Permalänk

Bästa möjliga vattenkylningen..?

Hej alla glada..

Intresserad av vad som kan vara det allra bästa vattenkylningskittet?

Jag har ca: 5000kr att röra mej med angående vattemkylning.

Finns det kanske någon komplett vattenkylningsatts att köpa?

EDIT: Bryr mej inte så hårt om det skulle låta eller inte.

Mvh \ ThunderHawk

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Beställ allt från usa på sidan dangerden.com dom har det bästa.

Permalänk

Hmm..

Någon som tror sej veta vad de bästa vattenkylnings sakerna kan vara. Själv är jag inte så insatt i ämnet.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Waterchiller kanske, fast tekniskt sätt kanske det räknas som kompressorkylning istället för vattenkylning?

http://www.overklokk.no/singel.html har en fin waterchiller för ca 4500kr

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElonB
Waterchiller kanske, fast tekniskt sätt kanske det räknas som kompressorkylning istället för vattenkylning?

http://www.overklokk.no/singel.html har en fin waterchiller för ca 4500kr

Detta är det absolut bästa som man kan få tag i just nu som samtidigt är någorlunda praktiskt. Då pratar jag altså inte om radiatorer till stora chaktmaskiner i gruvor eller vattenpumpar för sea-world osv.

Pump: Iwaki RD30 (Måste köras med ett 24v nätaggregat. Finns INGEN pump som är bättre till vattenkylning. Punkt slut.)

Radiator: Thermochill PA 120.3 med dubbla shrouds (fläktkåpor) till. Valfria fläktar efter önskat (o)ljud. Helst 6st fläktar i push/pull

CPU: Storm G5 (Storm G7) kommer senare i sommar. Båda dessa har en silverbas. G5an brukar kunna hittas på ebay då och då för ca 250 dollar. Xtremystsmes for-sale brukar ha dom ibland också.

GPU: Whatever. Finns inga vetenskapligt utförda tester på vilket som är bäst. Så länge procooling inta har testat det så finns inga tillförlitliga resultat. Dom halvvetenskapliga test som finns visar på att silverprop fusion är det bästa. Går att beställa från australien.

Dessa, exklusive GPUn som går att diskutera, är dom absolut bästa komponenterna du kan ha till vattenkylning. Punkt slut.

Leo: Finns inte en pryl från dangerden i min lista. Dangerden var teh shit för två år sedan, men dom har blivit omsprugna ordentligt sedan dess.

EDIT:

Här syns bilder på Iwakin, nätaggregatet och Storm G5an. Tyvärr har han inte en PA 120.3 utan en vanlig thermochill 120.3, men han har dubbla shrouds och 6 fläktar i push pull. Då den här rigge byggdes fanns inte PA serien och detta är det närmsta mig veterligen någon har kommit i att bygga det ultimata inom REN vattenkylning.

http://forums.procooling.com/vbb/showthread.php?t=10213&page=...

Permalänk

3vlig

Synd bara att det verkar vara lite av en sport att få tag på dessa grejjor

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Det som är en stor del av tjusningen ju

Jag har lyckats få tag i följande från utlandet:

Iwaki MD20RZ från USA
Storm G4 (Står med på Cathars lista över vilka som ska ha en G7a) från australien
Shrouds till thermochill 120.3 från england
Panaflow fläktar från USA

Så blev både australien usa och england för att plocka ihop det absolut bästa min budget tillät Kommer givetvis att uppgradera mer avrteftersom man har mer pengar lust och ork

Permalänk

Ahaha...

Tror jag inte orkar vänta en längre tid för att få tag på bra grejjer

Men man vet alldrig

Funderat lite...

Jag kanske bara rentutav köper mej 2 st Reseretor 1+ vattenkylningar

1 för CPU samt en för GPU ..

Bra eller dåligt allternativ?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag håller med Noldor om att det där är det bästa inom vattenkylning idag. Men det blir nog svårt att hålla sig under 5k så jag tänkte lägga till några billigare alternativ.

