Hittas inte av windows installation

Permalänk

Hittas inte av windows installation

Hejsan...

Jag köpte nyligen en SATA/150 hårddisk som jag lyckats formatera i windows miljö (md hjälp av en annan hårddisk med windows installerat (IDE)). Men när jag ska installera windows på SATA-hårddisken står det att den inte kunde hitta någon hårddisk. Jag kan inte heller kopiera systemfilerna från den gamla för att "NTUSER används av ett annat program och kan inte kopieras"Någon som har något förslag på lösning?

Visa signatur

"När far är i mora är mor i fara"

Permalänk
Medlem

hmm, jag hade problem vid windows installationen att den bara kunde hitta en 127GB hårddisk fastän jag har en 320GB. Det berodde visst på att WIN XP service pack 2 måste vara installerat för att WIN XP skall kunna känna igen större enheter än 127GB.
Kanske kan vara något sådant fel? Annars kolla BIOS inställningarna på SATA disken. Om biosen hittar den

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Jag antar att du läst FAQ?

Citat:

När du skall installera Windows på SATA disk, hur göra...:
Credit för detta svar går till:jookeer
Ev. kan ditt SATA BIOS vara gammalt så uppdatera isf först av allt.

Ibland kan det finnas olika drivare och SATA BIOS från moderkortstillverkaren och SATA kontrollertillverkaren - välj för säkerhets skull i första hand de som moderkortstillverkaren erbjuder.

0. Se till att du har aktiverat SATA i BIOS. Har du PATA/IDE-diskar sedan tidigare i burken måste du inte ta bort dessa först.

1. Om du saknar diskett med drivare laddar du ner dessa från moderkortstillverkarens hemsida och gör en egen.

2. In med Cd'n och boota + disketten i diskettläsaren

3. Alldeles i början trycker du F6 - efter en kort stund laddas drivarna in från disketten

4. Därefter är allt som med PATA/IDE avseende resterande delar av installationen.

Har du ingen diskettenhet så kostar dom en hundring nya.

Möjligen kommer det SATA drivare med XP SP2 så slipper man disketteländet.

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |