Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

PCIe kontroller X8/X4

Permalänk
Medlem

PCIe kontroller X8/X4

Dum fråga kanske, men vill vara säker, tänkte inhandla ett Areca 1220.
Som är PCI express X8, men PCIe-kort har väl inga problem att jobba på långsammare hastigheter eller (i mitt fall X4)? (förutom då givetvis att man givetvis kanske inte får ut fulla hastigheten)

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Mitt Areca 1220 funkade fint i en 4x-port ett tag innan jag flyttade den till serverns 16x.
Se bara till att det är en "universal"-port, alltså ett där du faktiskt kan koppla längre kort.

Permalänk
Medlem

Tackar, mm såg det, mitt Asus M2N-E har uppenbarligen en X4-port, och ingen X8-port med X4-koppling.
Men jag läste vidare och tydligen ska PCI-X-varianterna funka bra, nu har jag ju givetvis inte PCI-X men dom ska ju vara kompatibla med vanliga PCI, och jag har PCI 2.2 = peak 266MB/s vilket jag kan tänka mig är ok för det jag ska göra.

Men samtidigt vet jag att PCI bara går så fort som den långsammaste enheten? Och jag har ett SoundBlaster X-FI XtremeMusic som jag inte har någon aning om hur snabbt det kör på bussen.

Vet du eller någon annan mer om detta? Riskerar PCI-X-kortet att gå ännu långsammare om jag kör det tillsammans med ljudkortet instoppat på mitt moderkort?

EDIT: förvisso finns det andra kontrollerkort som stödjer PCIe X4, men dom är bra mycket dyrare, och Areca känns bra mycket proffsigare.

Permalänk
Medlem

Skall oxå beställa ett Areca 1220 kort. .. det står RAID6-kort ?.. vad menas med RAID6 kort ?

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?