Pump
Visst dänger Iwaki allt motstånd men de tar även tre gånger så mycket plats som sina konkurrenter, går på 24V eller AC och är svår att få tag i till ett rimmligt pris. Ett par pumpar med något rimmligare pris är Laing DDC-Ultra och AquaXtreme 50Z. På pappret har DDC-Ultra bättre prestanda och det är bevisat att den dumpar mindre värme i vattnet än 50Z, det finns dock inget test som visar om den lever upp till siffrorna. AquaXtreme 50Z har testats flera gånger och har väldigt bra prestanda med tanke på hur lite värme den dumpar i vattnet. Vill du vara extrem så köp två pumpar och sätt dem i serie, då kan de mäta sig med Iwakipumparna. En ny topp för dubbla DDCs är under utveckling, den borde lanseras snart och kommer säljas hos alphacool. Jag kör med ett par DDC-Ultras och väntar otåligt på den nya toppen! 50Z säljs av engelska Extreme Prometia och hos många amerikanska butiker. DDC-Ultra är billigast hos tyska alphacool men säljs av många europeiska butiker, bland andra over-clock.co.uk och vcore.dk.

Radiator
ThermoChill PA120.3 är den bäst presterande radiatorn för tysta/medel fläktar (<100CFM) och att köra med sex fläktar istället för "bara" tre gör ingen större skillnad, Marci har gjort ett bra test där han testar massor av ThermoChills radiatorer, även med fläktar på båda sidorna. Tyvärr är XS nere nu men jag har för mig att vinsten var runt 2%. ThermoChills lack är tyvärr urusel, men förutom lacken blir det inte bättre. De näst bästa radiatorerna är Swiftechs MCRradiatorer som är svåra att få tag i här i Europa. Som tur är så säljer Cooltek exakt samma radiatorer, de finns att köpa väldigt billigt hos gtek. Om du inte bryr dig om ljudnivån utan bara prestanda så köp de kraftfullaste 38mm fläktarna du kan hitta och en ThermoChill HE120.3 eller BIX III.

CPU-block
Det bästa du kan köpa idag är Storm G5, tyvärr är de svåra att få tag i även om man bor i staterna. Du kan skriva upp dig på en G7a istället, Cathar ska snart börja tillverka dem tror jag. Det bästa blocket som inte kostar 2000+ och går att få tag i är Swiftech Storm. Ett block som presterar nästan lika bra är AquaXtreme MP-1 eller MP-05, jag har ingen större koll på AquaXtremes block alla ser och heter nästan likadant! Några av dem går att köpa hos Extreme Prometia och alla går att köpa hos amerikanska cooltechnica.com.

GPU-block
Jag hoppas verkligen att Silverprop Cyclone Fusion är det bästa blocket då jag kör med ett par sånna. Jag köpte mina från petrastechshop.com, rekommenderas! Men det finns inga riktiga tester som jämför Fusiom med de andra två toppblocken, Swiftech MCW60 och AquaXtreme MP-1. Jag valde Fusion för att det har mässingstopp och i mitt tycke därför ser bäst ut. MCW60 har fördelen att det går att köpa med de utmärkta ramflänsarna MC14 till ett förmånligt pris. Skillnaden mellan de tre blocken är hur som helst väldigt liten så köp det som passar dig.

Slang och nipplar
Kör med fillport istället för tank, det tar längre tid att lufta men innebär mindre motstånd och tar mindre plats. Vad jag vet finns det två fillports på marknaden idag, Danger Dens i aluminium och denna fillport i delrin på ebay. Vattnet ska inte vara i kontakt med fillporten i många hundradelar så att DDs är tillverkad i alu gör egentligen inget, men skulle jag köpa ny fillport idag skulle jag ändå välja delrinvarianten. Tidigare idag skrev jag ett inlägg på techsweden om nipplar och slang så jag hänvisar till det, länk.

