konstiga ljud uppträder i windows

Permalänk
Medlem

konstiga ljud uppträder i windows

hej, precis fått nya delar, sate i mit gamla sb live ljudkort.
märkte först inget, men sedan så märkte jag att det kommer små rossliga pip typ när jag klickar på något eller liknande(scrollar eller drar musen för fort så blir det små knastrande ljud oxå). ingen aning om vad det är för något. måste man koppla bort det integrerade ljudkortet kanske?

den sitter på en A8N-VM CSM och en s939 x2 4600+ processor.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Många SB Live och X-Fi kort har jätteproblem med just X2 prollar.
Jag har samma problem på en burk med X2 4600 och ett X-Fi, har testat med olika Live kort och ett AuzenTech HDA X-Plosion 7.1 DTS GOLD och haft samma problem med dom.
En lösning är att starta om burken direkt efter uppstarten, funkar för mig.

två trådar om problemet:

http://forums.creative.com/creativelabs/board/message?board.i...

http://forums.creative.com/creativelabs/board/message?board.i...

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

jobbigt, mitt integrerade ljudkort uppvisar detta oxå, vad jag har märkt så händer det bara där det skall vara ett windowsljud, eller när jag scrollar i webläsare eller liknande, då vobblar ljudet till ite och knastrar liksom.
skall se om jag skall uppdatera bios och ljudkortdrivers. tycker det integrerade borde funka liksom, eller har asus inte orkat testa deras egna kort? låter lite befängt.
men tips och förslag uppskattas gladeligen, då jag brukar lyssna musik på datorn medans jag gör annat.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Glömde skriva en sak, Felet uppstår oftast när man har Dual Channel aktiverat.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Jag har likadant problem.

Eller, det låter konstant ett sprakande ljud, inte irriterande, utan lite sådär i bakrunden, det slutar aldrig. Sedan man tex. scrollar så kommer det ett annat ljud, som ungefär är likadant.

Jag har tillochmed lärt mig tyda ljuden, typ om antiviruset skall uppdatera så kommer det ett ljud, etc, men alla är i princip likadana och det är som sagt ett ljud som låter konstant.

Jag vet inte varför, men i tex. spel så är det ganska skönt att ha det ljudet, eftersom man vet liksom att det är där. På min andra dator så är det knäpptyst, sedan dundrar 20 motståndare fram och man blir skitskraj.

Jag undrar dock hur man löser detta.

Permalänk
Medlem

kör 2*1024+2*512 i dual channel båda två.
blev lite bättre när jag sänke volymen från datorn och höjde på högtalarna... men inte så mkt.
någon som vet om anbehöver ställa in I/O grejs och sådant, för jag kan inget om det alls.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Jag har också detta problem med mitt Audigy 4 kort.
Ibland när jag lyssnar på något i hörlurarna och surfar runt i windows så uppstår konstiga ljud så fort man gör något. T.ex scrollar eller när en websida läses in.
Blir galen.
Omstart brukar funka, men orka starta om hela tiden!