Permalänk
Medlem

Student present

Jag ska få en kamera (kompakt kamera) i studentpresent. Budgeten är på ca 2000-2500 och enda kravet jag har är att den ska ta bra kort (jag är inte direkt någon som tar mängder med kort och har inte haft en egen digital kamera förut).

Jag har kollat Canon IXUS 100, både mamma och pappa har en IXUS av lite äldre modell och jag tycker att dom är lätta att använda och tar bra kort.

Sen har jag även kollat på Casio Exilim EX-S12 och Sony Cybershot DSC-W230 som fick väldigt bra kritik i M3s test av semesterkameror (Test: Bästa kameran till semestern).

Vilken/vilka kameror skulle ni rekommendera? Är det något man ska tänka på när man ska köpa kompakt kamera?

Permalänk
Medlem

Re: Student present

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dimebag
Vilken/vilka kameror skulle ni rekommendera? Är det något man ska tänka på när man ska köpa kompakt kamera?

Canons IXUS serie är väldigt bra. Snabba, smidiga och det går fort att ändra kritiska inställningar.

Det du ska tänka på är hur snabbt den startar och hur responsen är. Det står sällan i recensioner men är ofta avgörade om du hinner fånga rätt ögonblick på bild.

Permalänk
Medlem

Re: Student present

Jag tipsar hett om Ixus 100. Rejäl upphottning av förra generationen och nu har de blivit grymt snabba också. Bra prisklass och snyggt yttre.
Som föregående påpekar spelar det ganska stor roll hur snabb kameran är. Sure, det är asnajs att hitta en kamera för tusenlappen, men mindre kul om det tar ett halv jordsnurr innan den faktiskt tar bilden. Och flest megapixlar är inte alltid bäst i kompaktsegmentet:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dimebag

Vilken/vilka kameror skulle ni rekommendera? Är det något man ska tänka på när man ska köpa kompakt kamera? [/B]

Permalänk
Medlem

Om man jämför bildkvaliteten mellan en IXUS 100 och en TZ5 är det stor skillnad? Dom kostar ju trots allt unigefär lika mycket är det värt att gå upp i storlek?

Permalänk
Medlem

Största skillnaden där är väl att du har vidvinkel i TZ5'an. Nu har jag inte kört TZ5 så enormt mycket, men jag upplever ändå Ixusen som kvickare och det är inte några som helst fel på bildkvalitén där.

Permalänk

Har bara erfarenhet av Ixus.
Farsan köpte precis en Ixus 100, och den är bara för nice.
Snabb som attan, riktigt bra bildkvalite, lättanvänd och extremt portabel.
Kan inte annat att rekommendera den.

Permalänk
Medlem

Har själv beställt en Casio Exilim EX-S12 då de ansågs vara den bästa kompaktkameran i M3 testet (Ixus 100 var en av deltagarna). Sen är Exilim snyggare enligt mig ;). Kan ej svara själv ännu på hur bra den är eftersom jag ännu inte fått den men jag kommer säkert bli nöjd.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Nej, det var IXUS 110 IS som var med i testet inte 100, och det enda dom klagar på va priset då IXUS 100 är billigare så tror jag inte det är så mycket att klaga på.

Sen undrar jag va ni har för erfarenhet av Ricoh och deras CX1, jag tycker att den verkar var bra men jag vet inte hur kvaliten är på dom och hur bilderna blir.

Permalänk

Såg att Exilim S-12 saknar bildstabilisator. Är det något man behöver som nybörjare? Låter fint att den hjälper till att stabilisera men det måste finnas nackdelar med det också?

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dimebag
Nej, det var IXUS 110 IS som var med i testet inte 100, och det enda dom klagar på va priset då IXUS 100 är billigare så tror jag inte det är så mycket att klaga på.

Sen undrar jag va ni har för erfarenhet av Ricoh och deras CX1, jag tycker att den verkar var bra men jag vet inte hur kvaliten är på dom och hur bilderna blir.

Ricoh är imo ett nishat märke som riktar sig till entusiaster som vill ha det lilla extra, främst när det gäller byggkvalité. Jag tycker inte om dem, det finns andra kompakter som är lättare att använda.

Ett allmänt råd: strunta i bildkvalité och koncentrera dig på hur kameran är att använda istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krisskross
Såg att Exilim S-12 saknar bildstabilisator. Är det något man behöver som nybörjare? Låter fint att den hjälper till att stabilisera men det måste finnas nackdelar med det också?

Bildstabilisering är meningslöst om man som nybörjare kör blixten i autoläge. Annars kan det vara guld värt, finns inga nackdelar med det. Men det är inget som skulle vara avgörande för min del.

Permalänk
Medlem

Blir mer och mer sugen på en superzoom, har varit och testa dom lite och känner att IXUS 100 nästan blir för liten, men tycket att den inte är helt ute ur leken än.

Har ju pratat om TZ5 förut och den är ju i lagom pris, jag upplevde den inte som mycket långsammare utan tycket att det var marginellt.
Finns det någon annan, typ Canon PowerShot i samma prisklass och segement? Om man kollar på tex TZ6 så värkar inte den vara värd ca 500 kr mer?

Permalänk
Medlem

Positiva saker med Ixus 110 enligt testet:

*Bra menyer, funktioner, användarvänlighet,

Negativa saker med Ixus 110 enligt testet:

*Rätt långsam fokusering.
*Ingen speciell bildkvalité, (bilderna innehåller missfärgningar), Brus uppstår i mörker.
*Dýr

Efterträdaren till Ixus 100LS slog inte Exilim EX-S12 som också kostar väldigt lite (2200-2300kr). Tror då inte heller att företrädaren lyckas med det, men det är bara vad jag tror och har själv ingen direkt kunnighet vad gälle digitalkameror.

Annars om det nu skulle visa sig att kamerorna är likvärdiga (Ixus 100 och EX-S12) så skulle jag välja den kamera som är billigast. Du kan få EX-S12 för ca 400kr billigare än Ixus 100 i dagsläget.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]