Tillsatser
Så länge man inte blandar alu med koppar behöver man inte oroa sig för korrosion. Det man bör oroa sig för är alger, speciellt om man har ett chassi med fönster så att ljus når slangarna. Jag kör med 5% Zerex. Färgämnen påverkar inte prestandan nämnvärt, men då vattnet sakta men säkert "dunstar" genom slangarna så stannar färgämnet kvar och blidar ett vitt lager på insidan av slangar och block. Prestandaförlusten är nog knappt mätbar men det ser ju inte så trevligt ut med dimmiga slangar. Den vanligaste orsaken till dimmiga slangar är dock smutsiga radiatorer. Det låter lite overkill att rengöra radiatorn men när du ser vad som kommer ut kommer du vara glad att det inte sitter på insidan av dina slangar! MaxxxRacer på XtremeSystems har skrivit en utmärkt guide, tyvärr verkar sidan vara nere nu så jag kan inte länka.

Övrigt
Om du är redo att lägga 5000:- och inte bryr dig om ljudnivån utan bara prestanda så borde du kanske överväga kompressorkylning istället? Du får mycket mer kylning för pengarna. Vattenkylning är mer för tystnad och kan inte konkurrera med en kompressor när det gäller kylning.

Leo: Många här på sweclockers har tyvärr inte hängt med de senaste 2-3 åren. Danger Den och Eheim är bra exempel på produkter som var bra förr i tiden men som absolut inte tillhör toppsegmentet idag.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk

Ok tackar för dessa oerhört braiga tips

Men jag säger bara men...
"Om" jag skulle köpa mej 2st Reserator1+ ( 1 för Cpu och North Brige , 1 till gpu ) vad säger ni om de?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Ang 2x Reserator1+
Blocken som följer med inte är speciellt bra. Reseratorn och topparna på blocken är tillverkad av aluminium som reagerar med kopparn i botten av blocken, därför har de guldpläterat kopparbottnarna, detta sänker prestandan ytterligare. De smala slangarna höjer inte precis prestanan heller. Jag vet inte vad det är för pump är men jag tvivlar på att den är bra. Jag vet inte hur bra en reserator presterar jämfört med en riktig radiator, men med en reserator för gpun och en för cpun så borde de inte bli överbelastade, då är det blocken och pumpen som sätter gränsen. Om du flyttar datorn ofta så kan de 15 extra kilona som två reserators innebär bli rätt bökigt att släpa runt på. Ett par reserators går på runt 4500:- inkl. frakt.
Btw. jag tror det går att skruva ihop två reserators ovanpå varann.

Ett bättre presterande och billigare system
Om du istället köper storm g4, mcw60 + mc14 ramflänsar, PA120.3, tre nexusfläktar, en DDC-Ultra och lite slang, nipplar zerex mm så går det på ca 4000:- inkl. frakt, då har jag plockat allt från over-clockers.co.uk och inte letat efter billigare alternativ. Detta system väger nog ca 5kg istället för 15 och presterar näst intill så bra det bara går. Om du byter ut nexusfläktarna mot Yate Loons från esaro.se, byter ut radiatorn mot en Cooltek, köper mcw60 hos oc.se och köper en 50Z istället så kan du säkert pressa komma undan närmare 1000:- billigare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
Ang 2x Reserator1+
Blocken som följer med inte är speciellt bra. Reseratorn och topparna på blocken är tillverkad av aluminium som reagerar med kopparn i botten av blocken, därför har de guldpläterat kopparbottnarna, detta sänker prestandan ytterligare. De smala slangarna höjer inte precis prestanan heller. Jag vet inte vad det är för pump är men jag tvivlar på att den är bra. Jag vet inte hur bra en reserator presterar jämfört med en riktig radiator, men med en reserator för gpun och en för cpun så borde de inte bli överbelastade, då är det blocken och pumpen som sätter gränsen. Om du flyttar datorn ofta så kan de 15 extra kilona som två reserators innebär bli rätt bökigt att släpa runt på. Ett par reserators går på runt 4500:- inkl. frakt.
Btw. jag tror det går att skruva ihop två reserators ovanpå varann.

