Uppspelning hackar i VLC, MPC-HC samt XBMC

Permalänk
Medlem

Uppspelning hackar i VLC, MPC-HC samt XBMC

Hejsan

Har en liten HTPC hemma som jag kollar film på samt lyssnar på musik med. Hade all lagring på denna HTPC innan jag valde att köpa en separat server till detta för att slippa ha på HTPC:n 24/7 samt att den lät lite med alla diskar i.

Nu till mitt problem: När jag valde att ha all lagring på server började uppspelningen på HTPC:n hacka i såväl VLC, MPC-HC samt XBMC. Har gjort backup på alla mina dvd:er samt Blu-ray filmer på servern för att kunna streama detta till övriga hushållet. Har gjort lite olika tester för att kunna avgöra vad det är som fallerar.

Streama filer till:
Desktop: Hackar till och från men kan inte se en hel film utan att det hackar. Mjukvaran som används är VLC och MPC-HC, det fungerar oftast bättre i MPC då det inte hackar lika ofta som i VLC men som sagt det går inte att se en hel film utan hack. Hastigheten för filöverföring mellan desktop och server är 50-60 Mb/s.

HTPC: Hackar lika mycket som desktop och även här används VLC, MPC-HC men även XBMC. Hastigheten för filöverföring mellan HTPC och server är 65-75 Mb/s.

Bluray Samsung BD-C5550: Här kommer det roliga, jag kan streama allt jag har på min server till denna Blu-ray utan någon som helst hack. Allt från små DVD backuper på 5-6 Gb till stora Blu-ray backuper på 45-50Gb. Överföringshastighet vet jag inte men den har bara 100/100 så det borde inte vara några fantastiska överföringshastigheter.

Kan någon förklara vad det är som gör detta? Har 1Gbit switch mellan alla dessa apparater och det är ju snabb överföribngshastighet mellan dessa så det kan ju inte vara det?

Det jag gissar på och vad som jag tror är felet är mjukvaran i sig, det vill säga att dessa mediaspelare inte buffrar tillräckligt mycket för att klara av uppspelningen. Frågan är bara vilka mediaspelare till PC som är bäst för att spela upp streamad video. Bevisligen klarar ju min Blu-ray spelare att spela upp all streamad video utan några hack. Har en programvara på min server som gör den till en DNLA server för att kunna streama det till min Blu-ray, kanske finns någon mediaspelare som kan ta emot denna strömmen och spela upp utan hack?

Har även testat som någon nämnde i en annan tråd att öka mellanlagringstiden för alla filer i VLC men detta hjälpte inte. Behöver därför en mediaspelare som är bättre på att buffra över nätverket.

Har provat det mesta för att hitta felet men har nu gett upp och söker därför här hjälp av alla kunniga experter

Permalänk
Medlem

Du bör kanske beskriva hackandet noggrannare.

Flyter det när du spelar upp film lokalt (inte stream alltså)?

Om hackandet är minimalt och syns tydligt i svepande panoramascener, gissar jag på att det är "judder" (filmens fps, utsignalens och skärmens uppdateringsfrekvens är inte jämnt delbara - googla för mer information). Bättre Bluray-spelare sköter detta automatiskt, medan en mediaspelare måste konfigureras.

Ska bli intressant att höra hur du löser problemet!

Permalänk
Medlem

VLC har mycket bra buffermöjligheter.

För att ställa in i VLC:
Preferences > Input / Codecs > Access Modules > File

Jag kör en äldre version så här har jag bara "Cache in ms". Men om du kör en relativt ny version av VLC så kan du ställa in default buffer samt extra buffertid om du kör över nätverk.

Det finns fler alternativ än "File" men om du använder utforskaren för att leta reda på filen på din fil (lokalt eller på mot din server) som du vill spela så är det just "File" du ska ändra i. FTP/HTTP/etc för alla andra streaming alternativ.

MPC-HC interna codecs har hårdkodad buffer som är extremt låg och extremt dåligt kodad. Den fyller buffern till exempelvis 5 MB (ingen aning om storleken), spelar buffern till 0MB, repeat...

Kör du externa codecs så brukar det gå att ställa in detta för respektive codec.

Skriv gärna vad du har för hårdvara i din HTPC. Hackandet beror troligtvis på burken, inte på överföringshastigheten om du snittar 50/60 megabyte/s (menar du megabyte eller megabit?). Du kanske endast vill köra med DXVA? Codecs i MPC-HC är kanske ett alternativ? Så kör jag i alla fall då jag inte får DXVA att lira med undertexter speciellt bra. DivX HD Codec är att rekommendera, klarar allt (bättre än CoreAVC alla gånger) och är gratis.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Jag bara antog att han har ett någorlunda nytt grafikkort som hårdvaruaccelererar videouppspelning...

Skrivet av Leedow:

Du kanske endast vill köra med DXVA? Codecs i MPC-HC är kanske ett alternativ? Så kör jag i alla fall då jag inte får DXVA att lira med undertexter speciellt bra. DivX HD Codec är att rekommendera, klarar allt (bättre än CoreAVC alla gånger) och är gratis.

