Avgifter vid små kortköp på ett gym

Permalänk

Avgifter vid små kortköp på ett gym

Jag har ett litet problem här. Gymmet jag är på tar 6kr vid kortköp under 50kr. Eftersom ex en Gainomax går på 18kr så är det inte så lyckat att köpa en sån med kort och jag hatar verkligen att släpa runt på kontanter. Köpte tidigare 3 åt gången men då glömmer man att öppna kylen och dricka dem 2 andra när man kommer hem och det är oftast för sent. Läste att de flesta banker har avtal där de inte tillåter att man tar avgifter vid kortköp. Jag har sett dessa avgifter på flera ställen. Jag har Visa och vad jag har sett så tillåter de inte sådana avgifter. Jag förstår inte hur det kan bli så olönsamt at ta emot betalning via kort vid köp under 50kr. Det går via telelinjen men det kan ju inte vara så himla dyrt, eller hur?

Så vad ska jag göra, kontakta banken, snacka med gymmet eller kontakta Visa?

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem

Det blev en massa snack för ett par år sedan om det där. Enligt VISA:s 'regler' så ska man inte krävas betala avgift för att man betalar med deras kort. Jag blev jätteglad och trodde det var slut på skiten, men det visade sig bara rinna ut i sanden.

P.S. Tyvärr har jag ingen källa på VISA:s bestämmelser. D.S.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Hedersmedlem

De betalar en viss summa per transaktion. För små köp gör affären en förlust om de tar betalt med kort. Som sagt får de inte ta ut någon kortavgift, men det som händer då är väl att de nekar dig att köpa om du inte betalar kontant ... fråga om du får sätta upp det på kredit och betala när du nått t.ex. 100 kronor. Så gör en jag känner på golfklubben där jag spelar (de tar inte ut någon avgift, men de föreslog att göra så pga avgiften).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag skulle snarare föreslå att köpa en hink pulver av det slag du är ute efter och fixa det när du kommer hem så slipper du köpa svindyra gainomax. Two flies in a smell sas.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
De betalar en viss summa per transaktion. För små köp gör affären en förlust om de tar betalt med kort. Som sagt får de inte ta ut någon kortavgift, men det som händer då är väl att de nekar dig att köpa om du inte betalar kontant ... fråga om du får sätta upp det på kredit och betala när du nått t.ex. 100 kronor. Så gör en jag känner på golfklubben där jag spelar (de tar inte ut någon avgift, men de föreslog att göra så pga avgiften).

De får inte heller neka ett köp enligt Swedbank. Kräver de avgift eller nekar ett köp så går det att anmäla till närmsta bank så kommer deras apparat att tas om hand om de inte sköter sig. Tar en butik VISA, då tar de alltid VISA oavsett om man handlar för en krona eller 20000kr.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Anmäl, så försvinner en extra fifflare. Avskyr dessa avgifter.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag skulle snarare föreslå att köpa en hink pulver av det slag du är ute efter och fixa det när du kommer hem så slipper du köpa svindyra gainomax. Two flies in a smell sas.

Håller med dig. Gainomax är alldeles för dyrt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Håller med dig. Gainomax är alldeles för dyrt.

Vad skulle du rekommendera för pulver, med liknande effekt som Gainomax?

Visa signatur

En fisk...

Permalänk

Passa på att klaga hos på banken också om du ska rappotera in det, helt absurt att butikerna ska behöva betala för kortköp.

Permalänk
Medlem

Vad är för magiskt med Gainomax? Brukar ligga en bunke slängda sånna utanför alla gym.

Sen fattar jag inte varför folk är så livrädda för kontanter, går ju mycke snabbare och enklare istället för knappa koder hela tiden eller skriva autograf. Ta med en tjuga i ficken nästa gång du tränar istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Vad skulle du rekommendera för pulver, med liknande effekt som Gainomax?

Jag har 2 tips.

Den ena är att dricka mjölk istället för gainomax. gainomax innehåller 14g protein, en liter mjölk innehåller 34g, tas upp snabbare och innehålller a-vitamin m.m.
Känns kanske konstigt att dricka en liter mjölk efter träning, testa istället att byta ut vattnet (för du dricker väl vatten under passet) mot mjölk så kan du nästan se dina muskler växa. gainomax kostar 18 och vi vet alla vad mjölk kostar...

Annars är Vitargo ett bra substitut. De är bland annat huvudleverantör till kinesiska idrottsförbundet. Det ni! Finns bla på löplabbet

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
Jag har 2 tips.

Den ena är att dricka mjölk istället för gainomax. gainomax innehåller 14g protein, en liter mjölk innehåller 34g, tas upp snabbare och innehålller a-vitamin m.m.
Känns kanske konstigt att dricka en liter mjölk efter träning, testa istället att byta ut vattnet (för du dricker väl vatten under passet) mot mjölk så kan du nästan se dina muskler växa. gainomax kostar 18 och vi vet alla vad mjölk kostar...

