Går inte installera vista, inga cd/dvd drivrutiner??

Permalänk
Medlem

Går inte installera vista, inga cd/dvd drivrutiner??

Hej! Köpte nyss en dator från komplett utan OS då jag redan hade vista ultimate sedan tidigare. Problemet är när jag bootar upp från skivan och trycker på "installera windows nu"-knappen så kommer det upp en ruta som säger att jag behöver installera cd/dvd-enhets drivrutiner. Konstigt tycker jag då detta är andra datorn jag köpt utan OS och där har det alltid varit så att modekortet och dvd läsaren har någon standard drivrutin installerad allredan.
Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S, är min läsare. Ladda ner firmware från Sonys hemsida och la in den på en USB stick men eftersom modekortet heller inte har några drivrutiner alls så kan den inte läsa USB portarna. Snälla hjälp mig någon!

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

ASUS p6t deluxe OC palm edition x58.

Permalänk
Medlem

Kan inte se att ett nytt BIOS skulle hjälpa.

Du kan ju testa att byta SATA port på DVD läsare.
Sen ska du kunna läsa USB minnen i "dos".

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa och göra en ISO fil av skivan och sedan använda en USB stick för att installera, grymt smidigt med Unetbootin. Har visserligen inte testat med Vista men det borde inte vara någon skillnad där.
http://lubi.sourceforge.net/unetbootin.html

EDIT; sorry missade det där med USBn men drivrutiner ska ju inte behövas för att boota från BIOS alls!?

Permalänk
Medlem

Asså windows installern säger åt mig att välja en plats där jag har drivrutinerna till läsaren, jag hade lagt in filen på en USB stick som då skulle vara (F men när jag trycker på den så säger den att det inte finns någon. Riktigt konstigt.

Permalänk
Medlem

Verkar som att min läsare var ett söndagsexemplar. Prövade med en extern dvd-brännare och håller på att installera windows vista nu! Stört härligt. Har en dvd-läsare över som jag ska hitta och sätta in imorgon så det ska lösa dig det med. Ska ändå ringa o klaga lite på komplett imorgon. Tack för all hjälp förhoppningsvis så funkar allt som det ska nu.

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att vissa SATA läsare inte fungerar så bra ihop med just Vista skivan. Jag hade seriösa problem tills jag uppdatera firmware på min. Den funkar nu, men låter något fruktansvärt när den läser just Vista skivan. (har prövat med en grannes skiva också, likadant.)

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem

min gör samma sak, men jag brukar över rösta den med musik tills installationen är klar:P