Vad kör du för operativsystem? DXVA funkar utmärkt med undertexter om du har W7, senaste versionen av MPC-HC och Evr Custom Pres. som output.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarmdjur:

Du bör kanske beskriva hackandet noggrannare.

Flyter det när du spelar upp film lokalt (inte stream alltså)?

Om hackandet är minimalt och syns tydligt i svepande panoramascener, gissar jag på att det är "judder" (filmens fps, utsignalens och skärmens uppdateringsfrekvens är inte jämnt delbara - googla för mer information). Bättre Bluray-spelare sköter detta automatiskt, medan en mediaspelare måste konfigureras.

Ska bli intressant att höra hur du löser problemet!

När jag hade filerna lokalt på min HTPC fungerade det alldeles utmärk utan några problem och jag kunde spela upp allt jag matade den med.

När det gäller hackandet är det som om den buffrar säg 10 min och efter 10 min slutar den att spela upp filmen för att sedan ladda nästa 10 min så att säga, om du förstår vad jag menar?

Skrivet av Leedow:

VLC har mycket bra buffermöjligheter.

För att ställa in i VLC:
Preferences > Input / Codecs > Access Modules > File

Jag kör en äldre version så här har jag bara "Cache in ms". Men om du kör en relativt ny version av VLC så kan du ställa in default buffer samt extra buffertid om du kör över nätverk.

Det finns fler alternativ än "File" men om du använder utforskaren för att leta reda på filen på din fil (lokalt eller på mot din server) som du vill spela så är det just "File" du ska ändra i. FTP/HTTP/etc för alla andra streaming alternativ.

MPC-HC interna codecs har hårdkodad buffer som är extremt låg och extremt dåligt kodad. Den fyller buffern till exempelvis 5 MB (ingen aning om storleken), spelar buffern till 0MB, repeat...

Kör du externa codecs så brukar det gå att ställa in detta för respektive codec.

Skriv gärna vad du har för hårdvara i din HTPC. Hackandet beror troligtvis på burken, inte på överföringshastigheten om du snittar 50/60 megabyte/s (menar du megabyte eller megabit?). Du kanske endast vill köra med DXVA? Codecs i MPC-HC är kanske ett alternativ? Så kör jag i alla fall då jag inte får DXVA att lira med undertexter speciellt bra. DivX HD Codec är att rekommendera, klarar allt (bättre än CoreAVC alla gånger) och är gratis.

Som jag skrev i mitt inlägg har jag redan provat detta och det hjälpte inte problem utan gjorde det nästan värre. Om jag ökade antal ms som skulle lagras höll den hela tiden på att ladda ny information. Hur använder jag externa codecs när det kommer till färdiga mediaspelare som redan har alla inbyggt? Är det bara att "stänga" av dessa för att sedan köra på externa eller var?

Förstod inte riktigt hur du kör? Har du endast MPC-MC med inbyggda codecs eller kör du med externa till MPC-HC?

Jag menade megabyte och inte megabit så överföringshastigheten är fin

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarmdjur:

Vad kör du för operativsystem? DXVA funkar utmärkt med undertexter om du har W7, senaste versionen av MPC-HC och Evr Custom Pres. som output.

Jag kör Windows 7 Pro 32-bit som enligt mig är sämre än Windows XP i alla väder...
Jag kanske ska göra ett till försök med senaste MPC-HC då. Tack.

Skrivet av Skadidle:

Som jag skrev i mitt inlägg har jag redan provat detta och det hjälpte inte problem utan gjorde det nästan värre. Om jag ökade antal ms som skulle lagras höll den hela tiden på att ladda ny information. Hur använder jag externa codecs när det kommer till färdiga mediaspelare som redan har alla inbyggt? Är det bara att "stänga" av dessa för att sedan köra på externa eller var?

Förstod inte riktigt hur du kör? Har du endast MPC-MC med inbyggda codecs eller kör du med externa till MPC-HC?

Jag menade megabyte och inte megabit så överföringshastigheten är fin

Det går inte att köra externa codecs i exempelvis VLC.
Jag kör MPC-HC med extern codec DivX HD Codec.

Om du går in under inställningar > External filters och lägger till den codec du vill ha (ex DivX HD Codec) och klickar i "Prefer" så ska det vara klart. Lite eventuellt meck kan vara att välja rätt Output under "Playback" i inställningarna.
Om det fortfarande inte fungerar så betyder det att fel codec har laddats. Om du testar spela upp igen och sedan pausar, högerklickar i videon och kikar under "Filters" så ska det stå den codec du har valt. Skulle det vara så att det inte står rätt codec så anteckna vilken codec som står just nu, gå in under external filters och lägg till den codec:en och klicka i Block. Om du hittar den codec:en på Internal Filters, klicka ur den där också.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Jag kör Windows 7 Pro 32-bit som enligt mig är sämre än Windows XP i alla väder...
Jag kanske ska göra ett till försök med senaste MPC-HC då. Tack.