Annars är Vitargo ett bra substitut. De är bland annat huvudleverantör till kinesiska idrottsförbundet. Det ni! Finns bla på löplabbet

Vatten är ju givet! Mjölk dricker jag mycket ändå, dock så är jag ute efter något pulver eller liknande som hjälper kroppen bygga vidare efter träning.

Antar att Vitargo är någon slags protein/energi pulver-tjofräs?

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, köp en bytta protte istället så kommer alla dina problem lösas. Pris för lika mycket carb/prot som en gainomax ligger väl på 2-5 kronor beroende på pris. Köp separat protein och carbs så blir det billigare än nån färdigblandad gainer, och du kan själv välja proportioner. Finns i butiker som budo&fitness och online på typ kolozzeums webshop vilket kan vara fördelaktigt om man handlar mycket på samma gång.
http://www.kolozzeum.com/forum/index.php där kan du säkert hitta lite info. Bara att ta med pulvret i en shaker och hälla på vatten efter träningen.

Mjölk är också bra men kan vara lite jobbigt att dricka efter träningen (hinner väl bli varm och jävlig), dessutom har alla en gräns för hur mycket laktos man tål även om man inte är intolerant. Inte kul att gå runt och prutta 24/7. Dessutom blir priset liknande om man får tag på billigt protein.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Gymgrossisten har just nu ett erjudande som jag själv funderar på att slå till på.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Kom ihåg bara att pulvret smakar inte i närheten av vad Gainomax gör. Om du tycker gainomax e rätt gott så kommer du nästan spy av de flesta pulversmaker, om du tycker gainomax har en rätt taskig smak så kommer du definitivt att avlida när du mixar pulver.

Twinlab choklad och Gainer Jordgubb har jag testat på, de smakar alltså så illa så jag vet inte om jag orkar fortsätta - taskigt att köpa nytt också eftersom en burk går på 300-500 spänn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera
Kom ihåg bara att pulvret smakar inte i närheten av vad Gainomax gör. Om du tycker gainomax e rätt gott så kommer du nästan spy av de flesta pulversmaker, om du tycker gainomax har en rätt taskig smak så kommer du definitivt att avlida när du mixar pulver.

Instämmer till fullo. Gainomax är findricka, kan för tusan drickas till fikat för att det är så gott. 150g tillskott blandat med ~5dl vatten däremot, är inte att leka med. Speciellt som minsta klump i skiten (för vem orkar skaka hur länge som helst?) kan stimulera kräkreflexerna. Better watch out

Permalänk
Medlem

uhu va finkänsliga ;P Dock kan jag hålla med om att TwinLab choklad inte är den godaste smaken men det går naturligtvis att få i sig det. Sen så smakar proteiner skit när det är stora mängder, även en del vitaminer avger beska smaker så det är inte så mycket man kan göra åt det. En Gainomax innehåller ganska lite protein och vitaminer mm, egentligen ganska oeffektiv och dyr dryck.

Permalänk

Akta er för alltför kolhydratrika gainers. Tränar man inte tokseriöst så är det jobbigt att bli av med allt fett sedan. Gick upp lite väl mycket när jag käkade gainer även fast jag tränade 4ggr vecka.

Kör nu enbart på gymgrossistens whey 80 jordgubb (proteindricka) som smakar supergott blandat med mjölk. Kombinerar med lite vanlig mat för att få i mig lite kolhydrater iaf.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Off topic, men är det bara jag som stör mig på gymmet då alla taniga killar som tränar med 8kg hantlar, efter gympasset drar de fram sin shaker från gymgrossisten och börjar mixa pulver och ser hur nöjda som helst och tror att har fått de "The pump" ?

Ett tips till trådskaparn:
Cash is king, det är psykologiskt enklare o handla onödigt skit på kort än med kontanter. Cash is king

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk

m3rnel: folk får väl träna med vilka vikter dom vill? idiot!

Visa signatur

foo shizzle'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Anmäl, så försvinner en extra fifflare. Avskyr dessa avgifter.

Tja, fifflare var att ta i tyckte jag, hur skulle du själv ställa dig till avgifterna om du ägde en affär?

Trådskaparen: Om du nu prompt måste ha dessa Gainomax för 18kr så kan du väl växla till dig ett antal 20or som du kan lägga i ett kuvert i träningsväskan.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

nejnej pojkar anabola ska ni ta, då växer det nää men helt seriöst, vilka priser det är på gainomax, och suger gör det faktist

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beerbaron
m3rnel: folk får väl träna med vilka vikter dom vill? idiot!

