Såhär gick det till: Lasik operation av synfel

Permalänk
Medlem

Bra att veta även om man inte har synfel atm, tackar för att du delade med dig av din erfarenhet!

Mvh
Karim

Permalänk

Har någon erfarenhet av memira? Jag ska boka tid i mars april tänkte jag, de tar 28000 för lasik med vågfront...

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Otroligt intressant läsning för en person som går i lasik tankar. Hur ser du i mörker idag, fungerar det fortfarande bra att köra bil osv?

Permalänk
Medlem

Bra tråd Airwolf, riktigt intressant! Har själv glasögon, och har haft sen femman i lågstadiet. Har aldrig riktigt gillat glasögon direkt (ja menar vem gör? ), och samtidigt har jag tyckt att linser är för dyrt/krångligt. Så en operation skulle nog inte sitta helt fel. Dock är man bara 17½ för tillfället, och så har man ju inget jobb heller.. får se hur det blir. Men man får leva några år till med glasögon, borde inte vara nått större problem.

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft glasöson sen...tja...2 års ålder tror jag..

Har funderat på att göra en sån här operation när man får råd

Bra skrivet!

Permalänk
Medlem

Tänk på att ögonen ofta förändras efter ett antal år. Med andra ord så kan man behöva glasögon igen efter några år.

Jag känner en tjej som gjort en liknande operation som trådskaparen för några år sedan och hon ångrar sin operation då hon nu måste ha glasögon igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Tänk på att ögonen ofta förändras efter ett antal år. Med andra ord så kan man behöva glasögon igen efter några år.

Jag känner en tjej som gjort en liknande operation som trådskaparen för några år sedan och hon ångrar sin operation då hon nu måste ha glasögon igen.

Hur ung var den tjejen när hon gjorde operationen då?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Gött, har tänkt på ngt sån själv faktiskt.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Jag vill tacka för en välskriven och givande post. Jag sitter själv i "leta info" stadiet. Som det lutar åt i nuläget så blir det vid Globen ögonklinik och om jag får, så blir det en Intralase. Priset kommer att landa på 32 000kr.

Men som AIrwold skrev, man lägger gärna ut någon krona när det gäller ens ögon

Om det är någon som har något tänkvärt att skriva om Globen ögonklinik eller vill tipsa om någon annan klinik så skriv gärna. Jag är bosatt i Stockholm.

Visa signatur

Senior

Permalänk
Medlem

Väldigt informativt.
Tyvärr snubblar man in här alldeles försent, operation redan gjord. Mycket tankar och funderingar kring den hade kunnat undvikas om man läst här först.

Alla som går i tankar om det är värt att operera eller inte, det har varit ett av de bättre besluten jag tagit i mitt liv.

Såg någon som undrade om Memira, kan varmt rekommendera det företaget.
Tror iofs att det kvittar lika var man gör det, men en av de viktigare sakerna när man väljer klinik är att man får förtroende för människorna som trots allt ska in och rota en i ögonen och det fick jag hos Memira.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk

Klart intressant tråd!
Men finns det ingenstans att få ekonomiskt stöd för en sådan här operation?
Anser staten att det här inte är tillräckligt viktigt att spendera pengar på?

Tycker det verkar lite konstigt att man inte får åtminstone delar av operationen betald av sina skattepengar. Det här är väl knappast bara en skönhetsoperation?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Såg någon som undrade om Memira, kan varmt rekommendera det företaget.
Tror iofs att det kvittar lika var man gör det, men en av de viktigare sakerna när man väljer klinik är att man får förtroende för människorna som trots allt ska in och rota en i ögonen och det fick jag hos Memira.

Då tar vi bort min fråga, hittade alla uppgifter jag letade efter

Visa signatur

Senior

Permalänk

Rätt less på att jag är färgblind så mycket jag vill som jag inte kan göra på grund av det

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donjojo
Otroligt intressant läsning för en person som går i lasik tankar. Hur ser du i mörker idag, fungerar det fortfarande bra att köra bil osv?