Ett bättre presterande och billigare system
Om du istället köper storm g4, mcw60 + mc14 ramflänsar, PA120.3, tre nexusfläktar, en DDC-Ultra och lite slang, nipplar zerex mm så går det på ca 4000:- inkl. frakt, då har jag plockat allt från over-clockers.co.uk och inte letat efter billigare alternativ. Detta system väger nog ca 5kg istället för 15 och presterar näst intill så bra det bara går. Om du byter ut nexusfläktarna mot Yate Loons från esaro.se, byter ut radiatorn mot en Cooltek, köper mcw60 hos oc.se och köper en 50Z istället så kan du säkert pressa komma undan närmare 1000:- billigare.

Tackar så mycket mx

EDIT:

Men...

Då kanske detta kit duger bra? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310130

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
Tackar så mycket mx

EDIT:

Men...

Då kanske detta kit duger bra? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310130

Ärligt, nej. Visst kör astec cpu & gpu men bara för att jag fick ett bra pris och kunde inte lägga en förmögenhet och var i akut behov av ny kylning. Ska du lägga ner den summan pengar så är det något av mx's kitt som jag skulle ha valt. Mycket bättre, inge fel på astec kittet men att jag har laggt max 1700:- på mitt kitt och har då 2xnb block, ena paja lexanet på så därav nytt. och 2xgpu ett astec som är med i kittet, det var tyvär för högt, så jag kör med ett heltäckande alphacool block, beövde kyla minnena då jag annas får grafikbuggar och mitt ljudkort latjar ur p.g.a. värmen. Sen duger en bi-pro för mig ialla fall just nu. Tanken är att jag någon gång senare köper nytt. Men jsut nu så lägger jag mina pngar på att skaffa stor plasma/lcd eller mindre lcd & projje. Så lyssna på mx och köp det som han rekomenderar. Lovar att du kommer bli mest nöjd med dem.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
Då kanske detta kit duger bra? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310130 [/B]

Pumpen, hydor L30 har dålig tryckhöjd och därför kommer du aldrig upp i det angivna flödet, dessutom dumpar den skapligt mycket värme i vattnet. De flesta pumparna är bättre.
Blocken är inga prestandamonster de heller, jag har inte sett något seriöst test på dem men de verkar ligga under medel.
Radiatorn tillverkas av hwlabs (BIP/BIX) och är väl okej, men Swiftech/Cooltek är billigare och bättre, ThermoChill ännu bättre...
Jag vet inte vad det är för fläktar som följer med men med tanke på de resterande komponenterna så lär de varken vara tysta eller flytta några större mängder luft.

Så 4000:- för ett halvdåligt presterande system tycker jag låter lite saftigt. Du kan plocka ihop ett paket med bättre prestanda för halva priset. Eller systemet jag föreslog i föregående inlägg med topprestanda till samma (eller något lägre) pris.

Permalänk

Ganska dålig sida ( http://store.over-clock.com )

Om dom inte har i lager så kan man heller inte beställa

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
Pumpen, hydor L30 har dålig tryckhöjd och därför kommer du aldrig upp i det angivna flödet, dessutom dumpar den skapligt mycket värme i vattnet. De flesta pumparna är bättre.
Blocken är inga prestandamonster de heller, jag har inte sett något seriöst test på dem men de verkar ligga under medel.
Radiatorn tillverkas av hwlabs (BIP/BIX) och är väl okej, men Swiftech/Cooltek är billigare och bättre, ThermoChill ännu bättre...
Jag vet inte vad det är för fläktar som följer med men med tanke på de resterande komponenterna så lär de varken vara tysta eller flytta några större mängder luft.

Så 4000:- för ett halvdåligt presterande system tycker jag låter lite saftigt. Du kan plocka ihop ett paket med bättre prestanda för halva priset. Eller systemet jag föreslog i föregående inlägg med topprestanda till samma (eller något lägre) pris.