Om du läser mitt inläg nogrannare så kommer du förstå vad jag menar.
Alla som dricker proteinpulver och tränar slappt, borde inte dricka (totalt onödigt) verkar som om man tränar idag på gym så är proteinpulver AO.
Det som falerar är motiviationen.

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Tja, fifflare var att ta i tyckte jag, hur skulle du själv ställa dig till avgifterna om du ägde en affär?

Trådskaparen: Om du nu prompt måste ha dessa Gainomax för 18kr så kan du väl växla till dig ett antal 20or som du kan lägga i ett kuvert i träningsväskan.

Jag personligen skulle följa reglerna, annars hade jag inte haft den åsikt jag har. Tyckte order avsky visar vart jag står.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Off topic, men är det bara jag som stör mig på gymmet då alla taniga killar som tränar med 8kg hantlar, efter gympasset drar de fram sin shaker från gymgrossisten och börjar mixa pulver och ser hur nöjda som helst och tror att har fått de "The pump" ?

Ett tips till trådskaparn:
Cash is king, det är psykologiskt enklare o handla onödigt skit på kort än med kontanter. Cash is king

8kg kan för någon annan vara lika tungt som 20 kg för dig. vad får dig att tro att dom svagare inte behöver lite protein efter att kört ett hårt träningspass?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Off topic, men är det bara jag som stör mig på gymmet då alla taniga killar som tränar med 8kg hantlar, efter gympasset drar de fram sin shaker från gymgrossisten och börjar mixa pulver och ser hur nöjda som helst och tror att har fått de "The pump" ?

jag måste gå mot strömmen här och hålla med dig

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Jag personligen skulle följa reglerna, annars hade jag inte haft den åsikt jag har. Tyckte order avsky visar vart jag står.

Nu är det så att "reglerna" är kortföretagens bestämmelser och de slår mot handlarna, konsumenterna och kortföretagen gynnas däremot.
Varför ska en affär sälja saker med förlust i vissa fall?
Du verkar ha väldigt svårt att leva dig in i situationen från en butiksägares perspektiv.

Tycker du att det vore bättre om de fifflade med skatten (som så många restauranger gör) istället? När de sparar in pengar på det har de säkert råd att låta folk betala med kort även om de bara köper nåt för en femma...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Nu är det så att "reglerna" är kortföretagens bestämmelser och de slår mot handlarna, konsumenterna och kortföretagen gynnas däremot.
Varför ska en affär sälja saker med förlust i vissa fall?
Du verkar ha väldigt svårt att leva dig in i situationen från en butiksägares perspektiv.

Tycker du att det vore bättre om de fifflade med skatten (som så många restauranger gör) istället? När de sparar in pengar på det har de säkert råd att låta folk betala med kort även om de bara köper nåt för en femma...

Jag har inte alls svårt att leva mig in i en butiksägares perspektiv, så försök inte få det till något annat. Jobbar i butik själv, och förstår åtminstone min ägares perspektiv. Men det är fortfarande inte kunden som ska behöva ta den smällen. De borde ha varit medvetna om detta när de anmälde sig för att kunna ta kort. Går de i förlust, samt inte har råd med det, så har de inte övervägt beslutet tillräckligt bra. Och varför skriver du reglerna inom citationstecken, när det är just regler? Vi har skilda åsikter, förstå det.

Fiffla med skatten är också fel, men det har inte med saken att göra. Det är en principsak att inte betala kortavgiften. Vad de sedan gör med mina pengar efteråt bryr jag mig lika mycket om som vem som helst (dvs, jag bryr mig, men inte tillräckligt för att protestera).

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Vila i frid

Exakt var vänder man sig gällande anmälningar?
Mitt närmsta utlämningsställe (posten) kör med samma fasoner. Handlar man för under x-kronor så tillkommer en avgift.

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Varför ska en affär sälja saker med förlust i vissa fall?

Att erbjuda sina kunder betalning med kort är en service som näringsidkaren valt att erbjuda sina kunder.

Om aktuell rörelse går med förlust på att erbjuda denna service får man fundera på om denna tjänst är lönsam eller inte att erbjuda kunderna. Som näringsidkare får man ta igen förlorad lönsamhet i annan del av verksamheten. Exempelvis öka omsättning eller marginaler på andra saker. Exempelvis kanske merparten kunderna handlar för en större summa där vinsten vida överstiger förlusten på de kunder som handlar för småbelopp.

Nä, har man accepterat ett avtal och valt att erbjuda en tjänst för sina kunder får man stå för det!

Förresten, någon som har en aning om vad en kortbetalning kostar för butiksägaren?

Kan säga att de flesta gör ett par hundra procent påslag på kortavgiften gentemot verkliga kostnader. Det börjar bli som med ICA's matkassar...