Permalänk

Skapa relativ m3u spellista

Kan någon förklara för mig skilnaden mellan relativa och absoluta sökvägar i M3U spellistor? Jag har försökt hitta information om det på nätet och jag fattar det som att när sökvägarna är relativa så kan man inte flytta spellistan till annan plats än där ljudfilerna är, för då kommer Winamp (eller annat mediaprogram) att leta efter filerna i den mappen där spelningslistan är och då kommer spellistan inte att fungera. När man har absoluta sökvägar i M3U listan så kan man flytta spellistan till vilken plats som helst på hårddisken eller till och med till annan hårddisk och den kommer att fungera, så länge man inte flyttar ljudfilerna. Har jag fattat det rätt?

Jag skulle då vilja skapa en M3U spellista med relativa sökvägar, för den kommer att ligga i samma mapp som ljudfilerna och jag vill kunna flytta hela mappen utan att spellistan slutar fungera. Jag använder vanligtvis Windows Media Player men den verkar skapa bara absoluta sökvägar om man väljer att spara spellistan i M3U format.

För jag har just nu en M3U spellista som inte fungerar eftersom jag flyttade ljudfilerna till en annan plats. Och det är det jag vill åtgärda, för jag känner inte för att gå in nu i spellistan och uppdatera sökvägen manuellt för drygt 300 ljudfiler. Så jag tänkte flytta tillbaka filerna så att spellistan fungerar igen, och sedan vill jag göra listan relativ, och sedan flytta hela mappen vart jag vill.

Så, kan någon tala om för mig hur jag ska skapa en M3U spellista med relativa sökvägar? Kan jag göra det i Windows Media Player eller måste jag använda något speciellt program? Hur skulle jag kunna skapa relativa M3U spellistor manuellt eventuellt?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Re: Skapa relativ m3u spellista

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
När man har absoluta sökvägar i M3U listan så kan man flytta spellistan till vilken plats som helst på hårddisken eller till och med till annan hårddisk och den kommer att fungera, så länge man inte flyttar ljudfilerna. Har jag fattat det rätt?

Så, kan någon tala om för mig hur jag ska skapa en M3U spellista med relativa sökvägar? Kan jag göra det i Windows Media Player eller måste jag använda något speciellt program? Hur skulle jag kunna skapa relativa M3U spellistor manuellt eventuellt?

ja. men om det är en så begåvad metod vattefanken, flyttar du filerna funkar det inte, har du samma struktur och byter HDD-plats funkar det inte. osv

om det inte finns ett val för det i programmet så är det la bara att editera manuellt. (det är ju inget mer än en textfil)

http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Audio/Other-AUDIO-Too...

eller nått sånt?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Glömsk

En m3u består helt enkelt av nyrad-separerade sökvägar. Ovanför en sökväg kan det finnas information om låten på en rad som börjar med #EXTINF: (jag tror detta är något som winamp började med). Vad du därför kan göra är att du öppnar din m3u i en texteditor och gör en find-replace på root-sökvägen och ersätter den med "ingenting".

Låt säga att du använder Windows. Låt oss också säga att du spar din musik i säg Z:\Musik\. Du har en m3u som ser ut såhär, säg:

Z:\Musik\Rock\Elvis\aaa.mp3 Z:\Musik\Rock\Elvis\bbb.mp3 Z:\Musik\Rock\Elvis\ccc.mp3

Ta bort Z:\Musik\ då får du

Rock\Elvis\aaa.mp3 Rock\Elvis\bbb.mp3 Rock\Elvis\ccc.mp3

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
En m3u består helt enkelt av nyrad-separerade sökvägar. Ovanför en sökväg kan det finnas information om låten på en rad som börjar med #EXTINF: (jag tror detta är något som winamp började med). Vad du därför kan göra är att du öppnar din m3u i en texteditor och gör en find-replace på root-sökvägen och ersätter den med "ingenting".

Låt säga att du använder Windows. Låt oss också säga att du spar din musik i säg Z:\Musik\. Du har en m3u som ser ut såhär, säg:

Z:\Musik\Rock\Elvis\aaa.mp3 Z:\Musik\Rock\Elvis\bbb.mp3 Z:\Musik\Rock\Elvis\ccc.mp3

Ta bort Z:\Musik\ då får du

Rock\Elvis\aaa.mp3 Rock\Elvis\bbb.mp3 Rock\Elvis\ccc.mp3

Mappstrukturen såg ut så här innan:
C:\Mapp1\Mapp2\Mapp3

I mapp 3 låg mp3 filerna och i mapp 2 m3u spelningslistan till ljudfilerna. Spelningslistan och ljudfilerna låg alltså inte i samma mapp, spelningslistan låg i mappen ovanför.

I mapp 1 skapade jag en ny mapp och efter att jag flyttade mapp 2 till den mappen ser det ut så här nu:
C:\Mapp1\Mapp4\Mapp2\Mapp3

Mapp 4 har alltså tillkommit och nu bröts då länken i och med att sökvägen till mp3 filerna ändrades.

