Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Men det brukar ju bli jättevarmt med min gamla dator, hur kommer det sig att med denna att det inte blir varmt?

I min nuvarande GAMLA dator så blåser nätagget ut en jäkla massa varmluft, ibland blir det riktigt varmt här inne.

Så jag antar att det som värmde från din gamla dator var agget med bara en 80mm utsugsfläkt?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Jag föreslår, stearinljus, finns nog inget bättre, värmer gott, och när man nått den värmen man vill ha blåser man ut ljuset, + drar INGEN ström, så du sparar ju några slantar + bidrar mindre till växthuseffekten (kanske :>)

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk

Haha, klart roligast jag läst på länge ... 99.9% vill få ner tempen och du vill raka motsatsen Skaffa mer kläder för tusan eller få någon att höja tempen där du bor

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem

Fick en toppenidé!

Du behöver:
-sovsäck
-ett lakan

Rulla lakanet till en tub.
Skruva loss nätagget och pula dit lakanet mellan nätagg och chassi så att all varmluft kommer in i tuben.
Öppna en glipa i sovsäcken och in med andra änden där.
Samla varmluft i sovsäcken.
Julemys!

Alternativt kan du ju införskaffa en flickvän att krypa ner i sovsäcken med dig istället då kroppsvärme slår allt annat..

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Entusiast

Folding@home

Som många andra här säger: kör med folding@home.

Detta belastar systemet duktigt och på så sätt genererar CPU-värme.
Dessutom så slösar du ju inte bort cpu-kraften och därmet elektricitet helt enbart på värme, du bidrar också till något nyttigt.

Två smällar på samma fluga!

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
En CPU/GPU producerar inte mer värme beroende på vilken typ av kylning som används. Effektiviteten är den samma oavsett kylning.
Vad man inte vill skall hända är att kylaren lagrar för mycket värme, vilket den gör om man inte på något sätt transporterar bort värmen till luften, exempelvis genom en fläkt.

Annars har du rätt, höj volten, frekvensen och belastningen.

Nu skrev jag ju aldrig något om CPU/GPU men du har säkert rätt i ditt påstående. Jag utgick från ett antagande att resistansen skulle öka vid högre temperaturer och att exempelvis spänningsregulatorer blir mindre effektiva av värme.

Hur mycket energi tror du att en kylare kan lagra egentligen? Avser du den mängd energi som krävs för att värma upp kylflänsen till den den punkt då kylflänsen avger lika mycket som den tar emot? Det påverkar ju inte mängden energi som datorn kommer avge, den energin avges efter att datorn stängts av.

Kan energi försvinna? Blir 100W från en CPU 110W om man har riktigt starka fläktar? Eller har jag missuppfattat och förvrängt din tanke?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Fick en toppenidé!

Du behöver:
-sovsäck
-ett lakan

Rulla lakanet till en tub.
Skruva loss nätagget och pula dit lakanet mellan nätagg och chassi så att all varmluft kommer in i tuben.
Öppna en glipa i sovsäcken och in med andra änden där.
Samla varmluft i sovsäcken.
Julemys!

Alternativt kan du ju införskaffa en flickvän att krypa ner i sovsäcken med dig istället då kroppsvärme slår allt annat..

hahaha den var absolut bästa !!

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Nu skrev jag ju aldrig något om CPU/GPU men du har säkert rätt i ditt påstående. Jag utgick från ett antagande att resistansen skulle öka vid högre temperaturer och att exempelvis spänningsregulatorer blir mindre effektiva av värme.

Hur mycket energi tror du att en kylare kan lagra egentligen? Avser du den mängd energi som krävs för att värma upp kylflänsen till den den punkt då kylflänsen avger lika mycket som den tar emot? Det påverkar ju inte mängden energi som datorn kommer avge, den energin avges efter att datorn stängts av.

Kan energi försvinna? Blir 100W från en CPU 110W om man har riktigt starka fläktar? Eller har jag missuppfattat och förvrängt din tanke?

Bästa sättet att få datorn att dra effekt och därmed värma upp rummet är att överklocka, övervolta (mer spänning ger högre effekt) och sedan belasta CPU med OCCT/PRIME95/InetCPUBurn eller något annat belastningsprogram och grafikkortets GPU med Furmark.

Du lär inte få högre temperatur i rummet med lägre luftflöde över kylarna i burken. Möjligtvis blir CPU och GPU varmare, men det har ju inte du någon nytta av och risken är att processor och GPU klockar ned/stänger av sig själva för att skydda sig mot temperaturen.

