Hur återskapar man RAID0 på en annan dator

Permalänk

Hur återskapar man RAID0 på en annan dator

Hej.

Jag har 2 diskar här som har suttit i RAID0 (stripe) i en kompis dator. Nu har den datorn gått sönder, fast diskarna ska det inte vara något problem med.

Nu undrar jag hur man "återskapar" hans RAID0 på min dator. Jag har ett Gigabyte GA-965-DS3 som har RAID och diskarna detectas. Men man kan bara välja att återskapa RAID1, man kan inte välja att återskapa RAID0. Hur gör man?

Jag vill inte hålla på att pröva olika saker utan att veta med säkerhet att det är rätt eftersom jag helst vill ha kvar datan på diskarna.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk

Du måste förmodligen använde samma typ av diskkontroller för att det ska fungera.. annars är du shit ouf of luck

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Finns det ingen liten möjlighet att det kan fungera ändå? RAID-kontrollern som satt på det brända moderkortet:

Onboard Serial ATA RAID = VIA 8237

RAID0 är ju alltid RAID0.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

Raid0 är inte alls alltid raid0. :- ( tyvärr. Raid reconstructor är nog ditt enda hopp. Det kräver dock att du har en del ledigt utrymme någon annanstans.

Med exakt samma raidchip kunde det kanske fungera, men de flesta av de integrerade chipen är otroligt gnälliga. Dyrare raidlösningar är sällan migrerbara mellan kontrollers av olika märken, och inte helt sällan har de speciella problem även inom samma märkesgruppp.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.