Blocken är inte dåliga och att lägga dem under medel är nog lite underskattat. Då de presterade jämt med tdx & rbx skillde max någon grad. Gpu & nb är nog inget att hurra över men de kyler och hindrar flödet. Sen suger deras 1/2 system då inloppen till blocken är ett litet insexnyckelhål, så kan låva att 3/8 lär funka bättre då det har bättre flöde in & ut ur blocken. Så var det på blocken jag sett ialla fall. Men annars så kan jag inte göra annat än att hålla med mx, håll dig borta från astek om du inte är dumsnål. När det även rör sig om 4-5000:- så är det en bra större skillnad mot de 1700:- som jag laggt ut. Då var 700:- på gpu blocket....;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

http://store.over-clock.com/CustomBuilt_Kits.html

Hjälp

EDIT:
Skit sida... Med tanke på att man inte kan beställa om det inte finns i lager som jag sa tidigare.

jaja

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Blocken är inte dåliga och att lägga dem under medel är nog lite underskattat. Då de presterade jämt med tdx & rbx skillde max någon grad.

Jo det är möjligt, jag har som sagt inte läst något vettigt test.

Fast tdx och rbx är vad jag skulle vilja kalla medelbra block, så om waterchill presterade sämre än dem så...
Om du har en bra pump och en bra radiator och endast byter ut cpublocket så skiljer det bara några grader mellan tdx och storm med.

Permalänk

Fasen så svårt det ska vara då.. Tror jag har ändrat mej..
Ska nog köpa mej http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301363 istället

Eller?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Näe, det är inte helt enkelt det här med vattenkylning, kompressorkylning är enklare att montera och man får mycket mer kylning för pengarna. Jag är inte så bevandrad inom den världen men jag har börjat snegla lite åt overklokks verk så det blir väl snart något sånt.

Jag kikade runt bland webshopparna och kom fram till att petrastechshop.com hade flest av de komponenter jag rekommenderade och jag har själv beställt därifrån och kan rekommendera dem. Så här är ett förslag om du väljer vattenkylning istället:

Ovanstående komponenter från petras skulle gå på 2500:- inkl. 25% svensk moms, lägg på 300-400:- för frakten. Det som saknas är radiator, köp en ThermoChill PA120.3 från over-clock.co.uk eller en Cooltek Maxistream från GTEK. En PA120.3 går på ca 1100:- (800:- + ca 300:- frakt), en Maxistream går på ca 700:- (540:- + ca 160:- frakt och hanteringsavgift.)

Totalt landar det mellan 3300:- och 4000:-. Risken för tullavgift finns ju såklart men den är inte står så länge man håller sig till USPS (en på 15 kanske?) och den är inte så blodigt dyr.

Permalänk

Tack för ditt stora engagemang...

Mvh

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Np, sitter hela kvällarna och surfar runt på XS och andra vattenkylningsforum. Jag försöker bara tillföra lite information här på swec också.

Permalänk

keep up the goooooooooood work..

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

push/pull

Radiator: Thermochill PA 120.3 med dubbla shrouds (fläktkåpor) till. Valfria fläktar efter önskat (o)ljud. Helst 6st fläktar i push/pull

Vad menas med att fläktarna är i push/pull ?

----------

QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Noldor
Detta är det absolut bästa som man kan få tag i just nu som samtidigt är någorlunda praktiskt. Då pratar jag altså inte om radiatorer till stora chaktmaskiner i gruvor eller vattenpumpar för sea-world osv.

Pump: Iwaki RD30 (Måste köras med ett 24v nätaggregat. Finns INGEN pump som är bättre till vattenkylning. Punkt slut.)

Radiator: Thermochill PA 120.3 med dubbla shrouds (fläktkåpor) till. Valfria fläktar efter önskat (o)ljud. Helst 6st fläktar i push/pull

CPU: Storm G5 (Storm G7) kommer senare i sommar. Båda dessa har en silverbas. G5an brukar kunna hittas på ebay då och då för ca 250 dollar. Xtremystsmes for-sale brukar ha dom ibland också.