Har inte märkt av någon försämrad mörkersyn iaf. Inga problem att köra bil. Inga försämringar, halofenomen, torra ögon, sämre mörkerseende eller dylikt som jag märkt av iaf.
Fortfarande nöjd :).

Permalänk
Medlem

Jimmy Fallon gjorde en lasik operation precis innan han tog över Conan O'Briens Late Night Show, han visar operationen på sin video-blog

http://www.latenightwithjimmyfallon.com/video/clips/january-2...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bumpar denna lite.

Har varit på förundersökning på Memira i Linköping nu. Den 16:e .. i fredags alltså.
Ska operera båda ögonen den 28:e strax efter lunch. Ska bli spännande. Återkommer i tråden efteråt med lite input.

Mvh

Permalänk
Medlem

Sådär .. då var det gjort.

Fick min behandling hos Memira i Linköping. Jag bor utanför Tranås i norra småland, så det är närmast som jag räknar det.

Jag var alltså inbokad klockan 13.30 i onsdags & var där min vana trogen 5-10 minuter i god tid.
Kliniken visade sig ligga nära två timmar efter, vilket jag anser är fantastiskt dåligt med tanke på att en behandling tar runt en kvart totalt.
Jag hade sambo & dotter med vidhängande pojkvän med som sällskap & all planläggning oss emellan gick helt i stöpet.

Nåväl, jag/vi väntade mig/oss igenom dröjsmålet medan jag konstaterade att den lugnande tablett man förses med innan operation verkligen fungerar ganska bra.
(För de kemiskt intresserade var det en 10mg Stesolid, charmigt serverad i en plastmugg.)

Jag är en person som har extremt svårt att nudda mina ögonvitor ens lite lätt med fingertoppen eller liknande.
Min mor tog mig t.ex. med på utprovning av linser när jag var i unga tonåren:

Vi testade först en mjuk lins som "uppvärmning" då mjuka linser inte fullt kunde korrigera mitt synfel.. det gick ganska bra utom vid själva in-och-ur-sättandet av denna. Fast såg bra gjorde jag ju inte.
Vi testade sedan en hård lins, vilket var min enda optiskt fullgoda möjlighet vid tidpunkten, med katastrofalt resultat. Detta var alltså i mitten på åttiotalet.

Jag, min mamma & doktorn slogs säkert en halvtimme om kontrollen över mitt ögonlock, vilket doktorn starkt var i behov av - om linsen någonsin skulle kunna plockas ut ur mitt öga.
För mig kändes det som ett gruskorn i ögat & jag kan således betraktas som lite klemig eller känslig när det gäller ögonen. Jag fick givetvis aldrig några kontaktlinser.

I all fall .. till slut blev det min tur & jag lade mig på en galonbrits iförd plasttossor & badmössa. (Praxis p.g.a. hygieniska skäl.)
Doktorn droppade mitt ena öga med bedövande droppar medan en sköterska tejpade igen mitt andra öga.

Efter de fjorton sekunderna bedövningen behövde på sig att verka ritade doktorn stödlinjer för snittet på min högra hornhinna.
Därefter sögs höger ögonglob fast i en liten kopp med hjälp av vacuum, varefter doktorn lade snittet.
(Tänk på dörren till Baggerhus i Sagan om ringen .. så - fast sex millimeter i diameter.)

Här måste jag säga att det kändes riktigt skumt, synen försvann på ett svartnande sätt som kändes lite läskigt.

Nu var det då lasertime, i mitt fall var det fråga om fyra strålningar á några sekunder per öga. Detta skiljer sig beroende på graden av synfel .. jag hade t.ex. sex dioptrier astigmatism.
Lukten av något som mest av allt påminner om bränt hår fyllde rummet & jag kämpade för att vara lugn.
Systern som assisterade vid operationen var väldigt hjälpsam. Hon talade lugnande & rörde även vid mig på ett lugnande sätt.

Det hela gick väldigt fort över .. men nu var det ju dags för ett öga till .. mitt vänstra.
Om ifrån början då; Droppar, penna, kopp, vacuum, snitt & AAAJJ!! .. bedövningen har inte riktigt tagit & det gör rejält ont.
Jag ligger så still jag kan med en liten såg i ögat & doktorn gör färdigt snittet som blir till en flik.

