Bästa valet av märke när det gäller gf 460 Gtx SLi?

Permalänk
Medlem

Bästa valet av märke när det gäller gf 460 Gtx SLi?

Jag ska snart beställa ny dator och skulle precis göra det då jag läste runt lite av mitt val av grafikkort och moderkort.
Jag har valt att köpa ett Asus P6X58D-E och 2 st Gigabyte gf 460 gtx 1gb OC.

Av vad jag läst så är inte detta den bästa kombinationen då kylaren på dessa kort blåser ut all varmluft i chassiet istället för ut ur det.
Detta har fått mig att ändra mig när det gäller grafikkort och jag vill helst handla allt på samma ställe och detta är då inet.se.
Men förutom gigabyte korten så har de bara sparkle och leadtek. Av dessa två är det bara sparkle korten som är lukrativa att köpa för min del.
Jag har även tittat in mig på Zotac och EVGA.
Zotac verkar inte ha någon kylning över mer än själva gpun medan andra kylare har detta ? temperaturerna verkar dock inte vara så farliga ändå.
Det jag är mest intresserad av är hur kylningen på Sparkle är, vilket jag inte funnit.

Men då EVGA korten kostar ganska mycket så undrar jag vilket av valen som är bäst förutom EVGA ? Finns det några mer kort att lägga till ekvationen, förutom de jag redan nämt ?

Värt att nämna är väl kanske också att jag ska sätta allt i ett Fractal Design Define R2 eller R3 eftersom att det snart kommer ut (jag kommer fylla på med fläktar överallt så kylningen blir maximal, samt att jag kommer använda mig av en Corsair H50).

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Antielefant
Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Danke Får bli Zotac för min del då de kostar lika lite/mycket som Gigabytes gör. Antar att man kan klocka dem rätt rejält också eller ?

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Det är mycket simpelt. Du har läst min tråd så jag behöver inte förklara så mycket:

Problemet med Gigabyte är inte att den blåser runt varmluften i chassit, utan hur fläktarna på kortet fungerar. De kräver utrymme för att kunna flytta tillräckligt med luft på kortet. Det gör även referensdesignen, dock tror jag den klarar sig lite bättre vid tight SLI-konfiguration. Hur som helst, ska du köra SLI på ett P6X58D-E där PCI-E-platserna sitter tight är det ett kort med radialfläkt du söker, dvs Zotac eller EVGA EE. Ska du köra på Gigabyte så är det ett moderkort som P6T Deluxe (V2) som gäller. Jag har själv beställt ett P6TD Deluxe som kommer i eftermiddag, och enligt andra här på forumet fungerar det väl med 2st Gigabyte GTX 460.

Permalänk
Medlem

Fast Zotacs har väl fått småtaskiga recensioner hittills gällande värme och ljudnivå?
Den har ju rätt dumt utformad baksida, där alla portarna blockerar nästan hela utblåset.
Köper resonemanget kring radialfläkt dock.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast Zotacs har väl fått småtaskiga recensioner hittills gällande värme och ljudnivå?
Den har ju rätt dumt utformad baksida, där alla portarna blockerar nästan hela utblåset.
Köper resonemanget kring radialfläkt dock.

Mja, både och. Den kyler väl men väsnas en del (temperaturerna är lite högre p.g.a radialfläkten). Du har dock rätt i att den är idiotiskt utformad på baksidan vad gällande portarna.

Som du ser så är det endast en liten bit galler högst upp som släpper ut luft. Det nedre är utanför kåpan (förutom några millimeter). Vad för inverkan detta har är jag inte helt säker på, men jag spekulerar som följande: svårigheten att trycka ut tillräckligt med luft när det väl blir varmt resulterar i att fläkten får jobba mer för att motverka trycket som skapas och därav högre ljudnivåer. Det är vad jag tror iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Mja, både och. Den kyler väl men väsnas en del (temperaturerna är lite högre p.g.a radialfläkten). Du har dock rätt i att den är idiotiskt utformad på baksidan vad gällande portarna.

http://techreport.com/r.x/geforce-gtx-460/zotac-ports-upright...