Det går inte att köra externa codecs i exempelvis VLC.
Jag kör MPC-HC med extern codec DivX HD Codec.

Om du går in under inställningar > External filters och lägger till den codec du vill ha (ex DivX HD Codec) och klickar i "Prefer" så ska det vara klart. Lite eventuellt meck kan vara att välja rätt Output under "Playback" i inställningarna.
Om det fortfarande inte fungerar så betyder det att fel codec har laddats. Om du testar spela upp igen och sedan pausar, högerklickar i videon och kikar under "Filters" så ska det stå den codec du har valt. Skulle det vara så att det inte står rätt codec så anteckna vilken codec som står just nu, gå in under external filters och lägg till den codec:en och klicka i Block. Om du hittar den codec:en på Internal Filters, klicka ur den där också.

Fint då ska jag testa det när jag kommer hem. Kunde man ställa in buffringen där eller?
Tror ju som sagt att det är det som är det stora problemet eftersom det uppenbarligen fungerar på min Blu-ray som har sämre nätverk än min desktop. Att det skulle vara judder tror jag inte speciellt mycket på då det är samma problem på min HTPC som det är på min desktop och i desktopen sitter ett GTX 580. Vilket förhoppningsvis inte ska ha några problem att spela upp filmer som streamas

Hur är det med färdiga codec pack såsom CCCP, är dem bättre eller sämre än t.ex. MPC-HC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skadidle:

Hur är det med färdiga codec pack såsom CCCP, är dem bättre eller sämre än t.ex. MPC-HC?

Inte direkt bättre men inte dåligt heller, CCCP innehåller ju just MPC HC + FFDShow + haali + en hel del till
ett färdigt paket kan man säga

Jag kör MPC HC enbart + haali spliter inget mer just nu
men har testat att använda några externa codek som FFDShow AC3 filter m.m
en period hade jag nått konstigt hackande med MPC HC, upplevdes som korta frysningar som varade kanske 0,05 sekunder FFDShow rådde bot på detta, men nu flyter det mjukt med enbart MPC HC

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skadidle:

Fint då ska jag testa det när jag kommer hem. Kunde man ställa in buffringen där eller?
Tror ju som sagt att det är det som är det stora problemet eftersom det uppenbarligen fungerar på min Blu-ray som har sämre nätverk än min desktop. Att det skulle vara judder tror jag inte speciellt mycket på då det är samma problem på min HTPC som det är på min desktop och i desktopen sitter ett GTX 580. Vilket förhoppningsvis inte ska ha några problem att spela upp filmer som streamas

Hur är det med färdiga codec pack såsom CCCP, är dem bättre eller sämre än t.ex. MPC-HC?

Jag tror att det går att ställa in buffringen men jag tror inte att det är lösningen då du har finfin hastighet redan. Fungerar det inte med codec så kan du ju testa och kolla om det finns någon buffring.
Jag tror du behöver AC3Filter. Sen kan du köra med Haali om du önskar det.

Färdiga paket som CCCP håller jag mig borta ifrån. Jag vet många som är nöjda med det men jag har en gammal fobi mot färdiga codec packs. Du kan använda CCCP-codecs i MPC-HC om du vill även om CCCP är en färdig ihopsatt lösning inklusive spelare, om jag inte minns fel.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Har nu testat AC3Filter, CCCP, Haali och DivX HD Codec. Men inget har blivit bättre, vet inte vad som är fel. Ger snart upp men skall testa att installera en gammal version av MPC-HC. Vilken version kör ni och är det någon av er som streamar allt ni spelar upp i dessa spelare?

Finns det någon mediaspelare till PC som stödjer DNLA som man kan strömma till? Då det verkar funka för min Blu-ray och det är inte Highend spelare direkt, snarare instegsmodell.

Permalänk
Medlem

Inte någon som råkat ut för samma problem? Blir knäpp på detta!

Permalänk
Medlem

Läste om något liknande på annat forum ett par dagar sedan.

Det har med nätverks inställningar att göra.

Kontrollpanelen->Administrationsverktyg->Datorhantering->Enhetshanteraren

Leta fram dit nätverkskort, som exempel:
[-] Nätverkskort
----Realtek PCIE GBE family controller
högerklicka och gå in på egenskaper
->Avancerat

Sedan "Grönt Ethernet", välj inaktivera.
Det ska vara några andra inställningar som bör inaktiveras också. Dessa ställer till det med hackande video över lokala nätverk som oftast.

Om inte bara grönt ethernet hjälper testa igenom några inställningar som verkar relevanta.

Om inget av detta hjälper kanske du eventuellt måste byta drivrutin för ditt nätverkskort. Vissa personer fick gå tillbaka ganska långt för en fungerande drivrutin som inte gav problem för sina realtek gigabit nätverk i moderkorten.

Då det är också server samt htpc, se till att du gör samma sak på båda sidor.