Det är en ganska vanligt förekommande missuppfattning att luften utanför chassit skulle bli varmare bara för att man kan läsa av en högre temperatur i något käckt program eller för att man känner att utblåst luft är varm (hade det varit fallet så skulle ju luften bli riktigt varm om man plockade av kylaren, men det är ju inte fallet, utan det enda som händer att just processorn blir för varm).
Effekten som dras av dina komponenter kan ju bara föras ut i rummet, så det spelar ingen större roll om fläktarna går på högvarv och den utblåsta luften känns ljummen, eller om fläktarna går på lågvarv och den utblåsta luften känns varm. Värmemängden som transporteras ut i rummet är densamma (lokalt kan dock luften kännas lite varmare precis runt datorn om du har ett lägre flöde, eftersom luften inte blåses iväg från chassit och du därmed lokalt har en temperaturökning pga dålig luftcirkulation).

Att luften inne i chassit blir varm har ju du ingen nytta av (om du inte flytar in i chassit, eller sitter och kramar det), det är först när den kommer ut i rummet som den gör någon nytta.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Har samma problem fast tvärtom. får öppna dörrar och fönster då jag kommer hem. Nordeken(där jag bor) envisas med 20-22c inne i lägenheten.Trotts att alla element är av. Så brukar öppna en stund, så jag kommer ner i 15-18c.:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Skaffa en flickvän och kryp ner i sängen, varmt och gosigt!

OnT: Du tänker väl på miljön? Skaffa ett element istället för att dra igång din dator som drar 600w och värmer mycket sämre än ett 600w element.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Köp ett HD5970 XD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Skaffa en flickvän och kryp ner i sängen, varmt och gosigt!

OnT: Du tänker väl på miljön? Skaffa ett element istället för att dra igång din dator som drar 600w och värmer mycket sämre än ett 600w element.

Alla känner vi till energiprincipen; energi kan inte skapas eller förstöras utan bara omvandlas.
All energi som förbrukas av en dator blir väl värme? Borde då inte ett element som drar 600W producera lika mkt värme som en dator som drar 600W? Eller vart tar energin annars vägen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Bästa sättet att få datorn att dra effekt och därmed värma upp rummet är att överklocka, övervolta (mer spänning ger högre effekt) och sedan belasta CPU med OCCT/PRIME95/InetCPUBurn eller något annat belastningsprogram och grafikkortets GPU med Furmark.

Du lär inte få högre temperatur i rummet med lägre luftflöde över kylarna i burken. Möjligtvis blir CPU och GPU varmare, men det har ju inte du någon nytta av och risken är att processor och GPU klockar ned/stänger av sig själva för att skydda sig mot temperaturen.

Det är en ganska vanligt förekommande missuppfattning att luften utanför chassit skulle bli varmare bara för att man kan läsa av en högre temperatur i något käckt program eller för att man känner att utblåst luft är varm (hade det varit fallet så skulle ju luften bli riktigt varm om man plockade av kylaren, men det är ju inte fallet, utan det enda som händer att just processorn blir för varm).
Effekten som dras av dina komponenter kan ju bara föras ut i rummet, så det spelar ingen större roll om fläktarna går på högvarv och den utblåsta luften känns ljummen, eller om fläktarna går på lågvarv och den utblåsta luften känns varm. Värmemängden som transporteras ut i rummet är densamma (lokalt kan dock luften kännas lite varmare precis runt datorn om du har ett lägre flöde, eftersom luften inte blåses iväg från chassit och du därmed lokalt har en temperaturökning pga dålig luftcirkulation).

Att luften inne i chassit blir varm har ju du ingen nytta av (om du inte flytar in i chassit, eller sitter och kramar det), det är först när den kommer ut i rummet som den gör någon nytta.

Precis.
Enda sättet att öka värmen i rummet är att antingen öka mängden energi som tillförs, isolera rummet för att behålla energin längre eller att minska rummets storlek för att öka koncentrationen av energi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av menellerhur
Alla känner vi till energiprincipen; energi kan inte skapas eller förstöras utan bara omvandlas.
All energi som förbrukas av en dator blir väl värme? Borde då inte ett element som drar 600W producera lika mkt värme som en dator som drar 600W? Eller vart tar energin annars vägen?

Ett 600w element värmer väl effektivare än en dator som drar 600w? Har för mig att det ska finnas en gammal tråd om detta någonstans.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Ett 600w element värmer väl effektivare än en dator som drar 600w? Har för mig att det ska finnas en gammal tråd om detta någonstans.

Hela datorns förbrukning omvandlas inte till värme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Hela datorns förbrukning omvandlas inte till värme.

Det var typ det jag ville få fram.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Nä lite energi blir ju rörelse i de mekaniska hårddiskarna.............................

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Constant
Nä lite energi blir ju rörelse i de mekaniska hårddiskarna.............................

