Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

RAID0 på 2st 10000rpm WD?

Permalänk
Medlem

RAID0 på 2st 10000rpm WD?

Hejsan! är inte så hajj på det här med hårdiskar, men iafl. Nu kör jag mitt operativsystem på en WD raptor 10000rpm 37Gig. Om jag köper en till, fungerar det att köra raid0 på 2 stycken sådanna? kommer det bli en fördubblad prestanda eller bara litegranna? Frågan är helt enkelt, är det värt att köpa en till ? eller köpa en vanlig sata2 med mer utrymme för samma pris

Visa signatur

Palatial Regalia

Permalänk
Medlem

Nästan fördubblad när det gäller läshastighet (pumpa stora filer snabbt).

På en systemdisk är det dock mest en massa småfiler som skall hittas och läsas. Söktiden är därmed viktigare. Söktiden försämras till viss del med raid.
För systemdisk är mitt råd att köra en ensam disk.

För lagringsdisk/filserver etc är raid0 utmärkt för att få hög hastighet.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Körde stripade diskar som systemdisk en gång..

Datorn kändes snabbare och det var lite action på det hela..

Men det var en budgetfråga snarare än en tekniskt optimerad setup

FIck min gamla klockade celeron med stripade IBM GXP75 att prestera hyfsat iaf

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem

tänk på att du gärna till ha ytterligare en disk så du kan packa upp saker till tex. ....

hårddiskar får man mest prestanda ur om de gör en sak i taget, dvs läser eller skriver en fil

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha_Hool
Körde stripade diskar som systemdisk en gång..

Datorn kändes snabbare och det var lite action på det hela..

Men det var en budgetfråga snarare än en tekniskt optimerad setup

FIck min gamla klockade celeron med stripade IBM GXP75 att prestera hyfsat iaf

Hur menar du med "stripade" ? är inte så elite vad det gäller hårdiskar, hehe.

Men sen som en kille säger här, att hårdiskens söktid tar längre tid om jag kör 2 på raid0. Vad jag är ute efter är en snabbhårdisk för spel. Borde det inte blir bättre med raid0 då?

Visa signatur

Palatial Regalia

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0lfi
Hur menar du med "stripade" ? är inte så elite vad det gäller hårdiskar, hehe.

Men sen som en kille säger här, att hårdiskens söktid tar längre tid om jag kör 2 på raid0. Vad jag är ute efter är en snabbhårdisk för spel. Borde det inte blir bättre med raid0 då?

Jag har testat 2x 36GB Raptors som speldisk och märkte i princip ingen skillnad alls jämfört med en singel (som jag kör nu). Det har även publicerats en mängd tester i ämnet som visat att det knappt ger någon skillnad med RAID0 som speldisk.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0lfi
Hur menar du med "stripade" ? är inte så elite vad det gäller hårdiskar, hehe.

Stripade = RAID0

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Raptor diskarna har låg svarstider vilket är en av deras styrkor. Att raida dem är då kanske inte det bästa alternativet, eftersom svarstiden försämras. Dock får du en lite högre överförings hastighet med raid0.

Kör på en singel med OS. Och om du vill betala ännu mer, en singel till installerade program/spel.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk

Lånar din tråd lite angående raiding men har samma fråga..

Är på väg att investera i 2 stycken 150 gigs WD ahdh raptor´s på 10 glada och undrar om jag skall koncentrera mig på att ha BÅDEinstallerade spel och op på den eller om jag kan sikta på att lägga op bå den och sedan ha passiva sata och lägga alla annan onödig information där.. det är väl ändå bara drivisarna som SKALL behandls av raiden för att få klok prestanda lr?..

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk
Medlem

OS på ena och program på andra sedan ytterligare en stor vanlig sata för data så som bilder filmer etc.

Visa signatur

Nätverksnörd