Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mitt första serverbygge!

Permalänk
Medlem

Mitt första serverbygge!

Hallå alla serverägare jag skulle behöva lite hjälp från er med ett bygge som jag har i på G.

Jo, det är såhär att jag tänkte bygga mig en lagringsserver och undrade bara om några som finns här skulle kunna ge mig lite kött på benen när det gäller kontrollerkort?

Jo för tillfället så har jag bara en inköpslista som jag har stirrat mig blind på och det är den som jag har gjort här...

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=425087&...

Jag blev lite "paff" när jag såg exakt hur dyrt det kunde bli, dock är det värt att veta kanske att jag köper dessa delar momsfritt....

Jag undrade bara till att börja med vad ni tycker om mitt val av delar...
När det gäller rackskåp för hårddiskarna så hade jag tänkt mig 3 st Icy Dock från Cremax som var och en kan hålla uppemot med 5 st hd's som jag hade tänkt att köpa härifrån...

http://www.shg.biz/produkter/list2.asp?mode=infobox&varenr=42...

Vilket drar upp priset ännu mer för den delen, en annan grej är att jag vill kunna få fram en bild på denna burk och därför så undrade jag om man måste köra med ett PCI - X graffekort eller om det går med ett vanligt PCI kort.

Tanken är ju att jag ska få fram en bild på skärmen....
Vet verkligen nada inom detta område så håna mig inte för mina dumma frågor...

När det gäller chassi så hade jag tänkt och bygga ett själv från grunden, så något sånt är inte nödvändigt dock så undrade jag om vart man möjligtvis kan köpa några små enkla och kanske när man ändå letar snyggt designade power, reset knappar.....

Eftersom jag inte har några som ligger och skräpar så skulle jag behöva köpa några sånna också..

Fick en rekomendation om att kolla på gtek.se men hitta inget dära.....

Skulle verkligen uppskatta eran hjälp här...

PS: När det väl kommer igång så blir det en bygglogg...
Tack ännu en gång till er som tar er eran tid och läser detta...

Permalänk
Avstängd

Orkar inte ta precis allt, men väl en del småsaker.

Köp bara diskar som är anpassade för "serverdrift". Tänker på western digitals RE2 eller Seagates ES (hette tidigare NL35). Dessa är testade för 24/7-drift och har bättre garanti än vanliga diskar.

Ska disken gå dygnet runt så är den andra detaljen du måste ha bra koll på kylningen av diskarna. Ta i rejält med fläktar. Livslängden minskar avsevärt om diskarna körs för varmt. Du ska hålla dig under 30 grader helst.

Simplast möjliga pcigrafikkort räcker. Sätt det inte på PCI-X av det enkla skälet att kortet inte har en sådan plats... Däremot så räcker det billigaste PCIe-kortet du kan hitta. Eller ett pci om du har ett liggande.

Permalänk
Hedersmedlem

Borde väl upplysa om att du inte har något operativsystem med i konfigurationen... Bara 5 CAL till en windowsserver.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG