Permalänk
Medlem

För varmt x1950 pro

Mitt grafikkort blir för varmt misstänker jag. När jag spelar avancerade spel har jag mätt att core kommer upp i 80 grader, innan skärmen slocknar.

Just nu ligger core på 60 grader, ambient på 48, när jag bara surfar runt alltså.

Jag satte in en sidofläkt i chassit för att det skulle bli bättre och det sjönk ca 6 grader, men det hjälper inte när jag spelar. Jag har damsugit chassit, och alla fläktar, det är inga sladdar eller liknande som ligger och gör kortet varmare.

Kortet är från sapphire. Snälla hjälp mig, för jag orkar inte med detta krångel längre.

Vad kan jag göra åt det?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Kortet är förhållandevis varmt.
Fläkten är original?
Ingen OC?
80 grader ska kortet och datorn klara av, så det låter konstigt att skärmen släcks. Datorer är annorlunda dock.
Snurrar fläkten på max?

Testa annars att underklocka, en tillfällig lösning, se om det blir skillnad, vilket det antagligen blir.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Fläkten e på max. Orginal. Ingen OC. Borde datorn klara 80 grader? Känns som de e för varmt... Underklocka känns ju jättetråkigt.

Ringde komplett igår. Dom skulle skicka en fläkt som inte hade kommit med mitt chassi som skulle vart med. Ska testa när det kommer om det blir nåt bättre. Just nu sitter det bara en extra cpufläkt i sidan av chassit och den är nog inte jättebra.

Ska ta o köpa en ny fläkt annars. Hatar sånt här... Datorn e relativt ny och har inte fungerat felfritt än. Bl.a. är min dvd-rw helt störd.

EDIT: Testade att underklocka det nu... sänkte till core 400 memory 500 från 580/702, och det förlorade ynka 2 grader... Kan det vara orginalfläkten som är felmonterad eller har för lite/mycket kylpasta?

Vågar man skruva loss och kolla? Är det lätt att sabba något? Har ju lite erfarenhet med att skruva i datorn, men grafikkortet har jag nästan aldrig rört...

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Är det komplett du handlar hos så sänker du båda temperatur och ljudnivå med denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331864

Permalänk
Medlem

gpu coren ska klara upp emot 110 grader eller nåt innan den börjar ta skada, 80 grader är helt normalt vid spelande.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killeak
Är det komplett du handlar hos så sänker du båda temperatur och ljudnivå med denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331864

Man bör dock mäta innan eftersom denna fläkt inte följer standarden och det finns risk för att man inte kan stänga locket till datorn sedan. Man bör ha ett brett chassi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killeak
Är det komplett du handlar hos så sänker du båda temperatur och ljudnivå med denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331864

Det var den jag tänkte köpa. Surt att beställa en sån när det kommer till massa postavgifter o frakt. Blir ju nästan dubbla priset.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
gpu coren ska klara upp emot 110 grader eller nåt innan den börjar ta skada, 80 grader är helt normalt vid spelande.

Vad föreslår du då är fel? Hade en kompis med samma problem, samma kort fast asus, som köpte ett starkare nätagg men det hjälpte inte. Han löste sitt problem med att köra upp sin fläkt i 100%, vilket jag redan gjort utan att det hjälpte.

Kan tillägga att jag har 256mb versionen.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av thom.g
[B]Det var den jag tänkte köpa. Surt att beställa en sån när det kommer till massa postavgifter o frakt. Blir ju nästan dubbla priset.

Köp med kort!

Permalänk
Medlem

Har satt in en 120mm fläkt i chassit nu. Core ligger på 57-58 grader idle, men ambient har sjunkit till 35-36. Datorn stänger fortfarande ner när jag spelar tyngre spel.

Nån som kan föreslå vad som är fel?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Kan det vara nätagget som inte orkar? för vid dom tempsen ska det absolut inte vara några fel att spela med.

Permalänk
Medlem

Humm det kanske är nätagget då? Går det att nästan utesluta bios och moderkort och andra problem? Tack för all hjälp

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem!
Mitt MSI 1950pro 512MB hänger datorn i alla krävande 3D applikationer.
Jag har ett chieftec 550W nätt agg så det var inte flaskhalsen.

Har testat att ändra en massa intälllningar i BIOS (ASUS P5B-E Plus)
men det hjälpte inte heller.

Efter att ha kollat runt på div forum så såg jag att detta var ett vanligt fel på 1950pro kort.

Det verkar som om spännings regulatorerna eller nått sånt blir väldigt varma. Testa att lägga ett finger på några kretsarna runt den externa strömförsörjnings kontakten.
När du har hittat en krets som känns väldigt varm sätt en kylfläns på den eller rikta en fläkt mot den.

