Koppla hårdisken till stationär dator?

Permalänk
Medlem

Koppla hårdisken till stationär dator?

Har fått problem med min hårddisk, på min bärbara. Nu undrar jag hur jag på bästa sätt kan koppla denna hårddisken till min stationära dator, för att överföra mina viktiga filer... (kommer inte in på hårddisken genom den bärbara).

Vilken typ av kabel ska man använda sig av?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.jönns
Denna kanske?

https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/usb-dockning...

Oh fan, den hade jag missat...
tror du det går att koppla den, ändå att jag har ett fel på Vistan som är installerad?

Permalänk
Medlem

Re: Koppla hårdisken till stationär dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av terun
Har fått problem med min hårddisk, på min bärbara. Nu undrar jag hur jag på bästa sätt kan koppla denna hårddisken till min stationära dator, för att överföra mina viktiga filer... (kommer inte in på hårddisken genom den bärbara).

Vilken typ av kabel ska man använda sig av?

Funkar det inte att bara koppla in den direkt på en ledig SATA-kabel i den stationära? Givet att man bara ska kopiera över filerna, och sen kan koppla bort den så spelar det ju ingen roll om den ligger helt löst. Dvs man behöver då inte lägga ut en endaste krona.

Eller tänker jag fel? Jag har nämligen tänkt att göra så med min gamla laptop hdd när jag fått hem min nya ssd.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Koppla hårdisken till stationär dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Funkar det inte att bara koppla in den direkt på en ledig SATA-kabel i den stationära? Givet att man bara ska kopiera över filerna, och sen kan koppla bort den så spelar det ju ingen roll om den ligger helt löst. Dvs man behöver då inte lägga ut en endaste krona.

Eller tänker jag fel? Jag har nämligen tänkt att göra så med min gamla laptop hdd när jag fått hem min nya ssd.

Det var så jag tänkt från början, men behöver man inte nån speciell kabel till det?

Permalänk
Medlem

Finns billiga 2.5" kabinetter på Tradera bl a. Ex: http://www.tradera.com/NY-IBM-2-5-Extern-harddisk-Chassi-USB-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzyzx
Finns billiga 2.5" kabinetter på Tradera bl a. Ex: http://www.tradera.com/NY-IBM-2-5-Extern-harddisk-Chassi-USB-...

Men inte behöver man väl en sån för en tillfällig inkoppling för att kunna föra över filer?

Men visst, om man tänkt ha kvar 2.5-hårddisken i den stationära är nog en såndär grej bra.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Koppla hårdisken till stationär dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av terun
Det var så jag tänkt från början, men behöver man inte nån speciell kabel till det?

Jag testade precis att sätta in min 2.5" laptophårddisk i min stationära dator, och det gick utmärkt. Men först var jag lite förbryllad, då jag bara hittade ide-strömkablar i datorn, men sen hittade jag rätt strömkabel.

Så du ska inte behöva köpa något alls, om du bara ska koppla in den tillfälligt.

Permalänk

När jag tog ut HDD ur vår stationära dator och kopplade in den till min laptop för att föra över filer innan den skulle skickas iväg fungerade det inget vidare. Fick upp att disken var felaktig och behövde formateras innan användning.

Någon som vet vad som kan vara problemet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimih:

Jag testade precis att sätta in min 2.5" laptophårddisk i min stationära dator, och det gick utmärkt. Men först var jag lite förbryllad, då jag bara hittade ide-strömkablar i datorn, men sen hittade jag rätt strömkabel.

Så du ska inte behöva köpa något alls, om du bara ska koppla in den tillfälligt.

Vilken strömkabel var det du använde? Jag är osäker och vill absolut inte ha sönder den hårddisken jag måste koppla in. Jag har en avlång smal kabel som passar i det uttag som är höger om SATA ingången, är detta rätt kabel och uttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XiruN:

Vilken strömkabel var det du använde? Jag är osäker och vill absolut inte ha sönder den hårddisken jag måste koppla in. Jag har en avlång smal kabel som passar i det uttag som är höger om SATA ingången, är detta rätt kabel och uttag?

Har du en sata disk?
Sätt i en kontakt från moderkortet till hårddisken (finns bara en typ av kontakter som passar)
Sen strömmen till den stoppar du in en sata ström till har du ingen på nätagget får du ta en molex -> sata ström adapter

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av XiruN:

Jag har en avlång smal kabel som passar i det uttag som är höger om SATA ingången, är detta rätt kabel och uttag?

Den blir perfekt, kör hårt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Den blir perfekt, kör hårt.

Tack!