Permalänk
Avstängd

LCD modda [Bilder]

UPDATE!
bygget klart!

Syrran ville ha en HTPC för film och musik, men hon ville inte lägga så mycket pengar på det..
Så det passade ju perfekt att jag ha hade en gammal sketen mATX desktop chassi hemma som låg och skräpa.. Allt syrran behövde köpa till var detta..

Asus nforce2 mATX-Mobo
AMD XP2400+
256 MB ram
LG DVD-rom
160 gig HD
x10 RemoteWonder fjärr
fractronics 2x20 Oled

allt som allt, 2400:-

Självfallet ville jag ju inte fixa en HTPC till syrran som inte har en display, så det var ju bara att sätta gång och modda.. Lådan har en floppy plats så det passade perfekt att använda denna...

Detta skall inte bli någon ghettomod så det är vikigt att mäta noga.

Tänkt använda dessa plastpluppar för att fixera plexiglaset.

mäta är a & o för perfekt passform.

jag har använt lite tejp för att ge extra skydd åt plexit.. vill inte ha repor mitt för displayen.

Jag var lite väl Chicken och tog lite väll mycket marginal, så det blev till att slipa för hela slanten.

För att få bästa möjliga betraktningsvinkel uppifrån sätt måste displayen vara så nära plexiglaset som möjlig...

...och för att uppnå detta fick jag karva lite i plasten till fronten av chassit..

Jag måste testmonterat displayen för att kunna se att den får plats mellan metallchassit och platsfronten. Vilken den fick PRECIS..

Imorn ska jag till en firma som monterar solfilm för att se om man kan få någon överbliven liten bit.. Plexit måste ju vara tonat så att man inte ser det gröna kretskortet på displayen...

mer bilder kommer...

Edit:
Vilket lim är bäst för att få fast plexit i fronten?

Edit 2:
jag har inrett vinden som arbetsplats för dessa typer av jobb.. vad tycks?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ser bra ut!

men jag vill se det slutgiltiga resultaten, så snabba på

Permalänk
Medlem

Arbetsrummet var väl lite stökigt. Men hellre det än att inte ha någon alls!

Permalänk
Avstängd

Hasse: stökigt? det är ju just uppställt... har ju inte hunnit stöka ner det

ASTRX: kommer uppdate när solfilmen är på plats..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du en egen kameraman också?

Fint jobbat. Skönt att se att skjutmåttet brukas.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Avstängd

Japp... Sambon
hon blir lika glad varje gång jag ropar... "Linda! Kom och fota!"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

gött.
Utmärkt ställe för att mecka ser verkligen mysigt ut

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Japp... Sambon
hon blir lika glad varje gång jag ropar... "Linda! Kom och fota!"

Och så blir hon lika missnöjd som varje gång när du sitter där med alla kläder på.

Mvh dabean

Permalänk
Medlem

Och vad har du i kassaskåpet???

Visa signatur

Framtiden var bättre förr...

Permalänk
Medlem

Blir nog kanon det där

Ps: damn vilka håriga armar

Permalänk

Vilken solfilm som hälst blir nog bra. Jag använde vanlig solfilm till mitt plexi. Var lite svårt att få bort alla bublor men jag anvende en mycket större bit, så du borde inte ha något problem med det.

Nu vill man ju se fer bilder jue!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

nice! hur blir ljudnivån och finns tv-out på moderkortet?

Permalänk
Avstängd

MsK: jag är med i skytteklubb så den där innehåller lite leksaker...

Soulis: inte mitt fel att man ärver DNA

)ExecutoR(: ska ringa en firma idag och se om man kan få lite överblivna bitar. Så hinner jag fixa det idag ska jag försöka fixa dit den ikväll...

dark_lunda: det är ok.. Man skulle nog kunna få ner den ännu mer om man bytte fläkten på nätagget och körde en zalman på CPUn. Men syrran vill inte lägga ner med pengar. Det sitter ett passivt nvidiakort direkt på mobot... Den har både, VGA, DVI, Sv.video och composit.

Edit: snackade med en firma i bromma,
vart inga problem och komma förbi och hämta en spillbit... Så ikväll blir det nog updates...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kommer nog att bli helsjyst(stavning?) det här bygget.

Visa signatur

|'*-,_,-> :D <-,_,-*'|

Permalänk

Såg att du höll på med skytte, trevligt Då är vi två här på forumet

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk

detta kan bli mycket fint!

