då måste man ju käna mer prestanda än att välja dyrare minnen.

Edit : Vet nån vad A-Datas PC3200 går i för timings? Eller är Corsairs Value bättre val för 30kr mer?.

Skulle inte dina OCZ minnen funka fint till 939? Dom är väl bättre än dom du funderar på att köpa.

Permalänk
Medlem

patu : hehe, aa blir nog så. Men köpet blir nog av om 1 - 2 månader.

New Player : Menar du det? Tror du dem skulle fungera i ett 939 system?
Det vore ju helt underbart isåfall, slipper jag köpa nya minnen.

BTW timingsen på mina nuvarande minnen är 2.5-4-4-8 med FSB: DRAM 1:1

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
patu : hehe, aa blir nog så. Men köpet blir nog av om 1 - 2 månader.

New Player : Menar du det? Tror du dem skulle fungera i ett 939 system?
Det vore ju helt underbart isåfall, slipper jag köpa nya minnen.

BTW timingsen på mina nuvarande minnen är 2.5-4-4-8 med FSB: DRAM 1:1

Klart dom funkar. Det är ju DDR minnen.

Permalänk
Medlem

Okey, tänkte att timingsen är lite gammalt.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))