Bluescreen Windows 7

Permalänk

Bluescreen Windows 7

Började få bluescreens tidigare. Stog där att det var antinge memory-managment eller cache-managment som hade strulat. Googlade på det men fick inte de svar som jag ville ha.
Provade att installera om Windows 7... Då började det hända igen efter bara någon timma.
Gjorde olika memory-test. Då var minnena "skadade"... Men sökte på det då skrev några att det kunde vara hårddisken som sviktade, så hörde med polare och morbror... Och ALLA sa att det var nog hårddisken, för antinge var det bios eller hårddisken som krånglade när man fick bluescreen.
Samt att jag får det efter kanske en timma av spelande eller bara rent surfande.

Hörde från datorn att det knastrade från datorn... hörde att det kom ifrån nätaggregatet. då var GPU, en fläkt, moderkort och en hårddisk inkopplad. Sen kopplade jag ur hårddisken och lyssnade efter knaster. men inget uppstog.
Så köpte ny HDD, men den började också göra så det knastrade efter ett tag samt blue screens. Gjorde hårddisk diagnos och sökte efter fel, inget uppstog. Gjorde memory test, många fel uppstog. Knastret fortsätter.

Moderkort: Asus Maximus III gene (Köptes i Maj)
Prolle: i5 750(orginalfläkt) (Köptes i Maj)
grafikkort: gainward 1gb gtx 460 (Köptes för två veckor sedan)
Gamla HDD:n : Samsung spinport F3 500gig (Köptes i februari)
Nya HDD:n : Samsung spinport F1 750gig (Köptes i nu)
Psu: Corsair HX 620w (Köptes i januari)
Minnena: Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-12800 1600MHz (Köptes i maj)

Nu till frågan.... Är det minnena eller nätdelen som spökar? Eller är det något HELT annat ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hårddisken behöver inte alls vara problemet, kan vara vilken hårdvara somhelst eller felaktiga drivrutiner..

Du skrev ju själv att du gjorde minnestest och fel uppstod, vad kan vara problemet då?. Om man får fel när man gör minnestester så borde man ju logiskt testa andra minnen och se om det hjälper..

Permalänk
Medlem

Minnesfel är nog det vanligaste fel som finns när det gäller hårdvara och har man minnesfel kommer blåskärmarna som på beställning, och turligt nog det enklaste också att felsöka, tar oftast bara några minuter att konstatera minnes fel, och minnen kan gå sönder helt plötsligt.

Var i jisse namn skrev dom att HD antagligen var trasig när du redan konstaterat att det var minnesfel? sedan kanske man inte ska lyssna på uppenbarligen okunniga när det gäller datorer vänner och släkt så mycket

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Tyvär har jag inga andra minnen att testa med. Då blir det väl att beställa det.

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAxAbbemo:

Tyvär har jag inga andra minnen att testa med. Då blir det väl att beställa det.

Tack för svaren!

Fast har du inte garanti på dina befintliga, och kan få nya om du skickar in dom

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Fast har du inte garanti på dina befintliga, och kan få nya om du skickar in dom

Jo det är klart, men har inte kvittot kvar om det behövs. Sen måste jag erkänna att jag inte har någon lust att hålla på att kontakta support(?) och sedan skicka in.
Fast annars kan jag köpa nya, skicka in mina gamla och sedan sälja dom! Alltid ett alternativ