Sådär .. då var det gjort.
Fick min behandling hos Memira i Linköping. Jag bor utanför Tranås i norra småland, så det är närmast som jag räknar det.
Jag var alltså inbokad klockan 13.30 i onsdags & var där min vana trogen 5-10 minuter i god tid.
Kliniken visade sig ligga nära två timmar efter, vilket jag anser är fantastiskt dåligt med tanke på att en behandling tar runt en kvart totalt.
Jag hade sambo & dotter med vidhängande pojkvän med som sällskap & all planläggning oss emellan gick helt i stöpet.
Nåväl, jag/vi väntade mig/oss igenom dröjsmålet medan jag konstaterade att den lugnande tablett man förses med innan operation verkligen fungerar ganska bra.
(För de kemiskt intresserade var det en 10mg Stesolid, charmigt serverad i en plastmugg.)
Jag är en person som har extremt svårt att nudda mina ögonvitor ens lite lätt med fingertoppen eller liknande.
Min mor tog mig t.ex. med på utprovning av linser när jag var i unga tonåren:
Vi testade först en mjuk lins som "uppvärmning" då mjuka linser inte fullt kunde korrigera mitt synfel.. det gick ganska bra utom vid själva in-och-ur-sättandet av denna. Fast såg bra gjorde jag ju inte.
Vi testade sedan en hård lins, vilket var min enda optiskt fullgoda möjlighet vid tidpunkten, med katastrofalt resultat. Detta var alltså i mitten på åttiotalet.
Jag, min mamma & doktorn slogs säkert en halvtimme om kontrollen över mitt ögonlock, vilket doktorn starkt var i behov av - om linsen någonsin skulle kunna plockas ut ur mitt öga.
För mig kändes det som ett gruskorn i ögat & jag kan således betraktas som lite klemig eller känslig när det gäller ögonen. Jag fick givetvis aldrig några kontaktlinser.
I all fall .. till slut blev det min tur & jag lade mig på en galonbrits iförd plasttossor & badmössa. (Praxis p.g.a. hygieniska skäl.)
Doktorn droppade mitt ena öga med bedövande droppar medan en sköterska tejpade igen mitt andra öga.
Efter de fjorton sekunderna bedövningen behövde på sig att verka ritade doktorn stödlinjer för snittet på min högra hornhinna.
Därefter sögs höger ögonglob fast i en liten kopp med hjälp av vacuum, varefter doktorn lade snittet.
(Tänk på dörren till Baggerhus i Sagan om ringen .. så - fast sex millimeter i diameter.)
Här måste jag säga att det kändes riktigt skumt, synen försvann på ett svartnande sätt som kändes lite läskigt.
Nu var det då lasertime, i mitt fall var det fråga om fyra strålningar á några sekunder per öga. Detta skiljer sig beroende på graden av synfel .. jag hade t.ex. sex dioptrier astigmatism.
Lukten av något som mest av allt påminner om bränt hår fyllde rummet & jag kämpade för att vara lugn.
Systern som assisterade vid operationen var väldigt hjälpsam. Hon talade lugnande & rörde även vid mig på ett lugnande sätt.
Det hela gick väldigt fort över .. men nu var det ju dags för ett öga till .. mitt vänstra.
Om ifrån början då; Droppar, penna, kopp, vacuum, snitt & AAAJJ!! .. bedövningen har inte riktigt tagit & det gör rejält ont.
Jag ligger så still jag kan med en liten såg i ögat & doktorn gör färdigt snittet som blir till en flik.
Det går lika fort som förut men nu är jag skrämd & mina ben försöker ta mig ur rummet.
Jag & sköterskan koncentrerar oss på min andning & att hålla mig kvar på britsen & snart är hornhinnefliken på plats .. metallklämmor blir utlyfta ur ögonlocket & jag tillåts blunda & sitta ner i en vilstol i ett annat rum.
Efter en halvtimmer blundande tittar man på mina ögon mot min vilja, då jag nu är löjligt ljuskänslig, därefter ledsagas jag till bilen & vi åker hem.
Detta var i onsdags .. idag är det söndag.
Under tillfrisknandet ska man ju som sagt droppa sina ögon med antibiotiska droppar & fuktgivande droppar & droppar & andra droppar ..
Bilderna från operationen börjar blekna. Det är i princip ingen risk längre att jag kan sabba slutresultatet med obetänksamt kliande händer på natten eller liknande.
Jag ser redan nu nästan lika bra som jag gjorde med glasögon innan operationen. Kört bil sedan i fredags.
Jag vet ännu inte ifall jag kommer att se 20/20 när jag har läkt helt färdigt, men .. det är fan värt det. Jag betalade 28000:-. Det inkluderar allt, även ytterligare operationer tills jag är nöjd.
Återkommer.
Mvh