SATA expresscard?

Permalänk
Medlem

SATA expresscard?

Jag letar efter ett expresscard till min bärbara så att jag kan använda externa SATA-diskar. Jag har en lilla varianten, 34 mm, av kortplats i datorn. Finns det sådana kort att få tag i någonstans?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har också letat en del efter dom, Dustin har den strörre 54 mm varianten, men inte ens det kortet har de på lager.
Ingen i sverige tycks sälja 34 mm korten än.

I Kalifornien finns det dock:
http://www.firmtek.com/seritek/seritek-2sm2-e/

$119

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

Tycker det är almänt dåligt med expresscards i alla former. Träligt för de som har expresscard läsare och nästan alla kort är gammla PC cards.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Hedersmedlem

Det tråkigast är väl att inte expresscard slotarna är bakåtkompatibla (?) så man kan inte göra två kontakter i samma slot på datorn utan måste ha två separata platser.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det tråkigast är väl att inte expresscard slotarna är bakåtkompatibla (?) så man kan inte göra två kontakter i samma slot på datorn utan måste ha två separata platser.

Vilket i och för sig beror på att dom är helt annorlunda fysiskt.

Det är inte som att köra ett PCI-kort i en PCI-X port, utan som att försöka trycka ner ett PCI-kort i en PCI-E slot.

Ny standard. Efter som att marknaden för PC-Cards inte är så stor lär det dröja tills det är helt proterat :/

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Har någon sett om det har börjat dyka upp några tillbehör än?
Jag behöver expresscard 34 med SATA-anslutning, och gärna ett 3G/GPRS-kort eller liknande för uppkoppling på landet.

SATA-kortet är väl det mest akuta, men det kan funka med FW800.
Grejen är den att jag behöver kunna ha fler OS-installationer på separata diskar.
Nu efter Apples MBP har jag inte längre någon stationär dator.

Men var ÄR grejerna? inte en enda svensk återförsäljare, SKÄMMES!!! Standarden finns på i princip alla nya laptops.
Lite trist det är att handla svenskt då de helt skiter i att hålla med nya grejer.
Måsta ALLA produkter dra in cache? Sevice, någon?

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16