Det går lika fort som förut men nu är jag skrämd & mina ben försöker ta mig ur rummet.
Jag & sköterskan koncentrerar oss på min andning & att hålla mig kvar på britsen & snart är hornhinnefliken på plats .. metallklämmor blir utlyfta ur ögonlocket & jag tillåts blunda & sitta ner i en vilstol i ett annat rum.
Efter en halvtimmer blundande tittar man på mina ögon mot min vilja, då jag nu är löjligt ljuskänslig, därefter ledsagas jag till bilen & vi åker hem.

Detta var i onsdags .. idag är det söndag.

Under tillfrisknandet ska man ju som sagt droppa sina ögon med antibiotiska droppar & fuktgivande droppar & droppar & andra droppar ..

Bilderna från operationen börjar blekna. Det är i princip ingen risk längre att jag kan sabba slutresultatet med obetänksamt kliande händer på natten eller liknande.
Jag ser redan nu nästan lika bra som jag gjorde med glasögon innan operationen. Kört bil sedan i fredags.
Jag vet ännu inte ifall jag kommer att se 20/20 när jag har läkt helt färdigt, men .. det är fan värt det. Jag betalade 28000:-. Det inkluderar allt, även ytterligare operationer tills jag är nöjd.

Återkommer.

Mvh

Permalänk
Vårda Ögonklinik

Re: Såhär gick det till: Lasik operation av synfel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
I Göteborg finns 3 större företag som genomför lasik operationer.
Vårda Ögonklinik, Capio Medocular och Globen Ögonklinik.
Vårda föll bort i första urvalet då dom är rätt litet bolag och inte varit etablerade lika länge som dom övriga företagen.

Hej!

Jag heter Mikael och jag är officiell representant från Vårda ÖgonKlinik. Vi vill gärna finnas där våra potentiella patienter finns och vi vill gärna svara på ovanstående.

Vi har funnits i 10 år och våra ögonkirurger har tillsammans genomfört tusentals laseroperationer. Idag så finns vi i tre länder i Norden och har totalt 6 kliniker, varav 4 i Sverige. Den fjärde har vi precis öppnat i Stockholm. Utöver privatpatienter utför vi även operationer för landstinget i Hallands samt Västra Götaland län.

Således är vi inte på något sett ett litet bolag, och du kan utan tvekan förvänta dig samma service, om inte bättre, hos oss som övriga kliniker.

Vi finns här, så om det är någon som önskar ställa några frågor om oss eller om ögonoperationer med laser generellt så gör gärna det! Vi föredrar att frågorna ställs i tråden så att alla svar kan komma alla till godo.

Mvh,

Mikael, Vårda ÖgonKlinik

Visa signatur

Officiell representant från Vårda ÖgonKlinik - Ögonoperation hos Vårda ÖgonKlinik

Permalänk
Medlem

Vårda Ögonklinik: Hur långt har forskningen kommit med att behandla keratokonus?
Är det överhuvudtaget möjligt att behandla keratokonus med typ laser eller är det bara stabila linser och hornhinnetransplantation som fungerar?

MVH Niclas

Permalänk
Vårda Ögonklinik
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion
Vårda Ögonklinik: Hur långt har forskningen kommit med att behandla keratokonus?
Är det överhuvudtaget möjligt att behandla keratokonus med typ laser eller är det bara stabila linser och hornhinnetransplantation som fungerar?

MVH Niclas

Hej Niclas! Tack för din fråga! Jag låter Jonas, en av våra ögonsjuksköterskor svara på denna fråga.

"Det finns en behandlingsform där man kan stärka upp hornhinnans vävnad och Hasse Eriksson som arbetar med oss i Göteborg håller på med den typen av behandlingar i Jönköping. Man använder en vitamin och ljusbehandling."

Vidare vill jag (Mikael) tillägga att vi, Vårda, inte utför ovan behandling och att inte har möjlighet att behandla Keratokonus.

Hoppas mitt svar räcker!

