Hårddisk fråga

Permalänk
Medlem

Hårddisk fråga

Tjena
Jag tänkte köpa en liten systemdisk på 80GB.
Om man ska packa upp filer snabbt vilken är snabbast då
80GB IDE eller SATA ?
Sata har väl med och göra att man snabbare kan överfara data till hårddisken om jag inte minns fel ?
Sen chache 8 eller 16 har det något med hur snabbat den arbetar?

Vet att Raptor 10000RPM är bäst i test men har inte lust att pröjsa för mycket. Har tänkt mig en disk för ca 500kr, vilken skulle du ta?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Re: Hårddisk fråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nectus
Tjena
Jag tänkte köpa en liten systemdisk på 80GB.
Om man ska packa upp filer snabbt vilken är snabbast då
80GB IDE eller SATA ?
Sata har väl med och göra att man snabbare kan överfara data till hårddisken om jag inte minns fel ?
Sen chache 8 eller 16 har det något med hur snabbat den arbetar?

Vet att Raptor 10000RPM är bäst i test men har inte lust att pröjsa för mycket. Har tänkt mig en disk för ca 500kr, vilken skulle du ta?

Tack på förhand.

PATA klarar 100 eller 133MB/s
SATA1 klarar 150MB/s
SATA2 klarar 300MB/s

Den mekaniska delen i en 7200RPM hårddisk klarar under 70MB/s, gränssnittet spelar altså ingen roll då den mekaniska delen kommer vara flaskhalsen. Köp en SATA disk så slipper du klumpiga kablar och idiotiska master/slave konfigurationer. Dessutom håller PATA på att fasas ut så köper du en PATA disk kanske du inte kan använda den om du köper ny dator i framtiden.

8/16 MB cache spelar ingen större roll men 16 är självklart bättre så köp det om prisskillnaden inte är för stor.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Tack Curly.
SATA2 skulle jag vilja ha. Hur vet jag om mitt moderkort klarar av det ?
Har ett Asrock P4Vt8+.

Permalänk
Medlem

Om budgeten är på 500kr, varför inte köpa en lite större disk?

Om du har SATA-kontakter så kan väl det rekommenderas.
Om inte så är det inte värt med kontrollerkort.

edit: Ditt moderkort verkar stödja SATA, ja. Inte SATA2 dock, men det är fullt bakåtkompatibelt.

Permalänk
Medlem

Disk har jag tillräckligt med space på servern

Denna disk är väl rätt ok va ?
http://www.dataprince.se/?article=WD800JD

Permalänk
Medlem

Även om du redan har utrymme, varför köpa 80GB för 452kr när du kan få 160GB för 385/441 kr eller 451/507 kr (exkl/inkl frakt) ?
Den första disken kan du även få för 396kr i Stockholm där Dataprince som du länkade till också befinner sig.

Permalänk
Medlem

Vart hittar jag den där 80gb disken för 399kr i stockholms området?

Permalänk
Medlem

Det gör du inte. Den disken är dyrare än de billigare 160GB-diskarna. Ju längre ner man går i storlekarna, desto mer överlappar priserna på olika stora diskar.

Med "den första disken" menade jag den första jag länkade till. Den kostar 385 i en butik, 441 med frakt, men 396kr utan frakt i en annan butik som finns i Stockholm.
Vet inte var du bor, men Dataprince som du länkade till ligger i Stockholm.

Permalänk
Medlem

Ok
En annan sak Windows XP behöver väl drivrutiner till SATA innan man kommer in i installationen.
Kan man köra drivisarna i ett usb stick och ladda dem där tro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nectus
Ok
En annan sak Windows XP behöver väl drivrutiner till SATA innan man kommer in i installationen.
Kan man köra drivisarna i ett usb stick och ladda dem där tro?

Har du en skiva med Win XP med SP2 ikluderad så kanske du kan installera utan diskett. Kör du en XP "SP0" skiva så behöver du nästan garanterat drivrutiner. Tyvär tror jag inte det går med en USB disk/minne

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Har du en skiva med Win XP med SP2 ikluderad så kanske du kan installera utan diskett. Kör du en XP "SP0" skiva så behöver du nästan garanterat drivrutiner. Tyvär tror jag inte det går med en USB disk/minne

Det fungerar förmodligen med en usb-diskettstation och en bootdiskett, men om det funkar med usb-minne beror väl på om BIOS stöder det. (Har BIOS stöd för USB-diskettstation borde det funka även med USB-sticka om den har bootfiler på sig, men jag har inte provat själv)

Visa signatur

~Pelle~