Hur använda 2*320 gb?

Permalänk
Medlem

Hur använda 2*320 gb?

Tjo!

Jag hade turen att få tag i två nya WD 320 gb SATA-diskar till ett mkt bra pris av en polare. Då jag just nu sitter på en gammal 80 gb IBM som systemdisk och en 120 gb Seagate som lagring tänkte jag fråga hur jag bästa använder mina nya diskar. Jag ska göra mig av med mina gamla diskar, då ingen av dem låter sunt längre.

Jag tänkte använda den ena som system och den andra som ren lagring. Borde systemdisken ha en speciell partition som jag installerar Windows på, eller ska jag hålla systemdisken opartionerad? Ger det nåt att ha en speciell partition för windows, i så fall vad? Ska jag lägga eventuell växlingsfil på lagrings- eller systemdisken?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Du gör smart i att använda en av dom nya som systemdisk då dom prestandamässigt är bättre. en del behåller äldre disakr för dom itne behöver mer utryme för systempartitonen å det är sant men äldre disakr är slöare också.
Du behöver inte mer än 8-10Gb för windows.
Själv brukar jag köra ca 10Gb windowspartiton och har även mindre program där men alla störe program installeras på en anndra partiton och även spel å dyligt.

Så jag brukar dela disken i två delar en 8-10Gb för OS windows och ite småprogram sedan resterande av disken för spel/program har du sedan en disk te så behöver du itne dela upp den igäntligen uta en partiton räcker.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kanske låter konstigt men du skapar en partition också när du bara har en enhetsbokstav. Lämnar du den opartitionerad så har du inte så mycket nytta av disken

Kör ena för lagring andra för windows+program som ändåså behöver installeras om med windows om det skulle behövas och sedan resten (större delen) för lagring och program som inte behöver installeras om (spel bl.a., bara skapa ny genväg oftast).
Du kan ju dela upp detta i fler partitioner.
Utrymmet som behövs beror på operativsystemet, windows vista drar rejält mycket mer utrymme än XP.

Om du bara ska andra disken som lagring så kan den få arbeta som swapdisk också.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

För bästa prestanda utan RAID: Gör en partition på systemdisken för Windows och program och en eller två för lagring. På den andra disken en partition för swap och temp och en eller två för lagring. System och swap-partitionerna skall vara diskarnas första partitioner då överföringshastigheten är högst i diskens periferi. Du skall ha skilda lagringspartitioner för dynamiskt och statisk lagring. Arkiv och backup längs in på diskarna. En partition med dynamiskt data blir rätt fort defragmenterad medan statisk lagring inte förorsakar defragmentering.

Visa signatur

Fagerja