Mvh,

Mikael

Vårda ÖgonKlinik

Visa signatur

Officiell representant från Vårda ÖgonKlinik - Ögonoperation hos Vårda ÖgonKlinik

Permalänk
Medlem

Mycket bra post.

Dina små ärr på hornhinnan, troligtvis av linserna, gjorde dom att det sved i ögonen ibland? Jag hade linser i ett halvår, sedan började det svida rätt rejält närhelst jag stoppade i dom och ögonläkare sade att det var små sår på nån hinna som kanske/kanske inte skulle läka av själva, men att så länge problemet kvarstod skulle jag nog helst inte använda linser alls.

Därtill har synen dalat sedan jag började bli närsynt, mtp hur många gånger optiker sagt "Snart stabiliseras synen" kan man ju misstänka att den faktiskt gör det för vissa? På senare tid har optiker sagt "ögat förändras alltid" åt mig istället

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem

Ledsen att zombifiera en gammal tråd men jag undrar om någon har erfarenhet eller hört någonting om Cityakuten Nya Ögon? De är, så lång jag har hittat de enda i Sverige som erbjuder no touch-behandlingar, vilket är det enda sättet jag skulle kunna tänka mig att göra en ögonoperation. Dock har jag inte lyckats hitta särskilt mycket information om dem och skulle uppskatta om någon kunde dela med sig erfarenheter om kliniken.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har varit inne lite på att genomföra LASIK men har precis som du säger haft problem med att hitta matnyttig information om det. Tack för att du skrivit tråden!

Jag funderar på att göra det hos Globen Ögonklinik. Har fått ett positivt intryck av dem, plus att man får 22% studentrabatt där. Får se när jag kan skrapa ihop pengarna bara, inte så lätt när man studerar

Edit: såg just att det var en gammal tråd, sorry! Fortfarande bra dock *visslar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vårda ÖgonKlinik:

Hej Niclas! Tack för din fråga! Jag låter Jonas, en av våra ögonsjuksköterskor svara på denna fråga.

"Det finns en behandlingsform där man kan stärka upp hornhinnans vävnad och Hasse Eriksson som arbetar med oss i Göteborg håller på med den typen av behandlingar i Jönköping. Man använder en vitamin och ljusbehandling."

Vidare vill jag (Mikael) tillägga att vi, Vårda, inte utför ovan behandling och att inte har möjlighet att behandla Keratokonus.

Hoppas mitt svar räcker!

Mvh,

Mikael

Vårda ÖgonKlinik

Kallas för Crosslink- eller för CXL-behandling. Har gjort en sådan på mitt vänsteröga just i Jönköping. Läsvärt dokument hittas här.

Följdfrågan, som jag egentligen tänkte ställa, är om någon vet huruvida man kan göra en lasik/lasek operation när man lider av keratokonus? Givetvis ska jag fråga min ögonläkare om det här när det blir dags för återbesök, men det skadar ju inte att höra sig för.

Permalänk
Vårda Ögonklinik
Skrivet av Olegh:

Kallas för Crosslink- eller för CXL-behandling. Har gjort en sådan på mitt vänsteröga just i Jönköping. Läsvärt dokument hittas här.

Följdfrågan, som jag egentligen tänkte ställa, är om någon vet huruvida man kan göra en lasik/lasek operation när man lider av keratokonus? Givetvis ska jag fråga min ögonläkare om det här när det blir dags för återbesök, men det skadar ju inte att höra sig för.

Hej Olegh!

Jag har pratat med vår ögonläkare och och han har givit mig följande svar angående din fråga.

"Först och främst skall du prata med din ögonläkare för att få ett korrekt svar på din fråga. Utan att få titta på dina ögon så går det inte säga vad som kan vara möjligt för just dig och ditt synfel.