Fläktar, även signaler och sådant är väl elektriska impulser. Om du tänker efter så värmer ett 600w element betydligt mer än en dator som drar 600w.

Om vi säger att du skaffar en sjuhelvetes massa fläktar som drar totalt 600w, värmer dom lika bra som elementet? Knappast.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Fläktar, även signaler och sådant är väl elektriska impulser. Om du tänker efter så värmer ett 600w element betydligt mer än en dator som drar 600w.

Om vi säger att du skaffar en sjuhelvetes massa fläktar som drar totalt 600w, värmer dom lika bra som elementet? Knappast.

All effekt som datorn "använder" kommer bli värme eller ljus från skärmen/dioder på moderkortet. Så ett värmeelement på 600W kommer tillföra lika mycket värme som en dator som förbrukar 600W (nu gör väldigt få datorer de då vanliga ligger på 200-300W).

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd

Rekomenderar att göra sig av med den där 3000rpm fläkten medan du har hörsel kvar. Dina öron ska räcka för hela livet, sen finns det absolut INGEN nytta av den om du inte tävlar i benchmarking och även dom som gör just det använder något vettigt under tiden dom inte tävlar.....!

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

För att värma ett typ 20kvm stort rum behövs ett element på 1000w+ nu när det är kallt ute, din dator kommer alstra mindre värme än 100-kronors elementen på ÖB.

Har ett sjukt schysst oljeelement på 1500w, där snackar vi värme

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrikringdahl
Köp ett HD5970 XD

kostnadseffektivt du

Visa signatur

Stationära:Silver Power 600W | Gigabyte GA-EP35-DS3| Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB| CPU E8400@3.8 Ghz |HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3|Systemdisk WDC 160GB | Lagring 1.5tb | Fractal Design Define R2

Bärbara:Asus K70IO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boxter400
kostnadseffektivt du

Ja, helt klart.
Man skulle ju även kunna dra till med ett Asus ROG Mars

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Ja, helt klart.
Man skulle ju även kunna dra till med ett Asus ROG Mars

jag skulle tagit 2

sen är det bara att köra orthos + furmark så länge du känner för det.

köra lite filöverföringar på hårddiskarna bör även öka värmen.

övervolta processor nordbrygga sydbrygga minnen m.m (VAR FÖRSIKTIG) - extremt dåligt sätt att få värme. mkt bättre att önska sig en stickad tröja av farmor/mormor

ett annat ba sätt kan vara att koppla in så många usb prylar som möjligt då du plockar ut lite extra energi ur datorn på så sätt. tex om du har en Usb lampa eller dyligt.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

använd täcket!

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Skäggig legend

denna tråd är EPIC

Ursäkta, men vad är mannens problem? Som någon sa: stearinljus? simpelt, billigt och mysigt.

Annars finns det ju armhävningar? blir en härlig doft efter också (:

En människa gör av med lika mycket värme som en 100watts lampa

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag har det perfekta tipset! Då mitt um var 17C när jag kom hem idag så var det lite kallt ja.. Men satte igång datorn och efter 2 timmar visade tempen att det var 16C... Men efter jag stängde dörren i ca 20-40min så blev det varmare.

Visa signatur

||Lian Li V3000+||
Main system: Asus ROG STRIX Z790-F, Intel i9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk

Vinn Alina tävlingen och problemet är löst om du tänkte lösa det med ROG-kortet

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

En stickad tröja rekommenderas! Alternativt sätt in mer onödiga komponenter som drar ström och folda dygnet runt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Ett 600w element värmer väl effektivare än en dator som drar 600w? Har för mig att det ska finnas en gammal tråd om detta någonstans.

Varför? 600 watt är 600 watt. All energi en dator blir till värme. Fläkten snurrar, javisst rörelseenergi, men rörelsen är inte för evig utan bromsas upp och därför blir till värme.
Tänk dig att du har två rum lika stora. I det ena rummet har du ingenting alls, och i det andra rummet har du 100 fläktar som snurrar. Vilket av de två rummen blir varmast efter 2 timmar?

Dessutom tycker jag att det är betydligt miljövänligare att använda en dator som uppvärmning än ett elelement. Energin till datorn används ju till något nyttigt innan den blir till värme, till skillnad från elementet som bara värmer.

(då måste vi dock utgå från att huset endast har elelement och ingen annan sorts uppvärmning)

Om du nu menar med effektivare som att värmekällan effektivast kan få ut värmen i rummet bör ju datorn vinna stort där på grund av fläktar som cirkulerar luften. Ett element är ju passivt.
En ytterligare fördel för datorn (ur miljösynpunkt) är att datorn sällan står vid en yttervägg. Ett element är oftast monterat på en vägg som löper utåt och då blir det en direkt energilekage som värmer utsidan av huset...