GPU: Whatever. Finns inga vetenskapligt utförda tester på vilket som är bäst. Så länge procooling inta har testat det så finns inga tillförlitliga resultat. Dom halvvetenskapliga test som finns visar på att silverprop fusion är det bästa. Går att beställa från australien.

Dessa, exklusive GPUn som går att diskutera, är dom absolut bästa komponenterna du kan ha till vattenkylning. Punkt slut.

Leo: Finns inte en pryl från dangerden i min lista. Dangerden var teh shit för två år sedan, men dom har blivit omsprugna ordentligt sedan dess.

EDIT:

Här syns bilder på Iwakin, nätaggregatet och Storm G5an. Tyvärr har han inte en PA 120.3 utan en vanlig thermochill 120.3, men han har dubbla shrouds och 6 fläktar i push pull. Då den här rigge byggdes fanns inte PA serien och detta är det närmsta mig veterligen någon har kommit i att bygga det ultimata inom REN vattenkylning.

http://forums.procooling.com/vbb/showthread.php?t=10213&page=...

[/QUOTE]

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem

Re: push/pull

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ncc1701e
Vad menas med att fläktarna är i push/pull ?

Att fläktarna på ena sidan trycker luft genom radiatorn och de på andra sidan drar luft genom radiatorn.

Permalänk

Re: push/pull

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ncc1701e
[B]Radiator: Thermochill PA 120.3 med dubbla shrouds (fläktkåpor) till. Valfria fläktar efter önskat (o)ljud. Helst 6st fläktar i push/pull

Vad menas med att fläktarna är i push/pull ?

Att det sitter en fläkt på båda sidor av radiatorn, på ena sidan blåser fläktarna och på andra suger dom.

Permalänk
Medlem

Tack för era snabba svar,,, men gör dubbla shrouds (fläktkåpor) något igentligen, då de ändå kostar lite! ..

Hade tänkt mig en Thermochill PA 120.3 .. om man nu skulle köpa,, så finns det inga till denna serien, men jag antar att föregåendes systems kåpor även passar PA serien..?

Sedan så står jag o väljer mellan en AquaExtrem 50Z eller en Laing DDC-ULTRA (då denna Laing pumpen skall väl vara den bästa i serien) "tänker inte modda pumpen"

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem

Nej dubbla shrouds gör inte speciellt mycket, läs denna tråd så ser du exakt hur mycket det gör. På ThermoChill.com finns det mycket info om radiatorerna.

AquaXtreme 50Z
Tryckhöjd: 3,2m
Flöde: 700L/h
Pris: $93.75 = 710 SEK + frakt från Tyskland (cooltechnica.com)
alternativt 55£ = 740 SEK + frakt från England (ep-uk.co.uk)

Det är bevisat att den här pumpen presterar bra, det enda som bevisat presterar bättre är 50Z på 13,8V, två 50Z, Iwaki MD-20RZ och Iwaki RD-30R, länk. Tyvärr finns inte 18W(DDC-Plus/Ultra/rev2) DDCn med i testet.

DDC-Ultra
Tryckhöjd: 4,7m
Flöde: 600L/h
Pris: 90 Euro = ca 840 SEK + frakt från Tyskland (alphacool.com), glöm ej fittings!

Enligt detta test så näst intill fördubblas flödet om man monterar insugsnippeln ovanpå. Exemplet i länken är en 10W DDC men 18W har näst intill identisk konstruktion så samma sak bör gälla för den. Om siffrorna inte är helt fel så borde den alltså prestera avsevärt mycket bättre än 50Z. Enligt ett franskt test som jag inte hitta just nu så dumpar 10W DDCn även mindre värme i vattnet än 50Z, runt 60% om jag inte minns fel. Om 18W DDCn följer samma mönster så borde det vara en bättre pump. Som du ser så är det många "kanske" och "borde" runt 18W DDCn, det finns som sagt inget vettigt test på varken prestanda eller värmedumpning. Den är rätt ny på marknaden så det kommer väl så småningom.

50Z är ett säkert kort medans 18W DDCn är lite osäkrare. Hur som helst så kan den omöjligt vara mycket sämre än 50Z.