Vidare berättar han:

"Skulle det vara så att en laseroperation är möjlig för dig så är LASIK-metoden (där man skär ett lock i hornhinnan) troligen utesluten. Möjligen skulle du kunna genomföra en operation med en no-cut teknik, exempelvis LASEK. För LASEK innebär detta att en alkoholösning används för att lösa upp det absolut yttersta lagret av hornhinnan innan man fortsätter med laserbehandlingen."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ville genomgå en ögonoperation, men mina hornhinnor är för tunna för laserbehandling och min kammarvinkel är för trång för ICL. Osis värre.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Vad kostar det nuförtiden?
Hur länge har det funnits? jag är lite nojjig för bieffekter, tänk om ögonen blir helt fuckade efter typ 30 år, om ögonen ploppar ut (a la simpsons...)

En annan fråga också, kan man bli pilot om man "fixat" ögonen. Jag vet att man måste ha perfekt syn...men kan man ha det med hjälp av operation?

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att operera ögonen då jag har väldigt dålig syn(-8,5 och -9.0). Tyvärr tycker jag att det är dåligt att man inte kan garantera ett resultat redan i förväg, eller åtminståne stå för kostnaden för en ny operation om resultatet inte blir bra. Som det är nu kanske man pyntar 28.000 och fortfarande måste ha glasögon eller linser om man inte har råd med en operation till, och det känns ju mindre lyckat.

Men det var en väldigt bra rescension du skrivit.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Jag gjorde iaf min LASIK för närsynthet/astigmatism för ca ett år sedan & då var det 28k/ögonparet.

Mvh

Permalänk
Vårda Ögonklinik

Frågor och Svar

Skrivet av Cropsgrinder:

Hur länge har det funnits? jag är lite nojjig för bieffekter, tänk om ögonen blir helt fuckade efter typ 30 år, om ögonen ploppar ut (a la simpsons...)

En annan fråga också, kan man bli pilot om man "fixat" ögonen. Jag vet att man måste ha perfekt syn...men kan man ha det med hjälp av operation?

Hos oss på Vårda ÖgonKlinik kostar en ögonoperation (med laser) under vår sommarkampanj fn. 18.000 (ord. 22.000) för två ögon.

I Sverige har ögonoperationer med laser utförts i större skala sedan i början av 90-talet.

Angående bieffekter så är de ovanliga, men det är klart att det kan uppstå komplikationer, så är det med alla ingrepp som sker i kroppen. Mörkerseendet är alltid sämre första månaderna efter LASIK och mellan 1-10 procent kan få sämre mörkerseende även efter det. Att din ögon "ploppar" ut ska du inte behöva oroa dig för.

En ögonoperation ger en bestående korrektion av synfelet, genom att förändra ögats brytkraft med en bestämd storlek/styrka. Synen skall inte ändra sig mer än vad ett icke opererat öga gör, därför är det viktigt att synen är stabil innan ingreppet. De allra flesta människor är stabila i sin refraktion i 20-års åldern.

Skrivet av killawife:

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att operera ögonen då jag har väldigt dålig syn(-8,5 och -9.0). Tyvärr tycker jag att det är dåligt att man inte kan garantera ett resultat redan i förväg, eller åtminståne stå för kostnaden för en ny operation om resultatet inte blir bra. Som det är nu kanske man pyntar 28.000 och fortfarande måste ha glasögon eller linser om man inte har råd med en operation till, och det känns ju mindre lyckat.

Men det var en väldigt bra rescension du skrivit.

Angåendet ditt synfel så faller det inom ramen för vad vi kan operera. Trots det så kan vi inte garantera att du kan genomgå en operation. För att bedöma din situation så måste du komma in på en förundersökning där du genomgår en noggrann synundersökning.

Hos oss på Vårda ÖgonKlinik så så erbjuder vi faktiskt en form av garanti på våra ögonoperationer.

Alla människor är olika, så ingen i hela världen kan utlova att alla behandlade patienter blir 100 procent efter en operation. Vi strävar efter 1.0 vilket betyder full synskärpa men i vissa fall behövs en "putsning" efter läkperioden för att ta bort den sista resten. Vi har en garanti att man skall se 0,9 (90 procent synskärpa) utan glas efteråt med bästa ögat annars ingår en kostnadsfri kompletterande behandling (under förutsättning att patienten har haft 100 procent syn innan operationen med bästa glasögon).

Visa signatur