Men jag ändrade ju ingenting i mappen där själva ljudfilerna och spellistan finns. Så om spellistan hade använt relativa sökvägar till ljudfilerna så hade det inte påverkat något alls om jag flyttade hela den mappen (mapp 2). Vad ska rot-sökvägarna ersättas med så att de blir relativa till mapp 2 bara?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Glömsk

Relativa och absoluta sökvägar är samma koncept som all annan filhantering och är inget specifikt för spellistor. Om du har C:\Mapp1\Mapp2\Mapp3\fil.mp3 så är detta en absolut sökväg. Om du "befinner dig" i Mapp3 är "fil3.mp3" en relativ sökväg till samma fil. Om du befinner dig i Mapp1 är Mapp2\Mapp3\fil.mp3 också en relativ sökväg till samma fil.

Alltså: om du lägger m3u-spellistan i exempelvis Mapp2, så ska sökvägarna se ut ungefär Mapp3\fil.mp3. Då kan du flytta runt Mapp2 hur mycket du vill utan att spellistan går sönder.

Vad är det för mediaspelare du använder förresten? Jag känner inte till en enda mediaspelare som skriver absoluta sökvägar i någon sorts playlist.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Relativa och absoluta sökvägar är samma koncept som all annan filhantering och är inget specifikt för spellistor. Om du har C:\Mapp1\Mapp2\Mapp3\fil.mp3 så är detta en absolut sökväg. Om du "befinner dig" i Mapp3 är "fil3.mp3" en relativ sökväg till samma fil. Om du befinner dig i Mapp1 är Mapp2\Mapp3\fil.mp3 också en relativ sökväg till samma fil.

Alltså: om du lägger m3u-spellistan i exempelvis Mapp2, så ska sökvägarna se ut ungefär Mapp3\fil.mp3. Då kan du flytta runt Mapp2 hur mycket du vill utan att spellistan går sönder.

Vad är det för mediaspelare du använder förresten? Jag känner inte till en enda mediaspelare som skriver absoluta sökvägar i någon sorts playlist.

Jag provade en gång MediaMonkey och med den skapade jag då den här spellistan. Men vad jag nu har gjort är att jag har flyttade tillbaka mappen där den var innan spellistan bröts, så att jag kunde öppna spellistan i Windows Media Player. Inifrån WMP valde jag sedan att spara spellistan och skriva över den gamla. När jag efteråt öppnade den nya listan i Notepad så var sökvägarna relativa. Däremot så var inte titlarnas namn från ID taggen angivna, utan de angavs direkt efter filnamnet (trots att de har ID taggar). Titlarnas längd var också angiven till noll sekunder. Men allt som allt fungerar spellistan nu precis så som jag vill, och det är det viktigaste.

Så ja, det verkar som att MediaMonkey är ett sånt program som inte använder relativa sökvägar till spellistorna. Men i och för sig så vill jag minnas att jag kopierade den här spellistan direkt från MediaMonkeys programkatalog och döpte om den bara efteråt. MediaMonkey skapar en katalog i Mina Dokument där den lagrar sin databas med information om de filer som finns lagrade i dess mediebibliotek, där lagrar den också en M3U fil som innehåller de låtar som senast fanns i uppspelningslistan så att man återuppta uppspelningen från samma låt när man startar programmet igen. Det var den listan som jag kopierade och gjorde om till min personliga spelningslista. Jag sparade inte listan via programmets eget kommando för det med andra ord. Och det var kanske ett misstag och anledningen till att låtarna angavs med absoluta sökvägar i listan.

Jag använder annars bara Windows Media Player för uppspelning av ljudfiler. Jag brukade köra med Winamp förut, men det var mycket länge sedan, fram till version 4 eller nåt då jag tröttnade på den. Jag är på jakt efter ett bra alternativ till Windows Media Player just nu, men under tiden är det det bästa jag har. Det var anledningen till att jag provade MediaMonkey som är ett fritt och nästan helt komplett program med allt man kan tänkas behöva. Men jag var inte riktigt nöjd med MediaMonkey. Så om du har några tips och förslag på snarlika program så är det mer än välkommet. Jag behöver inte något minimalistiskt och resurseffektivt program som Winamp, Foobar etc. det får gärna vara stort och käka mycket resurser, spelar ingen roll så länge man är nöjd med programmet i sig. De viktigaste funktionerna för mig är mediebiblioteket och användbara funktioner som EQ och dylikt. Sedan får det vara anpassningsbart genom att ha support för olika skal och liknande, men det är inte så viktigt. Det behöver inte ens ha stöd för videofiler alltså, för video använder jag andra program.

Tack för hjälpen! Och som sagt, vet du något bra medieprogram så tipsa mig gärna.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Jag är på jakt efter ett bra alternativ till Windows Media Player just nu, men under tiden är det det bästa jag har.

Kan tipsa om foobar2k, iTunes om du vill ha nå stort eller Songbird som är som iTunes men open source.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Kan tipsa om foobar2k, iTunes om du vill ha nå stort eller Songbird som är som iTunes men open source.

Songbird verkar vara mest intressant för min del här. Tackar för tipset! Du får gärna komma med fler förslag om du vet något mer.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111