*väntar spänt på updates*

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Avstängd

dax för lite updates...

jag använder mig av kontaktdon som man klämmer på plats. Dessa tar lite plats på baksidan.

tyvärr så finns det ingenplats mellan plastfronten och chassit att ha ett kontaktdon. Så jag fick skita i principerna och ghettomodda lite.... Jag börjar med att separera varje ledare..

för att öka lödprecisionen klämer jag fast kabeln...

det slutgiltiga resultatet, inte så pjokigt?

trimpoten för ljusstyrkan på displayen sätter vi på ett "PCI-skydd"

Även fast det inte blir en internlösning tycker jag det blev ok.....

jag har fäst displayen på insidan av fronten genom att limma fast några distanser...
En varning utvärdas dock, jag var nära att paja displayen. Jag var säker på att kretskortet inte var av multilayer typ, men det var den självklart så jag kortslöt skiten... Det lukta bränt och jag trodde displayen var paj, men efter några minuter funka den fint igen...

Jag glömde att fota när jag satte dit solfilmen på plexit, men såhär ser iallafall fronten ut nu...

Mer bilder kommer när bygget är klart!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt liknar lite musik box projektet som var uppe förut..

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Jag har samma display och har lödat klart och så, vad är det för instälningar man ska göra, har sökt här på forumet men får ej svar..

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Cyber Villain mycket fint arbete. Tycker att arbetsrummet är kannon precis så skall det se ut inget på golvet direkt utan allt va på hyllan gillar jag.
Måste beröma dig för lödningen av flatkabeln till Displayen det var helt klart världsklass SÅ snyggt. Väntar med spänning att få se mer bilder. Bra jobbat fortsätt..

1. Skall din syster använda den som Video menar att spela in filmer direkt på HD eller exact hur har hon tänkt sig använda den. Isf vilkea Video kort använder du TV-out och TV-in kortet.

2. Skall den stå bedvid TV och vara ansluten till internet och eventuellt i LAN med en annan dator.

3. Vilket Program kommer du att använda för att styra allt med tänker på Window Media Center eller nån av dom fristående.

4. Vad är det för fjärrkontroll och vad kan du styra med den.

Ursäkta kanske lite många frågor men man är intesserad. )

Permalänk
Medlem

tur att bilderna funkar..

Permalänk
Medlem

jao fagert

Permalänk
Medlem

härligt med utförliga bilder å beskrivningar. snyggt jobbat också!

Permalänk
Medlem

fint!

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk
Medlem

ser fint ut jobba på nu å snåla inte på bilderna:D

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

grymt snyggt var det!!
du lockade fram mitt lödintresse igen... ska leta fram lite roligt o löda på

grymt vackert lött ->>

vinden din var helt ok... men vad är det för massa fina sladdar som hänger
vid fönstret?? alla de där färgade på vänstra sidan ??

Permalänk
Medlem

Vackert! Otroligt vackert.

Blir nästan tårögd. Nu vet jag vad jag ska göra med min lcd.

Permalänk
Avstängd

Tack för alla svar... Då ska vi svara på alla frågor!

Movement: Först och främst installerar du DriverIO sedan LCD Smartie
Starta LCD smartie och i setup väljer du "HD44780" tryck sedan applay. Nu borde du se default skärmarna för SMartie på din Display.

1) agent: På asuskortet finns det en onboard grafikkort (nforce2 mob). Ett Geforce MX4. Det ingick en liten bracket man kopplar på mobot som innehåller S-video och Composite. Dock så ingår inte bracketen för s-video in. Men det finns ingen tuner så man hade endå behövt en Video med tuner. Hon ska inte använda den till att spela in från TV. Om det finns nått Digitalt DVB-T kort med lågprofil kanske hon köper till detta vid ett senare tillfälle
2) Den kommer vara kopplad till en 28" TV (försökt övertala henne att köpa en Projektor). Självklart kommer den vara kopplad till internet (HTPC programmet stödjer att man laddar ner CD-Info från CD databas och film info och cover art från IMDB)
3) Jag kör Meedio Essentials. Den funkar bra med min OLED display (bilden ovan på displayen är tagen från meedio), samt att det finns massor med balla plugins till Meedio. (Jag har skrivit flera själv. Mina plugins)
4)Jag har köpt en lika dan som jag har till min egen HTPC, en x10. Den funkar precis som ATI's RemoteWonder fast den även är en universal remote, den kan allså ersätta alla IR fjärrar du har, Stereo, projektorn, etc..

icedude: kablarna till vänster är för att koppla instrumenten du ser på bilden.

/Anders

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket fint project! Har själv fått tag på en linande video

Hoppas på en update snart

Visa signatur