Som du ser så är det endast en liten bit galler högst upp som släpper ut luft. Det nedre är utanför kåpan (förutom några millimeter). Vad för inverkan detta har är jag inte helt säker på, men jag spekulerar som följande: svårigheten att trycka ut tillräckligt med luft när det väl blir varmt resulterar i att fläkten får jobba mer för att motverka trycket som skapas och därav högre ljudnivåer. Det är vad jag tror iaf!

Fram med avbitaren och klippa bort "gallret" så borde de va löst.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

Skulle nog satsa på ett kort med en fläkt som skiljer sej ifrån referens kylaren.. då sli system sitter väldigt tätt ihop och blockar ena kortets fläkt och blir svinvarmt...

Skulle valt gigabytes kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

Skulle nog satsa på ett kort med en fläkt som skiljer sej ifrån referens kylaren.. då sli system sitter väldigt tätt ihop och blockar ena kortets fläkt och blir svinvarmt...

Skulle valt gigabytes kort.

Läs: http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/943132-nytt-moderko...

Permalänk
Medlem

Jag har 2st Zotac (SLI + vatten senare), och den kylaren som sitter på är det mest högljudda jag varit med om. Jag trodde det var fel på fläktkontrollern först, att den alltid var på max eller något sådant men det var tydligen bara extremt högljutt.

Klockar bra gör dem iaf, 830/2000 och inga artefakter än, inte rört volten. Väntar på vattenblock från Koolance, hoppas på 900+ då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur vet man om det är en EE-kylare på kortet?
Tänk er att ni skall förklara för ett barn på 7 år så kanske jag hänger med ^^

Jag tittar på EVGA nu efter Zcenicx post.
Komplett.se - EVGA GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

Superclocked varianten som kostar någon hundring mer, det är väl bara att ändra inställningar själv?

Edit: Stavade fel på Zcenicx namn

Permalänk
Medlem

Har läst runt rätt mycket faktiskt, tänkte mest på andra så det skulle vara enkelt att snabbt se vilka modeller som lämpar sig bäst Då dessa grafikkort verkar vara väldigt populära för tillfället
Kanske var dumt gjort av mig dock.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Kör med två Gigabyte 1g 460's och jag kan bara säga att utan någon klock visst då funkar dem bra i sli, men när man skrämmer upp dem till Core 850 Mem 1080 och shader 1700 så blir det övre kortet väldigt varmt. Jag nådde 100c line of death med msi kombustor. Dock i spel så kommer de inte alls upp till denna temperatur och jag kör just nu med dem i den höga klocken endå. Utan klock så ligger det övre runt 75c.

Kan vara värt att nämna att det är ca 2 cm mellan korten och att en 120a blåser kall luft mitt i mellan korten.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Woods:

Kan vara värt att nämna att det är ca 2 cm mellan korten och att en 120a blåser kall luft mitt i mellan korten.

Prova vänd på den fläkten så den suger ut varmluften istället, annars skapar du en värmeficka mellan korten. Borde hjälpa övre kortet rätt rejält.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Prova vänd på den fläkten så den suger ut varmluften istället, annars skapar du en värmeficka mellan korten. Borde hjälpa övre kortet rätt rejält.

Ska testa! Återkommer med svar.

Update. Funkade bra men drivisarna återställdes efter 4 mins xD då var tempen ca 75c

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Antielefant

Det kan ju vara så att korten inte gillar din klockning, kanske klarar din Core men inte din Shader clock?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det kan ju vara så att korten inte gillar din klockning, kanske klarar din Core men inte din Shader clock?

Jo, men bryr mig inte om det är stabilt i extrem test program huvudsaken är att det funkar i spel utan artefakter och det gör det

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo