vet inte hur man sätter dit min nya hårdisc...

Permalänk

vet inte hur man sätter dit min nya hårdisc...

Jag har fått en hårdisc av min kommpis och vet inte riktigt hur jag intsalerar den om det ska va med en skiva lr någon instälning till den.
snälla hjälp mig!! Den disc som är i nu ligger bara på 19 GB OBS bara 3GB kvar :S

Visa signatur

äntligen slängt upp skrothögen på vinden!!

Permalänk
Medlem

1. Kolla bygling (master el. slave).
2. Montera med skruvar.
3. Anslut ide-kontakt samt strömförsörjning.
4. Starta datorn, kolla så att bios hittar disken.
5. Kolla så att disken finns med i enhetshanteraren i windows.
6. Partitionera och formattera disken i diskhanteraren.
7. Klart.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Citat:

Hur installera en ny hårddisk.
I windows XP och windows 2000 gör så här:
1. Kontrollera att du har lediga IDE-platser.
2. Sätt jumpern på disken för antingen Master eller Slav (beroende på viken ledig plats du väljer)
3. Koppla in nya hårddisken.
4. Slå på datorn.
5. Kontrollera så att BIOS hittar den nya disken (Om inte: aktivera så att BIOS söker efter den nya disken)
6. Boota in i Windows.
7. Partitionera hårddisken (Enkel volym eller flera partitioner). Funktionen hittar du under: START > Inställningar > kontrollpanelen > Administrationsverktyg > Datorhantering >Diskhantering eller genom att högerklicka på "Den här datorn", Välj "Hantera", Gå in under "Diskhantering".
8. Formatera Hårddisken. Den funktionen hittar du under: Min dator > sen är det bara att klicka på disken och formatera. Alternativt så högerklicka på partitionen du precis skapat i diskhanteraren och välj "Formatera".
9. Vänta.

KLART!!!

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=1...

Visa signatur

" You gonna bark all day, little doggie, or are you gonna bite? " - Mr. Blonde

Permalänk
Medlem

Du behöver inget förutom själva hårddisken.
Vet inte men det låter som du tror att du ska byta ut den disken som sitter i med den du fick av din kompis. Det är fel isåfall, du kan använda två samtidigt.

Följ guiden ovan...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

aa jag vet men jag vet inte om det blir så att min DÅLIGA dator laggar och dampar dvs om den klarar av att ha 2 på en gång lr vad tror ni??

Visa signatur

äntligen slängt upp skrothögen på vinden!!

Permalänk
Medlem

DAMP är en akronym, av deficits in attention, motor control and perception, och är en svensk diagnos inom psykiatrin för personer med ett neuropsykiatriskt funktionshinder med koncentrationssvårigheter liknande ADHD.

Så "dampa" lär din dator inte göra.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk

förlåt då!!
men jag kanske inte är en nörd som du! bara föra att jag inte har instalerat en hårdisc förut och kanske inte vet hur man gör??

Visa signatur

äntligen slängt upp skrothögen på vinden!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpa_gocart
förlåt då!!
men jag kanske inte är en nörd som du! bara föra att jag inte har instalerat en hårdisc förut och kanske inte vet hur man gör??

Stay in school.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

nae palla skolan!!!

Visa signatur

äntligen slängt upp skrothögen på vinden!!

Permalänk

haha! den sista kommentaren får mig att vilja åka till Linköping och personligen se till att du går i skolan så mycket som möjligt.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Hmm väldigt roligt fenomen alltså först vilja ha hjälp och sen bete sig allmänt ohyffsat ??? Jaja det verkar som du missat skolan alltför mycket och om någon här är nörd så e det du!!!
Men till problemet du kommer kunna köra dina två hårdiskar samtidigt utan problem men är den slöare än den du har idag så kör alla saker du använder program osv p den gamla medans du har allt annat bilder,semesterfilmer osv på den nya disken!!! Är bara att plugga i den i stort sett se bara till att du har den ena disken på slave och den andra byglad som master så ska allt gå bra!!

Mvh En väldigt irriterad men hjälpsam forumedlem!!!

Permalänk

asså ojj vad vi lär oss om datorns inehåll i skolan visst stava ee jag kass på men komputers det ämnet hadde vi i 7:an jag går i 8:an så inte fan vet jag och jag har inte monterat och instalerat en disc så derför frågar jag :S

Visa signatur

äntligen slängt upp skrothögen på vinden!!

Permalänk
Medlem

Men du, har du fått ordning på din hårddisk eller? Sluta munbajsa en massa, jag vet exakt hur coolt det är att skriva dampa, orka, asså, palla och så vidare, men om du vill ha någon hjälp här får du fixa till språket lite. Ingen kräver att du ska stava perfekt, men lite bättre språk än sådär måste du ju kunna knåpa ihop?

Gör om, gör rätt så ska vi försöka hjälpa dig med hårddisken istället för att flamea dig.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk

ok men kan ni hjälpa mig i så fall om jag nu fixar mitt språk som du säger.
Det jag hjort:

Jag stängde av datorn , koplade in datorn , och sen när den startade klickade jag på delete så kom det fram en meny men jag vet inte riktigt vad jag ska trycka på och hur jag ska göra.
så kan ni inte skriva vad jag ska göra om man är lite dålig på datorer.

Va det bätre eller?

Visa signatur

äntligen slängt upp skrothögen på vinden!!

Permalänk
Medlem

Vad händer om du kopplar in hårddisken och sen låter windows ladda som vanligt utan att gå in i bios, syns den inte i "den här datorn " då?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Absolut bättre!

Om du installerat hårddisken i datorn så borde den dyka upp i BIOS, det är den meny som dyker upp när du trycker på delete. Någonstans där borde du kunna se om datorn har hittat din hårddisk eller inte, svårt att säga exakt var du ska titta eftersom olika BIOS ser olika ut.

Har du startat upp Windows än och kollat om den dykt upp där? Har du kopplat allt rätt och har rätt bygling på hårddisken så ska den finnas i Windows.

Hittar du inte hårddisken i Windows direkt, kan du prova att högerklicka på "Den här datorn" och sen klicka på "Hantera". Klicka sedan på "Diskhanteraren", i det fönstret ska din hårddisk finnas!

Prova med det!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAdoxx
DAMP är en akronym, av deficits in attention, motor control and perception, och är en svensk diagnos inom psykiatrin för personer med ett neuropsykiatriskt funktionshinder med koncentrationssvårigheter liknande ADHD.

Så "dampa" lär din dator inte göra.

Da-dum-diiiiisssccch!

Visa signatur

Bara mina två cent.
P.S. Var i Amerika för länge, glömde bort vad mitt andra konto-namn var! \o/

Permalänk

om jag låter den ladda som vanligt så kommer den inte upp på den här datorn.
Jag fick inte med en skiva eller något så jag har inte installerat hårdiscen som man kanske behöver... Men var får jag i så fal tag på en skiva eller en drivrutin??

Nae den kom inte fram på disc hanterare.
Men går det ladda upp en bild på denna tråd så att ni kan se hur min dator ser ut inanför kopan så kan ni kanske se om jag har koplat rätt?
Eller så kan ni adda min msn på: timpa_gocart@hotmail.com så kan jag skicka bilder.

OBS! Discen startar utan problem och den laddar men daton hittar eller vill ha något liknande som en skiva eller en drivrutin inte vet jag... men jag tror det är så?

Visa signatur

äntligen slängt upp skrothögen på vinden!!

Permalänk

Har du byglat hårddisken rätt? Bak på hårddisken ska det finnas några pinnar med en liten bygel som täcker två pinnar. Om din första hårddisk är på master så ska din disk som är "ny" vara slave.

Permalänk

När du säger bak på hårdiscen menar du där sladarna siter?
för där har jag koplat som den första hårddisken?
OBS! jag tog en en lika dan sladd men en ledig vet ej om den är rätt men jag tog en som jag trodde men om jag får veta hur man lägger upp en bild så kan jag ta ett par bilder och lägga upp.

Visa signatur

äntligen slängt upp skrothögen på vinden!!

Permalänk

IDE-kabeln (den tjocka) ska det finnas två kontakter. Den ena sitter förhoppningsvis redan i hårddisken som satt i. Den andra sätter du i den som su ska sätta i.

Om du menar att du byglat precis som den första så är det inte så bra. Så här ser det ut där man byglar: http://www.hiroinc.com/Harddrive/hd2.jpg

Du ska flytta den svarta (kan vara en annan färg också) byglen så att den sitter som slave. Hur den ska sitta hittar du oftast på ovansidan av hårddisken eller vid sidan.

Permalänk

vet ni om man kan lägga upp en bild så jag kan visa hur jag har kopplat?

Visa signatur

äntligen slängt upp skrothögen på vinden!!

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan inte lägga upp bilder på sweclockers men det finns andra tjänster.
Har inte använt det själv men kolla http://rapidshare.com/ (ett exempel)

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Byglingen på hårddisken sitter mellan ström och ide-kontakten som du ser på bilden nedan

Det torde ska räcka bra med att bygla den nya hårddisken antingen till slave eller cable select och ansluta den till den "mittersta" kontakten (se bild nedan)

på ide-kabeln (det breda platta eller tjockare runda om du nu har nyare kablage).

När den biten är klar startar du burken som vanligt och högerklickar på den här datorn. Där väljer du hantera och i programmet som öppnas väljer du diskhanteraren.
Där ska du se en ny disk som du kan formatera.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Varför kalla andra "nörd" när det är du som är extremt obildad, och be din mor och far att lära dej lite hyffs..

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Förstår att jag är dryg nu men är bara tvungen, det heter faktist HÅRDDISK med K och inte med C.
Är inte en viktigpetter nu, men tycker det är som när nån har spenat mellan tänderna, nån måste ju säga till anars skäms man ju ännu mer om man får reda på det i slutet av dan och då förstår varför alla stirrat på en

Permalänk
Medlem

Med hjälp av silverridge fina förklaring där så borde du klara av det. Väldigt intressant läsning detta, fick man slått ihjäl 20 min på jobbet

Permalänk
Medlem

Tja, säga vad man vill om forumet, men jag har blivit hjälpt och har hjälpt många här.
Alla är inte så duktiga på datorer och kan behöva hjälp någon gång oavsett hur man stavar eller om man blir lite irriterad ibland på att vissa försöker visa sig förmer än andra så är detta ett ställe där man kan förvänta sig att få hjälp med de problem man har med datorer som inte är som de ska.
Jag rekomenderar vissa att läsa reglerna lite närmare och försöka att hålla en lite trevligare attityd.

Visa signatur

Dator 1: X-Infinity, Asus M4A785TD-V EVO, AMD PhenomII X2 555BE 3200@X4 3600, 2X2Gb Kingston 1333Mhz, Samsung F3 1Tb, Corsair VX550, XFX 5770 1Gb 850@925. 3DMark06 16686p
Reserv: Athlon 1466@1833, ASUS A7N8X nForce2, 3x 512Mb, Asus radeon 9600XT 128DDR, IBM/Hitachi 60Gb/2 + Hitachi 160Gb/8.