Permalänk
Medlem

Lunchtips

Nu är det som såhär att jag började mitt andra år på min ky-utbildning idag (läs igår) och som vanligt står jag inför samma dilemma som alltid..
Alla "rikingar" i klassen drar och käkar på restaurang men ekonomisk som man är så väljer man att stå över, dessvärre så är jag så snäll så att jag efterskänker alltid gårdagens middagsrester till min sambos matlåda. Så det slutar alltid med att jag får gå till ica och köpa en baguette och ramlösa (vilket i slutänden kostar lika mycket som dom andras lunch).
Så jag är nu ute efter något snabbt och smidigt som jag antingen kan förbereda snabbt på morgonen och som är mättande och gärna gott också.
Jag har inte mycket tid på mig på mornarna (och jag tänker inte gå upp tidigare för att fixa iordning), så helst någon schysst billig kombination som jag kan köpa på ica och mixa ihop lite snabbt i klassrummet..
Funderat lite på keso och grönsaker, men jag tror tyvärr inte jag är en kesomänniska.
Kok/Stek-möjligheterna i skolan samt på mornarna är VÄLDIGT begränsade, så det måste vara något slags halvfabrikat eller liknande.
Så om någon har nått fint tips till mig som besparar mig från svettiga baguetter med torra köttbullar i så säg till ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

koka makaroner/potatis/ris dagen innan är väl knappast tidskrävande eller svårt. Eller bara laga större mängder så de räcker till 2matlådor. Det är väl de smartaste.

Eller så ber du "rikemannsfolket" ta med doggybag

Permalänk
Avstängd

det finns pasta bolognes påsar eller hur det stavas som är inte så dyra tror jag räcker till 2-3 rätter, en findus påse, jag brukar ta det på morgonen eller på nätterna när jag inte orkar göra något. det är bara att värma upp i stekpannan tar kanske 3-5min:P jag gillar den iaf men kan bli tröttsamt om du tänkt äta samma sak varje dag;) men jag har för mig iaf dom ska vara billiga.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Gör våffelsmet hemma som du tar med dig, och ett våffeljärn, sen pluggar du in det i närmsta lediga uttag och kör

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Som någon annan sagt, öka på mängden mat ni gör till middag så båda kan få matlådor, inte så mycket dyrare och inte så mycket mer jobb :).

Eller gör en jättesats med köttbullar någon söndag när du har tråkigt, släng in dom i frysen, sen är det bara ta fram efter behov och antingen köpa nåt sjysst bröd å lite röbetssallad så du lätt kan slänga ihop några goda köttbullemackor, alternativt typ koka lite makaroner och slänga i några köttbullar.

Sen nåt som jag aldrig testat men som borde kunna funka, förbered en macka med massa ost, skinka, senap eller va du nu tycker är gott, så kör man den i micron sen i skolan å får typ en varm macka

Sen finns det ju såklart massa halvfabrikat om man letar i frysdiskarna, pajer eller pizzor med lite sallad till funkar ju. Även typ fiskgratäng som du bara slänger in i ugnen på kvällen och sen ner i en matlåda, funkar fint att värma dagen efter igen.

Jag kommer säkert på fler grejer sen
Lycka till

Visa signatur

Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Permalänk
Medlem

Som sagt, gör fler matlådor.
Blir i princip alltid minst 2 matlådor när jag lagar mat.
Skaffa en stor frys och gör massor med matlådor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag håller med tidigare talare när det gäller matlådor. Ta en stund på söndag till att laga mat som håller att frysa in. Gör några olika, enkla rätter så att du kan variera dig lite. Bara att plocka ut en låda på morgonen och dra iväg.

Om det inte är ett tänkbart alternativ kan du ju kolla runt lite i affären efter soppor av olika sorter. Det och bröd till fungerar rätt bra som lunch. Värma vatten kan man ju göra i mikron. Annars har du ju Arlas Kelda-soppor som bara är att värma. De är väldigt goda och mättande.

http://www.kelda.se

Visa signatur

Fåglarna flyger i gryningen!

Permalänk
Medlem

typ alla affärer säljer ju lådor me mikro käk för 30 spänn, men d kanske inte blir så mkt billigare. Men dete ju bara att öka storleken på alla middagar o frysa in:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Yes precis som andra har skrivit. Laga mer mat:P Det kan ju inte vara så svårt att öka mängden mat med några extra potatisar o kött o så.

Annars har du ju såklart de där frysta Dafgård och liknande. Allt är ju inte något vidare men du kan ju testa dig fram till din favorit. Lasagnen är väldigt bra iaf. Gillar också den där kyckling Jakop. Men öka på mängden mat ni lagar bara inte svårare än så faktiskt.

Själv hade jag tänkt laga storkok varje gång jag lagar mat för att sen frysa in portionsvis för att inet behöva göra mat varje gång jag ska käka:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

tonfisksallad

5 kr burken för tonfisk på ÖB