Problem vid överföring mellan hårddiskar

Permalänk
Medlem

Problem vid överföring mellan hårddiskar

Som ny medlem här tänkte jag börja med att säga "Hej" till alla här på sweclockers.

Nu när det är avklarat har jag ett litet problem som jag skulle vara mycket tacksam för om jag kunde få hjälp med.

Bytte förra veckan dator från en Dell Precision 340 till en Dell Optiplex 260.
Båda modellerna har några år på nacken men bytte dator då Optiplex har 512 mb Ram till skillnad från Precisions 256 mb Ram.

Har en Seagate 40 GB's hårddisk som jag kör som master och sedan en Maxtor 80 GB's hårddisk som jag kör som slave.
Hårddiskarna funkade fint i Precision datorn men efter det att jag flyttat över dem till Optiplex burken så har 80 GB's disken börjat strula.
Disken i sig fungerar, det går att spela upp filer i från den osv men när jag ska föra över något från C (40 GB's disken) till E (80 GB's disken) eller vise versa, så tar överföringen upp all CPU kraft och det går även otroligt segt. Går att jämföra med hastigheten vid överföring med USB 1.1
Har även en extern Iomega disk på 500 GB som är ansluten till datorn via USB 2.0. Om jag för över filer ifrån C till denna så går det med USB 2.0 hastighet men när jag för över ifrån E disken så går det även här otroligt segt.

Har försökt bygla om diskarna och formaterat om dem båda för att komma underfund med problemet men det har inte fungerat.
Undrar nu om det kan vara så att jag på något sätt skadade min Maxtor disk då jag flyttade över den emellan datorerna.

Skulle som sagt vara mycket tacksam för om någon kunde hjälpa mig med att komma på vad som orsakar problemet och vad jag i så fall kan göra för att få det att fungera korrekt.

/Fastback

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

Visste inte om jag skulle posta i den här tråden eller den som du länka till men det fick bli den här.

Tack för länken bbrolle förresten, missade helt den tråden, trodde den endast omfattade DVD/CD brännare men visst visade det sig att min Maxtor hårddisk (Den som krånglar) kör i PIO-läge.

Följde alla instruktionerna på overclockers.com men det funkade fan inte.
Avinstallerade drivrutinerna till den primära IDE kanalen och oavsett om jag valde att starta om datorn eller att istället köra lägg till maskinvara så slutade det varje gång med att Maxtor disken i slutändan fortfarande låg kvar i PIO-läge.

Kollade även igenom tips från användare i den andra tråden och har provat både att koppla ur IDE-kablen från moderkortet och att uppgradera drivrutinerna till BIOS men överaskande nog så hjälpte det inte heller.

Så trött på den här skiten nu, suttit i flera dagar med det här nu :/

Någon annan som har ett förslag på en lösning? Jag börjar känna mig lite desperat nu.

EDIT* Lyckades lösa problemet efter mycket om och men, visade sig att den Dell modell som jag har har för vana att disabla DMA mode i BIOS så efter att jag gått in där och ändrat från "off" till "on" funkade det klockrent efter det att jag avinstallerat drivrutinerna till primära IDE kanalen. *HAPPY*