Hur länge håller en hårddisk?

Permalänk

Hur länge håller en hårddisk?

Hej, ungefär hur länge brukar en hårddisk hålla innan den brakar ihop?
Jag har haft 2 st IBM deskstar diskar som kolapsade efter 2 år, helt plötsligt utan förvarning eller något som helt abnormalt beteende eller
tecken som tydde på att det var något fel med den slutade den fungera.

När börjar det bli dags att byta ut en hårddisk?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Permalänk

Har en samsung 3.2 Gb på min dator från 1997 och den fungerar även nu. Aldrig varit några problem. Slits hårdiskar verkligen ut?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+ | 2 * Selectra 512 DDR400 | ASRock Dual-SATA2 | Samsung spinpoint 250GB SATA II | Western Digital Caviar Blue 500GB SATA II | Leadtek Geforce 6600 | NEC-3550

Permalänk
Hedersmedlem

Saker som snurrar i tusentals varv i minuten slits ut, ja.

Jag ser helst att jag har garanti på alla diskar som jag använder. Brukar försöka byta ut dem när garantin går ut, då det ändå brukar vara dags att byta upp sig av andra anledningar.
Sen ser man ju till att ha backup på det viktigaste.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag har ett par 1Gb ATA2 diskar i drift än, De bör vara runt 15 år gamla. Har varit i system som i stort sett aldrig stängs ner. Diskarna bör dock ha tillbringat större delen av sin tid i vila, men 15 år blir en hel del i alla fall.

Garanti? Nja, ska man byta diskarna så ofta, ökar driftskostnaderna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

IBM-diskarna du hade är ju kända för att gå sönder, de var väldigt värmekänsliga. Håller man dem bara inom rimliga arbetstemperaturer och undviker att tappa dem i golvet så ska de hålla väldigt länge. 10-15000 timmar är väl väldigt kort tid i jämförelse?

Permalänk
Hedersmedlem

Som vanligt är det bästa för lång livslängd, låg temperatur, så försök håll dem svala med en fläkt framför. Har alltid använt det och inte haft ett totalhaveri på över 10 år. Däremot hade jag två stycken "deathstar" som började klicka oroväckande.

Den ena gick att rädda med ny firmware från IBM och omformattering (fungerar fortfarande efter 5 år), den andra lyckades jag kopiera filerna ifrån och pensionerade den sedan utan någon dataförlust.

Jag brukar annars som Vicotnik föreslår byta ut iaf systemdisken med jämna mellanrum, typ 3år, eftersom den får jobba absolut hårdast.

Har använt mest WD och Seagate, ingen av dem har någonsin krånglat. Flera av dem är numera runt 10år och fungerar fortfarande, men används inte så mycket numera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Permalänk
Medlem

Oavsett ålder, lita aldrig på en hårddisk. Den kan dö om en kvart, eller om 30 år. Grundregeln är: Ha alltid backuper och/eller RAID (bäst är både och), eller skyll dig själv.

Så länge disken inte uppvisar några tecken på att vara dålig ser jag ingen anledning att byta (annat än av kapacitets- eller prestandaskäl).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Har en disk som ärt från typ 94 och som fungerar felfritt. beror till största del på hur användaren är med diskarna. Håller med det som sagts ovan angående det mesta...