Ökning av spel prestanda med nu hårddisk?

Permalänk
Medlem

Ökning av spel prestanda med nu hårddisk?

Precis som rubriken lyder! Jag har en WD 2000 IDE 200GB slö som fan! Lite halv trasig osv! Skulle min FPS kunna gå upp om jag bytade till en Samsung Spinpoint 750 GB 7200RPM och 32MB Buffert?!?!?

MvH

Permalänk
Medlem

har tyvär ingenting att bidra med när det gäller din specifika fråga Jeboor men jag tänkte jag hakar på med en liten följdfråga. Jag håller på och monterar en speldator och undrar därmed om det finns någon riktigt prisvärd, snabb hårddisk att reckomendera? har prestanda som prioritet. Utrymme löser men en andra intern om så krävs.

MvH

Permalänk
Medlem

Nej du får inte högre fps, med lite tur kanske du får mindre hd spikar i spelen och får en jämnare fps. Om den gammla disken nu verkligen är katastrof

Pumparen: Valfri Raptor disk att köra ditt os ifrån är min rekomendation

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Nej du får inte högre fps, med lite tur kanske du får mindre hd spikar i spelen och får en jämnare fps. Om den gammla disken nu verkligen är katastrof

Pumparen: Valfri Raptor disk att köra ditt os ifrån är min rekomendation

inte valfri dom där gamla ruttna 74/36gigarna är ju slöare än nya 7200 spurtare

Ska man köpa snabb disk skall det vara Velicoraptor 300GB eller en stor ny WD 640 eller samsung F1 1TB

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Blir nog en sådan samsung F1 1TB då, slipper jag strula med flera interna. Tack för hjälpen!

Edit: även 150gb är rutten antar jag?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pumparen
Blir nog en sådan samsung F1 1TB då, slipper jag strula med flera interna. Tack för hjälpen!

Edit: även 150gb är rutten antar jag?

150 GB velociraptor är inte rutten. Inte 74 GB heller. Men äldre raptorerna är inte att rekommendera för nyköp.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Du skulle känna en stor skillnad i laddningstider och processoranvänding från att gå från IDE till SATA.

Med IDE så sker överförningen åt ett håll itaget och SATA medför seriell överföring (kan både skriva och läsa samtidigt)

Jag kan knappt koppla in en IDE HDD i mitt system utan att drabbas av konstiga överföringshastigheter och ojämna laddningstider.

SATA is the shit!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Du skulle känna en stor skillnad i laddningstider och processoranvänding från att gå från IDE till SATA.

Med IDE så sker överförningen åt ett håll itaget och SATA medför seriell överföring (kan både skriva och läsa samtidigt)

Jag kan knappt koppla in en IDE HDD i mitt system utan att drabbas av konstiga överföringshastigheter och ojämna laddningstider.

SATA is the shit!

Nu drar du på för höga växlar. PATA och SATA har idag på normala 7200 rpm diskar ingen enorm skillnad om det är samma modellserie. Trådskaparen kommer naturligtvis märka stor skillnad eftersom varje nyproducerad 7200 rpm disk är snabbare än sådan där gammal 200 GB (högre datadensitet på skivorna).

Ja PATA har halv duplex (lite svårt med annat på en multidrop databuss). Men seriell överföring är inget som betyder att det har full duplex. SATA har separata ledarpar för sändning och mottagning men jag är väldigt tveksam till nyttan av full duplex till en hårddisk. Att skriva till och läsa ifrån en hårddisk samtidigt gör att det tar väldigt lång tid eftersom den försöker göra båda sakerna samtidigt och läs- och skrivhuvudet får röra sig väldigt mycket fram och tillbaka. Själva kommandona till enheten att den ska läsa något är så små så det inte gör någon skillnad jämfört med datan som skickas tillbaka.

Du verkar ha något annat problem med din dator.

Du har fler som håller med mig i den här tråden som också är aktuell http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Du har fler som håller med mig i den här tråden som också är aktuell http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

- Tackar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
inte valfri dom där gamla ruttna 74/36gigarna är ju slöare än nya 7200 spurtare

Ska man köpa snabb disk skall det vara Velicoraptor 300GB eller en stor ny WD 640 eller samsung F1 1TB

Fan snackar du om?
Ge inte felaktiga svar. 36 Gb versionen är den som har absolut lägst sök tider och tveklöst är bäst att köra ett OS på. Spel o annat skit lägger man på vanliga diskar i raid0 om man vill ha hastighet. Amatör...

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Re: Ökning av spel prestanda med nu hårddisk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeboor
Precis som rubriken lyder! Jag har en WD 2000 IDE 200GB slö som fan! Lite halv trasig osv!

Det spelar ingen roll hur halv din hårddisk är, är den bara det minsta halv så är den trasig. Om nu något kan vara mer eller mindre halvt.