Testa också att ställa in "PEG link mode" i BIOS på Normal mode eller slow.
På ASUS kort så finns det under Northbridge Configuration.
Asus har en tendens att övercklocka PCI-express bussen när man kör på standard settings för att få bättre resultat i div tester & benchmarks.

Ett annat tipps jag hittade var att testa ett annat uttag för skärmkabeln.
Jag upptäckte att jag satt den i secondary porten.

Efter flytt av skärmkabeln, 3st extra fläktar som blåser luft på div platser på grafikkortet, ändrade BIOS inställningar och 100% på grafikkorts fläkten så går mitt kort nu stabilt med default settings.
Det blir ca max 56 grader C vid full load i ATI Tray Tool's 3D render del.
Lyckades köra flera timmar i Oblivion utan några problem.

mvh
/Mr_Pyro

Permalänk
Medlem

Tack för det bästa svaret hittills pyro. Hjälper det att köpa en ny fläkt då? Arctic Cooling Accelero?

Är så trött på detta!

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Avstängd

Montera en 80mm fläkt riktad mot spänningsdelen så är problemet löst

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Medlem

Spänningsdelen? Där kontakterna sitter?

EDIT: Testade att lägga en 120mm fläkt över kortet. Spelet håller längre nu, fast efter ett tag ballar det ur igen. La även cpu kylfläns på kortet innan, men antar att det kortslöts då, för datorn ville inte starta när det låg där på, men som tur var fungerade det ju när jag tog bort flänsen.

EDIT2: Testade att monitera och logga medans jag spelade. Temperatur på core kom upp i 102 grader innan datorn la ner.

MÅSTE VÄL BERO PÅ VÄRMEN ATT DEN DÖR?!?!?!

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Avstängd

Ja värmeproblem. Fläcken ska blåsa underifrån på spänningsdelen

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Medlem

Ringde komplett nu igen... Ska returnera den istället. Nåt är ju fel med kortet i vilket fall som helst. 102 grader trodde jag aldrig att ett grafikkort blev varmt.

Tack för all hjälp

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

102 grader låter väldigt mycket, är nog vettigt att returnera kortet.
Jag kör iofs endast i 1024*768, men med alla settings på max i Oblivion men kommer som sagt inte upp i mera än 55 garder C.
Jag har iofs öppet chassi men 102 låter väldigt varmt!

mvh
/Mr_Pyro

Permalänk
Medlem

JAG HAR LÖST DET!! :D:D:D:D

Det var dammproblem i fläkten... Om ni tänker den brickan som sitter över flänsen... I flänsens kanter satt det en massa damm som täppte luftvägarna, och det var väldigt svårt att komma åt där med damsugaren, men jag löste det, så nu är grafikkortets core ca 37 grader idle max 60 grader när jag spelar driver parallell lines i höga grafikinställningar.

40 graders skillnad på före och efter när det gäller load.

Om nån annan har liknande problem, så kan jag visa på en bild var du ska dammsuga.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Så du har lyckats starta en stor tråd genom att missa det mest uppenbara?
Speciellt efter att du inledde med att säga att du rensat alla fläktar på damm..=)=)

Permalänk
Medlem

Det jävliga är ju att jag dammsög fläkten, men inte kom åt där dammet satt fast i flänsen. så kan det gå

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

"Om nån annan har liknande problem, så kan jag visa på en bild var du ska dammsuga"

Skulle vara nice om du kunde posta en bild, misstänker att mitt graffe är lite för varm också. Enligt CCC ligger den på 55 grader vid idle, vilket jag tycker är grymt mkt, jag har dock endas en chassi fläkt på min Sonata II.
Har tänkt att köpa en ny fläkt till grafikkortet och processorn men vet inte riktigt vad jag ska köpa, har en p4 på 3.4ghz, någon som har någon bra förslag, helts någon som har ett likadant grafikkort eller prolle.

Visa signatur

|golden rubbers in these denim pockets

Permalänk
Medlem

Lägger upp en länk till bilden när jag kommer hem.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Nice

Visa signatur

|golden rubbers in these denim pockets

Permalänk
Medlem

Där e bilden med en förklaring...

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Tack!

Visa signatur

|golden rubbers in these denim pockets

Permalänk
Medlem

Hoppas det hjälper. Det blev sjuk skillnad för mig

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Hoppas det, ska fixa det någon gång i veckan, kommer med resultat när jag är klar.

Visa signatur

|golden rubbers in these denim pockets

Permalänk
Medlem

Du är fan min räddare till 100%. Lyckades toppade mitt Sapphire 127 grader på Illidan efter några timmar av wownötande. Men nu går skiten aldrig över 65 grader <3 !!!

Visa signatur

And so it begins.

Permalänk
Medlem

Kul att folk fortfarande läser denna tråden

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.